In de eerste seconden van Medal of Honor: Vanguard beleef je direct het hoogte- en diepte punt van het spel. Het hoogtepunt, en de enige merkbare vernieuwing in het spel, is de paradrop. Het feest is echter snel voorbij, want wanneer je de grond raakt begint de gameplay. Het dieptepunt. De slechte AI, de matig uitgewerkte schuilgameplay en doodgaan na twee goed gemikte schoten. Dat klinkt misschien wel realistisch, maar wanneer het spel het niet zo nauw neemt met realisme in het algemeen is het een domper dat net dat punt wel meegenomen is. Het resultaat is dat je vaak hele stukken opnieuw moet spelen, omdat je net even pech hebt.
Games moeten leuk zijn en Medal of Honor: Vanguard faalt hier. Iedereen die wel eens een shooter speelt weet dat vrijwel elk spel gevuld is met wat saaiere stukjes. Deze speel je met alle plezier door, omdat de gameplay leuk is en je weet dat er weer een bijzonder leuk stuk op je staat te wachten. Die opbouw mist volledig in Vanguard. Je wacht maar op die mooie momenten, die schitteren in afwezigheid. Niet dat het één voor één afknallen van nazi’s geen voldoening geeft, maar we hebben het al zovaak gedaan. En zovaak beter.
Het spelen van Vanguard doet heel retro aan, en niet op een positieve manier. Het lijkt alsof je als speler een aantal jaar terug in de tijd stapt naar een tijd waar graphics niet uitmaakte, de AI nog niet goed uitgedacht was en eentonige gameplay nog prima was. Hebben wij het hier vroeger mee gedaan? Pakweg vier jaar geleden was het ook echt niet zo’n dramatisch spel geweest, maar we zijn verwend. We worden vertroeteld met pakkende verhalen, graphics waarmee je vijanden van struiken kunt onderscheiden, leveldesign dat boven een zig-zag-niveau uitsteekt en AI die enige vorm van intelligentie vertoont.
Maar goed, in de Playstation 2-review zijn al deze punten al uitvoerig besproken. Ik heb met de Wii-versie geworsteld. Hoe verschillen de twee games nou van elkaar? Allereerst de graphics. Grafisch is het spel slecht, maar op de Wii krijg je wel net de betere graphics voorgeschoteld. Net iets scherper. Dit doet echter niets af van het feit dat je nog steeds een lelijk spel krijgt waarin ongeveer twee tot drie kleuren worden gebruikt.
Wat de Wii-versie ook meeheeft is dat het een shooter op de Wii is. Het klinkt misschien flauw, maar door de Wii-besturing krijgt een shooter al snel net dat beetje extra. Je wordt net wat meer in het spel gezogen en richten en schieten met de Wii-afstandsbediening blijft leuk. Zo krijgt ook de matige multiplayer net dat beetje extra wanneer je met vrienden op de bank zit met de Wii-afstandsbediening in je handen. Het lopen met de analoge stick en het richten met de Wii-Mote werkt prima, maar het is vooral de vraag hoe de andere functies ingevuld worden. Daar heeft EA de Nunchuck mee belast.
De kleine Nunchuck wordt ten volste benut. Door een stoot naar onder en naar boven ga je respectievelijk kruipen en weer staan. Een stoot naar rechts betekent herladen en met een stoot naar links draai je 180 graden (iets wat de PS2-versie niet heeft). In theorie een aardig concept, maar in praktijk vaak frustrerend. Wanneer je een stoot naar rechts geeft, geef je vaak automatisch ook een stoot naar links. Vooral in het begin ben je als een gek aan het draaien en bukken terwijl je gewoon je kogels bij wil vullen. Oké, is het voornamelijk wennen en na een aantal speeluren gaat het ook best. Maar het wil nog best wel eens gebeuren dat je in een spannend gevecht verliest omdat je draait in plaats van herlaadt. En dan komen die twee goed gemikte schoten natuurlijk net op het verkeerde moment.
Wat dan weer wel goed werkt zijn de paradrops, waarbij je de Wii-afstandsbediening en de Nunchuck verticaal houdt net alsof je een parachute aan het besturen bent. Ook kun je granaten gooien door eerst een doel te markeren en vervolgens een werpbeweging te maken met de Wii-Mote en een mêleeaanval doen door de Wii-Mote recht vooruit te steken.
Reacties op: Medal of Honor: Vanguard (Wii)
Excalibur82
Scriptkiddie
Ik zie vrijwel alleen maar lage cijfers voorbij komen.
anonymous
Joooooop
ConstantW
Metroid word een goed voorbeeld..er word door big N zoveel tijd en geld in gestoken..OOK vooral om de bestuuring flex te krijgen..
