Neem een populaire franchise, maak wat levels met bekende omgevingen en gooi het vol met herkenbare vijanden uit die serie. De spelmechanieken moeten vooral niet te ingewikkeld zijn, zodat iedereen makkelijk in kan stappen. Gewoon een beetje hakken en slaan totdat alle tegenstanders het loodje hebben gelegd.
Minecraft Dungeons slaagt in die opzet. Het Minecraft-jasje zit als gegoten: de ontwikkelaars hebben er duidelijk veel liefde in gegoten. De omgevingen zijn sfeervol en de blokkerige Minecraft-stijl komt uitstekend tot zijn recht. Vooral de belichting is een positieve verrassing, met bliksemschichten die door de ramen knetteren en gloeiend hete lava dat de lucht vervormt.
Simpel
Het spel doet zijn best om zo simpel mogelijk te blijven. Je kiest bijvoorbeeld geen klasse, maar past je vechtstijl aan via de wapens die je gebruikt. Met een zwaard ben je een simpele mêleestrijder, een lans geeft je wat meer bereik en met twee haken ben je weliswaar snel, maar moet je erg dichtbij je vijand staan. Daarnaast heb je altijd een langeafstandswapen, zoals een boog of kruisboog, en een stuk pantser.
Op deze manier is het makkelijk om een eigen build te maken. Schiet je veel met een boog, dan is het handig om het wolvenpantser te pakken dat extra pijlen oplevert. Sta je vaker middenin een groep vijanden, dan is het pantser waardoor je aanvallen vaak ontwijkt een veiligere keuze.
Tot slot zijn er drie plekken voor artefacten, die je speciale vaardigheden geven. Denk aan vuurpijlen, magische bubbels of verdovende hengels. Al met al is het een hoop loot, waardoor het telkens een verrassing is als een verslagen vijand weer wat nieuws laat vallen.
Bij elk level omhoog verdien je bovendien een vaardigheidspunt, waarmee je je uitrusting nog sterker kunt maken. Elk wapen en pantser heeft willekeurige eigenschappen die je met deze punten ontgrendelt. Wel zo aardig: als je je wapen bent ontgroeid en hem ontmantelt, krijg je die vaardigheidspunten weer terug. Minecraft Dungeons stelt alles in het werk om je zo min mogelijk dwars te zitten.
Voor een spel met Minecraft in de titel, zit er opvallend weinig minen en craften in. Er is geen ruimte om je personage en omgevingen een persoonlijk tintje te geven.
Willekeur
Het is wel spijtig dat spelers door deze opzet zo afhankelijk zijn van willekeur. Je wilt misschien helemaal niet met een zwaard vechten, maar het is op dat moment het enige wapen dat goed genoeg is. Misschien wil je een magiër zijn die de zielen van tegenstanders gebruikt om pijlen te schieten, maar ontgroei je dat artefact, doe je er te weinig schade mee en vind je geen krachtiger exemplaar.
De willekeurig gegenereerde levels zijn groots en hebben een hoop geheimen, maar het is niet altijd even boeiend om ze te verkennen. Regelmatig blijkt een lange gang vol vijanden geen enkele schat aan het einde te hebben staan. Een avontuurlijke instelling wordt dus niet altijd beloond.
Geen Minecraft
De game slaat lekker weg, maar is weinig diepgaand. Dat hadden we van deze titel eigenlijk ook niet verwacht. Wel is het jammer dat de Minecraft-verwijzingen vooral uiterlijk vertoon zijn. Voor een spel met Minecraft in de titel, zit er opvallend weinig minen en craften in. Er is geen ruimte om je personage en omgevingen een persoonlijk tintje te geven.
Na elke missie ga je terug naar je kamp, waar ook je eigen huisje staat. Die kun je echter op geen enkele manier aanpassen. Ook het personage zelf kan niet worden veranderd. Aan het begin kies je uit een handjevol standaard skins, maar je eigen poppetje samenstellen zit er niet in. Verder was het logischer geweest om spelers blokken te laten slopen in levels en zo grondstoffen te verzamelen om bijvoorbeeld wapens mee te verbeteren, maar er valt helemaal niks te mijnen.
Wat overblijft is een prima game waar je in een uur of zes à acht doorheen beukt, maar een beetje hersenloos is het wel. Er zit ook niet al te veel content in, al speel je wel constant nieuwe moeilijkheidsgraden vrij om voor te grinden. En je komt constant dezelfde vijanden tegen: de boogschietende skeletjes uit het eerste level, blijven de hele game lang maar komen.
Het is dus precies wat je verwacht voor de jongere doelgroep: niet te ingewikkeld, simpel vermaak. Het is vooral leuk om met zijn tweeën of meer coöperatief door de levels te rammen, al is het jammer dat er weinig samenwerking vereist is. Een perfecte game om als ouder samen met je kind te spelen, zeker voor de lage prijs.
Deze game is getest op een pc. Minecraft Dungeons is vanaf dinsdag 26 mei verkrijgbaar voor Xbox One, pc, Nintendo Switch en PlayStation 4.
Laatste reviews op Gamer.nl:
Reacties op: Minecraft Dungeons bevat geen minen of craften
Magister
ravw
bij Diablo kwam ik er ook maar 1 keer Lucifer tegen en dat was in deel 1 maar later heb ik hem nooit meer terug zien komen maar \e \ijn nu al in de maak met deel4
toch blijft het een top serie wat betreft Arpg H&S
Je vergeet te melden dat er nog wat DLC in de planning staan dus hij kan nog alle kanten op wat betreft diepgang
ErikNus
En ik review de game zoals die te koop komt, niet de DLC die mogelijk in de toekomst de game uitbreidt, maar nu nog niet te testen is!
MikkelR1
ErikNus
ravw
garciagarcia
ravw
Baukereg
004
Het leek me leek toen de game werd aangekondigd, idee van dungeons en spullen vergaren in moeilijke dungeons om daarmee te gaan bouwen oid. Toen bleek het echter gewoon een dungeon crawler te worden in minecraft stijl. In een presentatie begonnen ze over dat het narrative een van de belangrijkste punten uit de game zou worden waarbij ik door kreeg dat dit nergens meer heen zou gaan omdat minecraft zich grafisch hier niet zo goed voor leent en hack`n slash ook niet.
Dokter Caspari
darkmanwls
darkmanwls
En inderdaad, de minecraft wereld is een skin, er wordt niet gedaan met het concept minecraft. Dit had net zo goed op een andere franchise gegooid kunnen worden.
hulstpower
darkmanwls
hulstpower
Maar als men een game review kijk dan welke doelgroep het is en vind die doelgroep de game wel leuk geweldig dan moet het een hoger cijfer krijgen vind ik.
Deze game zie je gewoon heel duidelijk dat het voor kinderen is.
ravw
dat is ook een van de redenen dat veel games niet meer zo moeilijk mogen zijn omdat zelf een kind het moet kunnen spelen … buiten de Darksouls look likes is het vaak te makkelijk als je op easy speeld , maar een game is er gemaakt voor vermaak en niet om binnen 20 minuten je gamepad door het beeld scherm heen te gooien van fustratie
Witty1889