De meeste van jullie zullen Megaman vast wel kennen. Een puberende jongen in z'n blauwe, multifunctionele robotpak waarmee hij in z'n missies tegen de kwaadaardige Dr. Wily, complete legers aan vijandig gezinde aanvalsrobots versloeg, met aan het eind van ieder level elke keer een door Dr. Wily zelf gefabriceerde tegenhanger van Megaman. Met name op de NES genoot de franchise enorme populariteit. Ook vanwege de toch zeker niet misselijke moeilijkheidsgraad van de games. Of de franchise je nog steeds zoveel uitdaging biedt als voorheen, en of ook die typische Megaman gameplay intact is gebleven zal aan de hand van deze review duidelijk gemaakt worden.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: dit is niet Megaman zoals je het doorgaans gewend bent. De basisgameplay is zo goed als hetzelfde gebleven, maar het hele universum eromheen is compleet anders dan die van de reguliere Megaman games. We leven in een wereld waarin bijna iedereen op de wereld een eigen PET heeft. Dit is een soort mobiele telefoon of handheld waarmee je praktisch alles kunt doen wat ook met een normale PC mogelijk is en meer. Ook hebben veel mensen een persoonlijke Net Navigator (of Net Navi) waarmee ze het Internet verkennen en hiermee ook de virussen die het net terroriseren, uitschakelen. Megaman is ook zo'n Net Navi en dus niet een avontuurlijke en moedige jongen van vlees en bloed zoals in de oude Megaman games. Die rol wordt in deze game ingenomen door LAN. De eigenaar van de PET waar Megaman op geïnstalleerd is. Megaman is dus een programma, maar draagt weldegelijk een zeer geavanceerde AI, waardoor je hem toch wel kan beschouwen als een aparte persoonlijkheid die zich ook steeds verder ontwikkelt en een speciale band heeft met z'n eigenaar.

De Megaman fans onder ons die ook een GBA in hun bezit hebben zullen dit omschreven universum wellicht al kennen. Het is namelijk hetzelfde universum als waar de Battle Network games op gebaseerd zijn. Qua verhaallijn speelt Network Transmission zich dan ook tussen delen 1 en 2 van de Battle Network serie af. De kwaadaardige organisatie luisterend naar de illustere naam The WWW (uitspreken als The World Three), is recentelijk net vernietigd samen met al z'n virussen door Megaman en LAN als plots een nieuwe, hevige virusactiviteit de kop op steekt. LAN is de minste niet en gaat ondanks het huiswerk wat hij nog te doen heeft toch maar weer met Megaman op pad om het mysterie op te lossen.

Om virussen te bevechten en als Net Navi te kunnen overleven op het web kan Megaman uitgerust worden met zogenaamde Battlechips. Dit zijn upgrades en expansions op de mogelijkheden die Megaman standaard al heeft (springen, sliden en schieten met z'n blaster), waardoor hij bijvoorbeeld zichzelf kan healen na een hevige aanval, alternatieve wapens kan gebruiken zoals een laser zwaard of spreadshot, of een shield om zichzelf kan vormen. Je kunt maximaal vijf van deze battlechips tegelijk selecteren om te gebruiken, en de te kiezen battlechips worden bij het betreden van het web elke keer random gekozen. Het is dus een beetje een kwestie van geluk of je elke keer een goede battlechip combinatie tot je beschikking krijgt. Mocht dit niet het geval zijn, dan is het tijdens het spelen simpelweg wachten totdat de zogenaamde Custom Gauge bovenin beeld weer volgelopen is waarna je weer een andere combinatie kunt kiezen (die ook nu weer willekeurig bepaald wordt).