Meteos is een puzzelgame voor de Nintendo DS ontsproten aan het brein van Tetsuya Mizuguchi, de man wie eerder al faam verwierf met Rez. Mizuguchi is eveneens verantwoordelijk voor Lumines, de muzikale tetrisvariant voor de PSP. Ook voor Meteos haalde Mizuguchi inspiratie uit Tetris, maar toch is een heel ander spel geworden dan Lumines. Meteos is namelijk speciaal voor de Nintendo DS gemaakt en maakt optimaal gebruik van de touchscreen mogelijkheden van Nintendo's nieuwste handheld.

Het concept van Meteos is even geniaal als doeltreffend. Je hebt een speelveld waarin, net als bij Tetris, blokjes naar beneden vallen. Deze blokjes (meteos genaamd) vallen in Meteos één voor één omlaag en zijn verschillend van kleur. De bedoeling is om drie blokjes van dezelfde kleur op een rij te krijgen, door de blokjes beneden omhoog en omlaag te schuiven met je stylus. Deze rij mag zowel horizontaal als vertikaal gemaakt worden, maar het is niet mogelijk om de blokjes zelf horizontaal te schuiven.

Eenmaal je drie of meer kleuren op een rij hebt, komt het unieke aspect van Meteos om de hoek kijken. De blokken zullen namelijk niet gewoon verdwijnen, maar opstijgen. Hierbij nemen ze de blokken die er bovenop liggen mee. De hoeveelheid blokken die er bovenop liggen, bepaalt hoe hoog ze op zullen stijgen. Een klein aantal blokken zal boven uit het scherm vliegen, maar een grote hoop zakt na verloop van tijd weer omlaag.

Om zo'n grote hoop blokken alsnog te lanceren is het in Meteos mogelijk om ook nog in de al vliegende stapel, met blokjes te schuiven. Hierdoor kun je een omlaag zakkende stapel weer omhoog stuwen. Een andere tactiek is om meerdere vliegende blokken aan elkaar te koppelen. Dit doe je bijvoorbeeld door een andere 'raket' er onder tegenaan te schieten. Een neergezakte 'raket' die terug op je stapel valt, zal pas na enkele seconde weer in lo e blokjes uiteen vallen. Door voordat dit gebeurt een nieuwe combinatie van drie blokjes te maken waarvan een deel binnen de 'raket' valt en een deel erbuiten, dan zal het stuk erbuiten bij de raket aangeplakt worden en zullen ze samen opstijgen.

Na enige oefening zul je zo je hele speelveld in de lucht kunnen laten zweven en uit het scherm laten schieten, om weer met een schone lei te beginnen. Een spelletje Meteos is voorbij wanneer je blokkenstapel de bovenkant van het scherm bereikt of wanneer je de computertegenstander verslagen hebt doordat zijn blokkenstapel de bovenkant van het scherm raakt. Door veel Meteos tegelijk weg te schieten, worden er grijze, nutteloze blokken op de stapel van de tegenstander gegooid. Deze veranderen pas na een tijdje in gekleurde blokken waar wat mee aan te vangen is.

Het bovenstaande stuk klinkt mi chien ingewikkeld, maar eenmaal je het spel speelt heb je in no-time door wat je te doen staat. Meteos speelt enorm natuurlijk en je hebt heel snel dat je 'aanvoelt' wat er gaat gebeuren, zonder dat je al precies weet dat de spelregels erachter zijn. Het spel oogt aanvankelijk vrij chaotisch, maar tijdens het spelen haal je er juist voldoening uit door orde aan te brengen in deze chaos. Het biedt een uitstekende combinatie van strategie en reflexen. Je moet snel kijken wat er mogelijk is, maar ook niet zomaar eender welke combinatie maken. Om je hele speelveld in de lucht te krijgen is aardig wat inzicht en oefening vereist.

Helemaal vlekkeloos werkt het concept van Meteos overigens niet. Doordat je met de stylus razendsnel blokken op en neer kunt schuiven, kun je namelijk ook punten verdienen door gewoon wat over het scherm te kra en. Vooral in noodsituaties waar je zo snel geen combinaties ziet, wil dit nog wel eens de oplo ing bieden. Toch blijkt dat je in de praktijk hiermee niet de hoogste scores haalt, omdat je met domweg kra en niet je hele speelveld mooi in de lucht zal laten hoveren. De erg lucratieve bonus die je krijgt als je het veld leegspeelt, zul je dan moeten wi en. Met een beetje zelfdiscipline moet het overigens wel lukken om het spel gewoon te spelen zoals het hoort.

Naast het leuke concept is Meteos vooral een erg complete puzzelgame. Het spel bevat tientallen planeten die elk een net iets andere invulling aan het concept geven, met andere zwaartekrachtwetten die voor een licht andere spelervaring zorgen. In de Star Trip mode verken je de ruimte op zoek naar nieuwe planeten en om meteos te verzamelen. Met deze meteos kun je vervolgens weer nieuwe planeten kopen. Verder is er nog een spelmode waarin je zo lang mogelijk probeert te spelen en zoveel mogelijk punten probeert te halen, een spelmode waarin je het tegen een willekeurig aantal computertegenstanders opneemt en een WiFi multiplayermode. Meteos is eveneens speelbaar via Download Play, waardoor de andere speler het spel niet hoeft te bezitten. Je kunt dan overigens wel slechts een klein deel van de beschikbare planeten spelen.

Tetsuya Mizuguchi heeft het dan toch voor elkaar gekregen. Hij heeft niet alleen de beste puzzelgame op de PSP bedacht, ook de beste puzzelgame op de Nintendo DS is van zijn hand. Wat Polarium en Zoo Keeper niet lukte, daarin slaagt Meteos met glans. Het is een zeer uitgebreide, verslavende puzzelgame die optimaal gebruik maakt van de unieke mogelijkheden van de DS. Het is een spel dat je even tu endoor kunt spelen, maar dat je ook uren achter elkaar zal weten te boeien. Audiovisueel is het spel meer dan degelijk uitgewerkt, waarbij vooral de dynamische muziek de spanning tijdens het spelen goed weet op te voeren. Een must voor elke DS bezitter!

Gameplay: 9,0Graphics: 8,0Geluid: 9,0Totaal: 8,8