Vraag het een fan van deze serie en hij wijst zonder nadenken naar het tweede en derde deel als hoogtepunten. Deel vier was een schot ver naast de roos, terwijl deel vijf en zes redelijk veilige, maar voornamelijk geslaagde opvolgers zouden worden. Een gigantische update poetste in 2012 al een hoop schoonheidsfoutjes weg (zoals het ontbreken van een dynamisch town screen, wat zo ongeveer gelijk stond aan heiligschennis), maar andere fouten bleven aanwezig. Zo presteerde de AI het nog steeds om zonder verklaarbare reden zijn legers aan te vullen. Erg goedkoop, want op deze manier werd gelijkwaardige strategie ingeruild voor een focus op trial & error, continue haast en een overheersend gevoel tegengewerkt te worden door een vals spelende tegenstander. Ook de verplichting om via Ubisofts matige Uplay-service te spelen en het besluit om legendarische wapens alleen voor online spelers beschikbaar te maken, stuitte menigeen tegen de borst.
Same old, same old
Wie zich in Might & Magic Heroes 6 uiteindelijk voorbij de minpunten wist te spelen, raakte ongetwijfeld verslaafd aan de diepgaande en fantastische gameplay die de serie al zolang op de kaart zet. Het concept staat en scoort overigens nog steeds. Op een kaart vol vijanden, resources, kastelen en andere hindernissen stuur jij er een of meer helden op uit. Elke beurt kun je maar een bepaald aantal stappen zetten en gebouwen bouwen, en na zeven beurten is de week voorbij en krijgt iedereen verse manschappen, mits de bijbehorende barakken gebouwd zijn en de centjes voor nieuwe legers opgehoest kunnen worden. Eenmaal in een gevecht worden jouw legers op een raster tegenover die van de vijand gezet en moet er strategisch, om de beurt aangevallen worden.
Shades of Darkness verandert eigenlijk niets aan al het bovenstaande. De eerste week na release werd geplaagd door onspeelbaarheid, late patches en gecompliceerde downloads. Inderdaad, pijnlijk herkenbaar. Inmiddels zijn die problemen opgelost en, eerlijk is eerlijk, hebben we gedurende de tientallen speeluren die deze uitbreiding rijk is geen enkele moeite gehad met onze speelervaring.
Terugkeer van de Dungeon!
Die tientallen uren zijn hier verdeeld over twee verschillende campagnes. Eén daarvan geeft ons wederom de Necropolis-factie in handen. Afhankelijk van hoe je deze uitbreiding ingaat is dat niet per se iets negatiefs. Een nieuw verhaallijntje, met verse maps en dus weer avonden lang klikplezier is precies wat sommige spelers willen. Wie echt op zoek is naar nieuw voer komt echter bedrogen uit. De Necropolis-factie huisvest geen verrassingen meer en wat we qua verhaal voorgeschoteld krijgen is louter interessant voor kenners van dit universum.
Wat dat betreft is de tweede campagne een stuk interessanter. Een reden voor een klein vreugdedansje bovendien, want hierin keert de Dungeon-factie terug. Onder leiding van de Dark Elves krijgen we weer manticores en minotaurs onder onze hoede en dat is alweer schandalig lang geleden. Bovendien lijkt hier ook de enige vorm van vernieuwing in te schuilen. Geüpgraded manschappen beschikken over interessante secundaire aanvallen en de mogelijkheid om legereenheden onzichtbaar te maken (waarna ze automatisch toeslaan als een tegenstander langsloopt), zorgt voor menig strategisch hoogtepunt. Het maakt de Dungeon-factie met stip de meest interessante uit de volledige game. Verder geldt ook hier: aardige missies, geen bijzondere verhaallijn.
Complete Edition
Buiten een nieuwe factie is er niet heel veel spannends over deze uitbreiding te vertellen, al is het de moeite waard om nieuwkomers nog even te waarschuwen. Ubisoft heeft de moeilijkheidsgraad een flinke trap onder z’n reet gegeven en dat levert – zelfs voor gevorderde spelers – in de eerste paar pogingen stevige hoofdpijntjes op. Overigens vertaalt die hoofdpijn zich (eenmaal gewend) naar een fantastische uitdaging, maar wel eentje waar nieuwkomers echt nog te vers voor zijn. Gelukkig voor hen viel deze maand ook de complete edition in de winkels, met daarin het origineel en de eerdere twee uitbreidingen.
Ondanks een misschien wat gematigde toon heeft Shades of Darkness wel weer voor een aantal slapeloze nachten gezorgd. We staan niet te springen omdat er een gebrek aan vernieuwing is, dat na drie uitbreidingen ondertussen wel voelbaar wordt. Maar de uren die we hierin staken zijn minstens even lekker en tijdrovend geweest als in welk ander deel dan ook. Op misschien die tweede en derde na dan. Stiekem zijn we dat namelijk nog steeds wel eens met die doorgewinterde fans.
