Mr. Driller: Drill Spirits | Gamer.nl

Lekker kuilen graven in de grond. Duitsers doen het al jaren op het strand van Scheveningen. Andere mensen willen op deze manier nog wel eens een val leggen, maar wie een kuil graaft voor een ander, valt er zelf in. Wat er dus zo leuk aan deze bezigheid is, zal voor veel mensen een raadsel zijn. Mi chien dat Mr. Driller: Drill Spirits op de Nintendo DS een ander licht op de zaak kan werpen.

Drill Spirits is onderdeel van een al langer lopende reeks die in 2000 door Namco geïntroduceerd werd op de Playstation, Gameboy Color en Dreamcast. Later verschenen er ook nog twee delen voor de GBA. Aan de gameplay is sinds de eerste game niet veel veranderd. Graaf verticaal door een constructie van gekleurde stenen totdat je bij de bodem bent aangekomen. Ondertu en moet je uitkijken dat er geen stenen op je hoofd vallen en dien je constant je zuurstoftanks gevuld te houden door daar power-ups voor te vinden. Het leuke aan het geheel is dat je combo's kunt maken door gelijk gekleurde stenen aan elkaar te linken en er vervolgens doorheen te boren. Op die manier verdwijnen in één keer alle stenen van dezelfde kleur die met elkaar in verbinding staan en storten de rest van de stenen verder naar beneden, waardoor weer nieuwe combinaties van gelijk gekleurde stenen ontstaan. Zo vergaar je punten die weer terug te vinden zijn in een highscore tabel en uit te geven zijn voor speciale items die je tijdens de game kunnen helpen.

Mr. Driller: Drill Spirits bevat verschillende levels, die elk een andere diepte en mate van complexiteit herbergen. Iedere keer wanneer je een level hebt gehaald, speel je weer een nieuw karakter vrij die zo zijn eigen specifieke sterke en zwakke punten heeft. Hoewel de snelle en impulsieve gameplay bijzonder verslavend kan werken, blijft zoiets niet constant leuk. Gelukkig is er daarom ook een multiplayermode voorhanden, waarbij je met maximaal vijf spelers tegelijk zo snel mogelijk naar de bodem probeert te graven. Naast de multiplayer is er ook een time attack speelmode beschikbaar, waarin je binnen een zo kort mogelijke tijd een bepaalde diepte moet zien te bereiken. Als laatste is er een zogenaamde Pre ure mode, waarbij je achtervolgd wordt door een reusachtige robot. Terwijl je opgejaagd wordt, moet je power-ups verzamelen waarmee je een wapen oplaadt die je op bepaalde momenten kunt gebruiken om de robot aan te vallen.

Mr. Driller: Drill Spirits moet het voornamelijk van zijn simpele en verslavende gameplay hebben. Zowel grafisch als qua geluid had het net zo goed een GBA game kunnen zijn. Nou kan dit met de NDS opgevangen worden door leuke touchscreen of dual screen functies toe te voegen, maar die blijven in Drill Spirits redelijk beperkt. Je kunt de stylus gebruiken om aan te geven waar je naartoe wilt graven. In principe werkt dit niet veel anders dan de besturing met de D-pad, behalve dat het mi chien wat intuïtiever werkt. Beide schermen worden gebruikt om het speelveld te vergroten. Zo kun je ook nog zien wat er boven je gebeurt. Dit kan erg handig zijn, zeker voor meer ervaren spelers, maar echt vooruitstrevend of opvallend is het niet.

Als je op zoek bent naar een simpel, maar ook uitdagend en verslavend puzzelspel met snelle gameplay, dan is Mr. Driller: Drill Spirits zeker iets voor jou. Deze NDS versie is zonder twijfel de beste uit de reeks en ideaal voor onderweg. Voor mooie graphics, of innovatief en verrijkend gebruik van beide schermen en de touchscreen, moet je echter niet bij deze game zijn. Daarvoor lijkt het spel teveel op een GBA game en dat is toch een beetje jammer. Alleen kopen dus wanneer je een echte puzzelgame liefhebber bent.

Gameplay: 8.0Graphics: 6.5Geluid: 7.5Totaal: 7.8