Lukt het N niet(wat mij sterk lijkt -.-) dan zal het ut einde van de wii betekenen denkt ik, altans voor de hardcore gamers..
Wise_Man
Teecay
Darth_Venger
Teecay
Next-gen betekend voor mij technische vooruitgang op alle fronten. Dus besturingsgewijs, maar ook het gebruik of toekomstige compatibility met technische 'snufjes' zoals HD. De Wii heeft als enige het controller gedeelte ge-next-gend (nieuw werkwoord ), maar ook niet meer dan dat. De graphics zijn niets meer dan opgepoetste GC-beelden en het online aspect is niet next-gen te noemen, omdat er al eerder gebruik van is gemaakt.
Next-gen vind ik vooruitgang, een reden om de console aan te schaffen. De Wii heeft, naast de controller, geen grote dingen om je andere consoles aan de kant te schuiven en de Wii aan te schaffen.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben geen xbox of ps fanboy, ik heb alle nintendo's vanaf de NES (heb zelfs een FamiCom), maar nintendo is in mijn opinie de boot ingegaan met de Wii.
Hopelijk kunnen ze het rechtzetten, maar ik ben bang dat ik moet wachten op de nieuwe nintendo.
Deruxian
Ben ik het zeker mee eens.
Vervolgens zeg je: De Wii heeft als enige het controller gedeelte ge-next-gend (nieuw werkwoord ), maar ook niet meer dan dat.'
(onthoud deze^^)
Dan geef je als aanvulling: 'Next-gen vind ik vooruitgang, een reden om de console aan te schaffen. De Wii heeft, naast de controller, geen grote dingen om je andere consoles aan de kant te schuiven en de Wii aan te schaffen.'
(oke, de wii is dus niet Next-Gen)
Hmm, je definatie van next-gen is natuurlijk geweldig. Nu mag jij mij de console tonen die een innovatieve besturing heeft en revolutonair is op gebied van graphics. Wat zeg je? Die is er niet? Nou jaaaaaaa zeg. Ook zeg je dat de enige verandering is dat de controller anders is bij de Wii. Dit is toch wel vrij kort door de bocht als je het mij vraagt. De grote andere 2 hebben helemaal geen revolutionaire besturing, slecht wat opgepoetse graphics (beetje understatement), dus dat is dan (volgens jou redenering) al helemaaaaal geen Next-Gen.
Als conclusie zeg je dan dat je hoopt dat Nintendo het kan rechtzetten. Nou waarmee dan? Een update geven die de inhoud van de Wii-console verandert? Dacht het niet. De Wii is dus Next-Gen genoeg
Deruxian
Nou, schrijf mij maar weer uit voor die wedstrijd, want deze rommel hoef ik niet in mijn Wii!
(Alleen vind ik de screenshots en trailers stiekem toch wel wat sfeer hebben. Verandert dit dan echt zo drastisch bij het spelen?)
Teecay
Je stelt ook dat ik kort door de bocht ga met als enige verbetering van de Wii tov de GC de controller te noemen. Vervolgens beargumenteer je dit door te verwijzen naar de PS3 en de X360. Zo'n argument ontkracht niet mijn stelling en versterkt tevens je opmerking 'kort door de bocht' niet, dus als je dat wilt uitleggen?
Om op je laatste punt in te gaan, Nintendo heeft de DS ook verbeterd met de Lite. Waarom zo'n soort verandering ook niet bij de Wii? Een sterkere CPU oid hoeft niet persé in een nieuwe console gedaan te worden, maar kan best in een soort Wii 2.0 als het ware.
NightEagle
Deruxian
Ah, dit brengt een heel ander licht op de zaak. Ik ging er eigenlijk vanuit dat toen je de term Next-Gen aangehaald had, en je zei dat de Wii niet Next-Gen was, je voorkeur was gegaan naar de andere 2. Niet dus
Dit brengt ook verandering in mijn reactie; Als je het zo stelt en vasthoudt aan je eerste beschrijving van Next-Gen is inderdaad noch de Wii noch de ps3 of noch de 360 Next-Gen.
Maar gekeken naar de huidige stand van zaken, noem ik de Wii toch wel het meest Next-Gen.
maikelsteneker
mad max
mad max
anonymous
op basis hiervan scoort de ps2 versie dus gewoon beter, daar kan ik niets aan doen
RoderikR
Als je er een snellere CPU in stopt werken de nieuwe games niet meer op de oude Wii. Dan heb je dus gewoon een nieuwe console.
TripleDad