Monster Hunter Freedom Unite | Gamer.nl

De Monster Hunter-serie heeft in relatief korte tijd een grote achterban gekregen in Japan. Best bijzonder als je bedenkt dat het geen traditionele RPG is. Monster Hunter Freedom Unite is het derde deel dat op de PSP verschijnt en is een hack-n-slasher in hart en nieren. Voorbereiding en het combineren van items zijn echter ook van levensbelang, en zorgen ervoor dat deze game zeker niet voor iedereen is.

Monster Hunter Freedom Unite is geen pure role-playing game en doet weinig moeite om een boeiend verhaal te vertellen. Je kruipt in de huid van een jager die, na een ongeluk, terechtkomt in een nieuw dorp en de bewoners moet voorzien van voedsel en materialen. Nadat je een uitgebreide tutorial hebt doorlopen, kies je in de verzamelhal van je dorp uit diverse quests. Zo is het mogelijk om mi ies te starten waar je enkel items hoeft te verzamelen als kruiden of drakeneieren, maar de meeste quests laten je, zoals de titel van de game doet vermoeden, jagen op monsters.

In Freedom Unite jaag je in een diverse wereld op reusachtige draken, krabben of eenhoorns, die je moet vangen voor een beloning of doden voor vlees en materiaal voor je uitrusting. De besturing is daarbij intuïtief. Wel ben je zo nu en dan in gevecht met de camera, door het gebrek aan een tweede analoge stick.  Dit wordt vooral storend wanneer tegenover snelle monsters staat.

Je vecht niet zoals in 'gewone' hack-n-slash-games tegen grote groepen vijanden, maar beperkt je tot één vijand per keer. Hierdoor krijgen de gevechten meer diepgang. Het is belangrijk om achter de patronen van je vijand te komen en op het juiste moment toe te slaan met een welgeplaatste me teek of een verborgen val, en hierbij komt de nodige tactiek kijken. Zo kun je monsters aanvallen tot ze dood neervallen, maar ook ervoor kiezen om ze in een hinderlaag te lokken met een stuk vlees. Voordat je aan een quest begint is het dus cruciaal om de juiste uitrusting en items in je inventaris op te nemen. De plaats die je daarvoor hebt is beperkt, dus het is slim om de opdrachtbeschrijving goed door te lezen.

Het heeft bijvoorbeeld weinig nut om zware bepakking en een groot zwaard te selecteren, wanneer je een snelle en wendbare eenhoorn moet vangen. Uitgever Capcom heeft een enorme online encyclopedie opgezet met daarin alle vijftig monsters met hun eigen zwaktepunten. Deze helpt spelers om de juiste tactiek voor de juiste situatie te kiezen. De encyclopedie geeft aan hoe diep deze game gaat, maar benadrukt ook dat deze game voor lang niet iedereen geschikt is.

Het uitspelen van de laatste mi ie betekent overigens niet dat de game eindigt; er wordt dan juist meer content beschikbaar en er is genoeg diepgang om je urenlang zoet te houden. In het centrale dorp kun je vi en en erts of kruiden verzamelen. Het hakken en zagen, dat na verloop van tijd eentonig wordt, is gelukkig dus niet het enige dat je in de game doet. De mi ies zelf duren vijftig minuten, wat lang voor een treinreis, en het is dan ook erg jammer dat je niet tijdens mi ies kunt opslaan.

Wanneer je alleen speelt, kun je de hulp inroepen van katten, die je in dienst kunt nemen om ze voor je te laten koken. De katten hebben verschillende persoonlijkheden en kunnen je helpen tijdens quests om vallen te plaatsen of bommen te gooien. De nadruk in Monster Hunter Freedom Unite ligt echter op de multiplayer. Het is mogelijk om met maximaal vier spelers offline op jacht te gaan; online multiplayermodi ontbreken jammerlijk. Een fikse tegenvaller, aangezien het niet eenvoudig is om drie vrienden te vinden die in het bezit zijn van dezelfde game, en omdat de multiplayermodus wel erg goed is. In latere quests wordt het belangrijk om samen tactieken te bepalen om monsters in het nauw te drijven en te verslaan, en op dit gebied bevat Freedom Unite meer dan genoeg uitdaging. Na afloop van elke mi ie wordt de beloning verdeeld over alle spelers; wel zo eerlijk.

Monster Hunter Freedom Unite verschilt grafisch niet significant van zijn voorgangers. De monsters in de game ogen indrukwekkend en gedetailleerd, en de omgevingen zijn afwi elend. Zo jaag je onder andere in de sneeuw en de woestijn, maar ook in moera en. Door de game deels op de memorycard te installeren nemen de laadtijden ook drastisch af, maar echt kort worden ze nooit. Dat zullen we de game echter vergeven, omdat hij behoorlijk uitgebreid is.