Review
Moss

Moss

Hoe iets kleins toch heel groot kan zijn

Geschreven door Lars Cornelis op

Conclusie

Moss is zonder enige twijfel een van de meest bijzondere games voor PlayStation VR. De game doet niet alleen écht iets bijzonders met vr, maar speelt ook nog eens van begin tot eind nagenoeg feilloos, daagt uit en heeft een bijzondere, authentieke uitstraling. De game is hooguit wat kort, maar dat mag dit verder vlekkeloze debuut van Polyarc niet bezoedelen.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Maakt geweldig en origineel gebruik van vr, bouwt bijzondere band op met Quill, perfecte opbouw, oogstrelend mooi
  • Minpunten
  • Aan de korte kant
Bij vr denkt men in de eerste instantie vaak aan games met een eerste persoonsperspectief. Logisch natuurlijk, want wanneer je dankzij vr in een virtuele wereld stapt, voelt dat het meest natuurlijk aan. Vr leent zich echter voor meer. Dat realiseerden ze zich ook bij Polyarc toen zij de grenzen van vr opzochten. Het resultaat is Moss. Een resultaat dat er mag wezen.

Moss is een platformer, waarin de kleine muis Quill op reis gaat om haar oom te redden. Terwijl ze zich een weg baant door een sprookjesachtig bos en oude ruïnes, lost ze puzzels op en vecht ze met grote kevers en ander gespuis. Dit klinkt misschien als een dertien-in-een-dozijn-platformer, maar dankzij vr is dat allerminst het geval.

Moss

Bijzondere band

Quill is niet alleen op haar grote kleine avontuur. Ze wordt namelijk bijgestaan door de speler. Als een soort goddelijke entiteit hang je boven haar wereld. Terwijl je haar bestuurt met de knoppen van de controller, reik je zelf middels bewegingen van de DualShock letterlijk in haar wereld. Met je goddelijke krachten open je deuren, beweeg je platformen, herstel je Quills gezondheid en grijp je zelfs vijanden vast, om ze vervolgens naar drukplatformen te dirigeren of gewoon vast te houden zodat Quill makkelijker klappen kan uitdelen.

Als wederdienst helpt Quill jou ook. Ze gebaart bijvoorbeeld wat je moet doen bij een puzzel en steekt een welverdiende duim op als de puzzel is opgelost. Quill een aai over de bol of een high five geven behoort ook tot de mogelijkheden. Het is een bijzondere interactie met een gamepersonage die er voor zorgt dat je een band met hem opbouwt.

Moss

Virtuele kijkdoos

Maar de meerwaarde van vr gaat verder dan alleen deze interactie met Quill. Ieder level is opgezet als een soort kijkdoos. Daardoor lijkt jouw aanzichtpunt aanvankelijk redelijk statisch, maar naarmate de game vordert worden de levels en puzzels steeds gecompliceerder. Naar voren buigen geeft dan letterlijk een hele andere kijk op de wereld van Moss, en zelfs opstaan loont soms enorm. Moss gebruikt ongemerkt de volledige ‘box’ waar jij als speler in een vr-game in zit en zeker als je alle geheime verzamelobjecten wilt vinden, moet je daar dan ook flink gebruik van. Moss zou niet alleen niet hetzelfde zijn zonder vr, Moss zou simpelweg niet werken zonder vr.

Rondkijken is echter niet alleen functioneel, maar ook heel erg leuk. Moss is namelijk een oogstrelende game, al helemaal voor PlayStation VR-maatstaven. Waar veel games voor PS VR het moeten doen met een lager-dan-optimale resolutie, oogt Moss scherp, kleurrijk en helder. Dat is maar goed ook, want daardoor komt het prachtige levelontwerp goed tot zijn recht. Het sprookjesachtige bos waar je begint lijkt bijvoorbeeld zo uit een verhaal van Grimm te komen. Niet zo gek, want Moss wordt zelf ook gepresenteerd als een soort sprookjesboek. Aan het einde van ieder level hoor je een bladzijde omslaan, en het hele verhaal wordt ‘voorgelezen’ – inclusief de stemmetjes van de personages.

Bovendien klopt de schaal zo goed – iets dat erg belangrijk is bij vr. Quill heeft echt het formaat van een muis in onze wereld. Een groot kasteel torent daardoor letterlijk boven je uit, maar zelfs verroeste zwaarden en helmen van mensen lijken naast de piepkleine Quill ineens imposant groot en zijn omdat hun oorsprong aan je verbeelding wordt overgelaten al even mysterieus.

Moss

Grootte van belang?

Het enige nadeel? De game is wat kort. Al is het is een beetje discutabel of dat echt een valide minpunt is. De drie á vier uur die Moss duurt, zijn namelijk wel perfect in balans. Er worden steeds net op de juiste moment nieuwe vijanden of puzzelmechanieken geïntroduceerd en vervolgens gecombineerd met wat je al kent. Ook locaties wisselen elkaar in een aangenaam tempo af. Veel complexer moet Moss ook niet worden, want omdat je én zelf met je handen en hoofd beweegt én Quill aanstuurt, zijn de gevechten tegen het einde van de game aan behoorlijk pittig.

Té kort durven we Moss daarom niet te noemen. Wel smaakt Moss naar meer. Naar meer avonturen met Quill, maar ook naar meer van dit soort unieke vr-avonturen. Iets waar Polyarc, gezien het einde van Moss, misschien wel eerder in voorziet dan we hadden verwacht.

Moss is nu beschikbaar voor PlayStation VR. Voor deze review is gespeeld op een PlayStation 4 Pro.

Dit artikel delen:

Lees meer

Speciale God of War-editie van PlayStation 4 Pro onthuld Scribblenauts: Showdown nu beschikbaar
5

Reacties op: Moss

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • pfipfo

    • 7 maart 2018 10:52
    Ik speel de game met veel plezier. Ik heb echter wel veel last van een auto-focus probleem met de camera waardoor de speelwereld nogal instabiel oogt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ries

    • 7 maart 2018 11:42
    Het lijkt erop dat 2018 vroeg zat is geweest om de PS VR aan te schaffen, buiten dat is Maart een erg leuke maand voor de VR. Bravo Team, Ark Park, Golem….stuk voor stuk kwaliteit. Wat Moss betreft….WAAN-ZINNIG ! Ben zoiezo een groot fantasie-fan (world of warcraft, lord of the rings.
    Ik ging al uit mijn dak dat ik Trine 1 & 2 op mijn tv met 3D bril kon spelen, maar de VR…ja dat is gewoon next-level, prachtig. Bezit de VR overigens pas een maandje met Resident Evil (ook een bijzondere ervaring)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • **Guitar_Hero**

    • 7 maart 2018 12:32
    @Ries Over Bravo Team lees ik niet zo een goede verhalen helaas, maar verder ben ik het met je eens dat VR next-level is. Resident Evil blijft mijn favoriet tot nu toe, niet te omschrijven wat voor een gevoel dat geeft!

    Van Moss vond ik de demo al zeer geslaagd, dus deze ga ik zeker spelen, al zou ik toch heel graag een fysieke release willen zien.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • clandestine666

    • 7 maart 2018 16:49
    @Ries Bravo Team is bagger. Net een uurtje gespeeld, nu al teruggebracht. Er is iets compleet mis met de schaal van die game, alles is veel te groot. Haalt je compleet uit de immersie. Ook dat coversysteem is waardeloos vind ik. Niet kopen is mijn advies.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 7 maart 2018 13:46
    Ik vond de demo al magisch, binnenkort maar eens de hele game aanschaffen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.