Reacties op: Might and Magic Heroes 6: Shades of Darkness
geert1
Toch heeft Ubisoft dit spel grotendeels zelf gesaboteerd. Ze hebben Black Hole entertainment te weinig tijd en budget gegeven, of hadden misschien een andere studio moeten kiezen, want het resultaat bij release was gewoon enorm rommelig en buggy. Combineer dat met de onnodige online DRM die niet altijd bereikbaar is, en het resultaat is dat veel Heroes-fans gefrustreerd zijn.
Het mooiste zou zijn als Ubisoft één van twee dingen doet: Of meer budget en talent vinden voor deze franchise zodat Heroes 7 beter wordt, óf de rechten verkopen aan een developer die passie heeft voor de reeks en er meer mee kan bereiken (bijv met behulp van crowdfunding). In plaats daarvan zetten ze door met Heroes Online die inmiddels in closed beta is; een free-to-play flash-based browser-game. Niet echt de stap omhoog waar fans op wachten waarschijnlijk, maar wie weet wordt dat toch nog interessant.
Misschien maar een CD-key voor deze uitbreiding scoren, hij is goedkoop te krijgen…
Pillows
Maarja, er waren in ieder geval meer campaign maps dan de magere twee die in eerdere DLC's zaten.
Mr_Knight
Het leuke van heroes 3 zijn de tactische keuzes die je moet maken. Ook op de adventure map. Je wilt zo snel mogelijk alles pakken, maar je hebt maar een beperkt aantal stappen die je kan doen. En je moet nog investeren in je leger en je verliezen minimaal houden.
Eigenlijk hoop ik dat er een remake komt van heroes 3, maar dan met scherpere 2d graphics. Al ziet het er nog steeds goed uit voor zo´n oud spel. En wat nog anders mag is het skillsysteem. Heel irritant als je moet kiezen tussen eagle eye en navigation (op een landmap). En units met meer unieke nuttige eigenschappen zou ik wel willen zien, zodat je dan leuke combinaties kan maken in je leger. Dus dat je niet alleen een leger maakt met units van je eigen ras, maar ook van andere rassen of neutrale units. Bijvoorbeeld Rocs die een van je trage tankunits kan transporteren voor de neus van een tegenstander.
Heroes online lijkt me grappig voor heel even. Maar daarna zal het net zoals Anno online te traag worden om iets op te bouwen. Tenzij je geld neerlegt om het te versnellen. Ik hoop dat het niet zo is, maar ik denk het wel.
SilNiN
ems
Combat is vooruit gegaan, maar eigenlijk is sinds deel 5 voor de rest alles minder geworden. Ik hoop dat de franchise nog een keer wordt opgepakt door een ontwikkelaar met een passie voor delen 1 t/m 4.
Demoremda
homm 4 was zon afknapper, homm5 zag er prachtig uit maar was best moeilijk
vorige week nog een potje shadow of death gespeeld, dankzij armageddon addon heb ik random generator map, tijdloos spel
ISG1
Shadow
SimonZijlemans
SimonZijlemans
ems
Toen ik hem voor het eerst installeerde heb ik hem na 2 dagen weer eraf gegooid. In de winter waren ik en een maat zó verveeld (uit de tijd dat ik nog tijd had om verveeld te zijn) dat we het maar opnieuw een kans gaven. Na flink wat kritiek kwamen we toch wat verder in de game en begon ons conservatisme af te nemen. Heroes die je kan besturen (en die dood kunnen) was even schrikken maar het bood in zekere zin best een uitdieping van strategie. Er zijn een shitload aan items (en sets) die allemaal op hun manier bijdragen aan de mogelijkheden.
Ik kan wel even door blijven gaan, maar 4 heb ik uiteindelijk bijna net zoveel gespeeld als 2 (toen ik nog heel jong was) en 3. Als het niet je ding is is het niet je ding, maar ik denk dat een hoop mensen (net als ik dus) wat te snel waren met het judgen op de veranderingen, zonder dat ze echt de moeite hebben genomen om een objectief oordeel te vellen.
Als je hongerig bent naar een goede heroes game en 4 maar heel kort hebt gespeeld omdat het je niets leek, geef het spel nog eens een kans. De game is anders, voelt anders en speelt anders maar het is zeker niet zo slecht als ik een hoop mensen hoor zeggen. Dat is zonde, want hoewel niets 3 zal doen vervagen, was 4 toch wel mijn favoriete runner-up.
En nu ben ik geïnspireerd en start ik maar weer even een XXL mapje op. Tot zover met de productieve nacht.
Dennispls
geert1
Shadow
Suna