MotorStorm RC | Gamer.nl

MotorStorm RC | Gamer.nl

Hoewel de MotorStorm-serie in 2007 het levenslicht zag, voelt het al aan als een behoorlijk oude reeks. Maar wat wil je, met drie volwaardige PS3-delen en een iteratie op de PlayStation Portable. En dus vond ontwikkelaar Evolution het wel eens tijd voor een spin-off op het bekende concept. Niet langer staan boosten, beuken, en alternatieve routes centraal, maar draait de nieuwste telg in de serie om… radiografisch bestuurbare autootjes!

De naam verraadt het al, maar desalniettemin is de verra ing toch groot. Wat bezielde Evolution om het concept van hun lekker ruwe raceserie door de papierversnipperaar te halen en in plaats daarvan te komen met radiografisch bestuurbare wagentjes, en vanuit een bovenaanzicht? Het moet wel haast de drang geweest zijn om hun serie in een echte draagbare vorm te gieten. De autootjes zijn, letterlijk, kleiner op zakformaat. Maar het is niet alleen dat. Want Evolution test ook uit of het een creatieve impuls kan geven aan een serie die na het geweldige tweede deel, Pacific Rift, met Apocalypse een dalende lijn lijkt te hebben ingezet. Met RC is het dus nieuwe ronde, nieuwe kansen, zullen we maar zeggen.

Formule 1

De game wordt niet alleen vanuit een ander perspectief gespeeld, maar kent ook fundamenteel andere gameplay. RC speel je rustiger, waarbij de boost niet meer bestaat en bij bochten geremd en precies ingestuurd moet worden, een beetje zoals je van een Formule 1-game gewend bent.

Het racen is lekker snel, met korte rondjes en zonder de alternatieve routes die we kennen uit de PS3-delen. Het komt dan ook vooral aan op het zo efficiënt mogelijk nemen van de bochten en ga en waar je kunt ga en. Het is prijzenswaardig dat Evolution er alles aan heeft gedaan om de game ‘draagbaar’ te maken. RC kent geen laadtijden en de races zijn kort, soms maar een minuutje. Door deze combinatie kom je in een fijne flow terecht. De invloed van het gebrek aan laadtijden moet hierin niet worden onderschat – met een druk op de knop sta je letterlijk meteen aan de start, en dat telt. Je springt zo in een race en je bent er ook zo mee klaar, terwijl het toch voelt alsof je in dat korte tijdsbestek in een volwaardige game wordt ondergedompeld.

Death Rally

De combinatie van het bovenaanzicht en de manier van rijden pakt echter niet in elke situatie even gelukkig uit. Het bovenaanzicht maakt dat je niet altijd evenveel overzicht hebt over de baan. Dit zou geen probleem geweest zijn als de gameplay hier op zou inspelen, dus dat je een lekker responsief controleschema hebt. Maar de besturings zit juist zo in elkaar dat je relatief ver van tevoren je bochten in moet sturen en bij moet remmen. Als je dit met bijvoorbeeld de stokoude racegame Death Rally vergelijkt, dan valt op dat je bij die game heel snel kunt sturen en ga en – ideaal voor een racegame met bovenaanzicht waarbij je niet het overzicht over de baan hebt. Een gemiste kans voor MotorStorm RC. Daar komt nog bij dat de autootjes soms wel erg licht aanvoelen, waardoor je bij het kleinste tikje van een tegenstander omgekeerd stilstaat op de baan.

Cro -platform

Niet alleen kent MotorStorm RC de traditionele races tegen een aantal tegenstanders, ook is er een modus waarin je zo snel mogelijk een bepaald aantal tegenstanders moet inhalen, eentje waarbij je een rondje zo snel mogelijk moet rijden en een modus waarin je zoveel mogelijk punten moet halen met driften. Met de afwi eling zit het dus wel snor. En die afwi eling wordt alleen maar vergroot door de parcours. Er zijn vier zones die, jawel, geïnspireerd zijn door de vier MotorStorm-delen. Het totale gebrek aan herkenbaarheid in de gameplay wordt dan ook gecompenseerd door de racelocaties.

Hoewel het racen zelf een steekje laat vallen, is de gehele structuur er omheen meer dan uitstekend. De game is cro -platform met de PlayStation 3, dat wil zeggen dat je voor één prijs de Vita- en de PS3-versie krijgt. Bovendien wordt je progre ie gesynchroniseerd: je kunt je PS3-carrière direct voortzetten op de Vita en andersom. Geïntegreerde leaderboards ontbreken evenmin. Wat wel ontbreekt, is multiplayer. Maar voor een spotgoedkoop prijsje krijg je een game waar je echt wel even zoet mee bent, en die bovendien op allerlei andere manieren connectiviteit biedt. Met een multiplayermodus hadden we simpelweg een duurdere game gehad, en eentje die mi chien focus zou verliezen.