Mario Strikers Battle League

Mario Strikers: Battle League Football is niet de partygame die je verwacht

Betere spelmechanieken, minder content

Geschreven door Marvin Toepoel op

Mario Strikers: Battle League Football vereist meer vaardigheid dan zijn voorgangers om de bal en de wedstrijd naar eigen hand (of voet) te zetten, maar daardoor neemt de partygamepotentie helaas af. Als er meer personages, gamemodi en speelvelden in hadden gezeten, was Battle League alsnog een fantastisch voetbalspel geweest, maar op die vlakken schiet het enorm tekort.
6,5
Score
65
Score: 65
  • Pluspunten
  • Meer invloed op de uitslag, verbeterde mechanieken, chaotisch doch eerlijk
  • Minpunten
  • Weinig personages, slechts één speelveld met wisselende tribunes, nagenoeg geen singleplayercontent, beperkte online mogelijkheden
Vijftien jaar moesten we wachten op een nieuwe voetbalgame met Mario en zijn vrienden in de hoofdrol. Het zijn deze keer wel minder vrienden dan we gewend zijn van Mario Strikers, maar dat wordt enigszins goedgemaakt met verbeterde en diepgaandere spelmechanieken. Enigszins…

Aangezien eFootball en Fifa dit jaar niet bepaald hoge ogen gooien, is menig voetbalfanaat op zoek naar een andere game om de leegte te vullen. Eén blik op Mario Strikers: Battle League Football is genoeg om te leren dat dit spel overduidelijk niet voetbal wil simuleren. Wie net als op de GameCube in 2005 een enorm chaotische partygame die íédereen kan spelen verwacht, komt echter ook bedrogen uit. Spelers hebben immers meer mogelijkheden om de bal en het spel te manipuleren, met als gevolg dat niet-gamende vrienden al snel van het veld worden geblazen.

Mario Street

Wie net als ondergetekende enorm veel Mario Football op de GameCube heeft gespeeld, komt voor enkele verrassingen te staan bij het opstarten van Battle League. Zo bestaan teams niet meer uit één captain en drie sidekicks, maar zijn alle personages gelijkgetrokken en kan de speler kiezen uit tien iconische Mario-personages, waaronder Peach, Yoshi, Wario en Bowser. Wat betreft het voetbal lijkt het spel op eerste gezicht net als vanouds een enorm grove en chaotische aangelegenheid, maar na het voltooien van de training snap je dat er veel meer diepgang in zit dan de verpakking verraadt.

Battle League lijkt nog meer dan zijn voorgangers op Fifa’s Volta Football en Fifa Street. Niet dat Mario en Yoshi ineens Mbappé jaloers maken met de trucjes die ze kunnen uitvoeren, maar goed positioneren en combineren is belangrijker dan ooit. Dat komt voornamelijk door de perfect moves: dat is wanneer de speler een handeling ‘perfect’ uitvoert door op het juiste moment op een knop te drukken óf een knop los te laten. Laat een personage bijvoorbeeld een charged shot op het juiste moment los, dan is de kans veel groter dat de bal in het net verdwijnt.

Mario Strikers Battle League

Tweesnijdend zwaard

Bij een perfect first time pass drukt de speler op het juiste moment op passen zonder de bal aan te nemen, en bij een perfect first time shot houdt de speler de schietknop ingedrukt en laat hij die los zodra de bal bij hem belandt. Dan zijn er ook nog perfect tackles; een volledig opgeladen tackle die van iedereen de bal afsnoept - ongeacht hoe sterk ze zijn; tenzij de tegenstander een perfect dodge uitvoert - maar het personage eventjes onbruikbaar maakt als hij mist. Teamgenoten kunnen elkaar zelfs tackelen, waarbij de getackelde teamgenoot enorm ver vooruit wordt geschoten en een grote afstand overbrugd kan worden. Daarbovenop kan de speler met diepe ballen (al dan niet charged) nóg beter passes geven aan teamgenoten.

Bovenstaande omschrijving klinkt als een flinke kluif, en dat is het ook zeker. De tutorial van het spel is dan ook behoorlijk uitgebreid, maar wie al deze nieuwe spelmechanieken oefent krijgt snel het gevoel beter te worden en minder afhankelijk te zijn van de Hyper Strikes, de allesvernietigende speciale schoten die bij een goede timing altijd in het net belanden. Deze diepgang is zeker welkom en geeft Battle League meer potentie voor competitieve gameplay, iets waar het spel duidelijk op inzet getuige de komst van de online Strikers Club-modus. Die diepgang is echter een tweesnijdend zwaard, omdat de party-potentie erdoor afneemt. Als een van mijn minder gamende vrienden langskomt en een potje Strikers wil spelen, is de kans erg groot dat ik hem met 10-0 van het veld blaas. Dat er als vanouds enkel items als rode en groene schilden, de paddenstoel en natuurlijk de ster in zitten, heeft daar weinig invloed op.

Snel uitgespeeld

Zo leuk en uitdagend als ik de gameplay van Battle League vind, zo tegenvallend is alles wat er omheen hangt. Voor iedereen die het solo wil spelen kan ik het spel gelijk afraden, want het handjevol cups dat erin zit is binnen een dag uitgespeeld. De eerste lading cups is ook nog eens erg makkelijk, terwijl de Galactic Mode die daarmee vrijgespeeld wordt soms ineens ongenaakbaar moeilijk is; de AI anticipeert bijvoorbeeld razendsnel op items en tackles. Daarna is er (offline) letterlijk niets te doen behalve het herspelen van de cups.

Meer variatie in personages, speelvelden en modi zou die cups langer leuk weten te houden, maar dat zijn juist de punten waarop Battle League tekortschiet. Ter vergelijking: de eerste Strikers-game had twaalf personages (acht captains en vier sidekicks), de tweede had twintig personages (twaalf captains en acht sidekicks) en Battle League heeft er tien. Daarbij is elk veld precies hetzelfde; alleen de vormgeving van de tribunes kan aangepast worden, maar ook daar is slechts een handjevol opties voor.

Mario Strikers Battle League

Karig pakket

Dan is er nog de mogelijkheid om personages aan te kleden met gear, wat op papier erg leuk klinkt, maar in de praktijk veel te weinig diepgang kent. Ieder personage heeft de beschikking over dezelfde vijf of zes stukken kleding (per lichaamsdeel), en de speler moet ze voor élk personage los aanschaffen. In de praktijk lijken de verschillende kledingsopties, net als de vijf statistieken van de personages - kracht, snelheid, schieten, passen en techniek - te weinig te veranderen aan hoe de personages aanvoelen bij het spelen, dus dit onderdeel valt te verwaarlozen.

Online en tegen geoefende vrienden is Battle League leuker dan zijn voorgangers, omdat de potjes doorgaans spannender zijn en er minder vaak gigantische uitslagen als 10-0 voorkomen. Maar ook hier gaat het gebrek aan personages, gamemodi en speelvelden na enkele uren wringen. Om nog maar te zwijgen over het feit dat men niet met vier mensen op één console online kan spelen, terwijl dat juist leuk zou zijn en de party-potentie weer zou vergroten.

Het is onbegrijpelijk dat Next Level Games en Nintendo de Strikers-gameplay verbeteren en het vervolgens in zo’n karig pakket stoppen. Het huidige spel is het prijskaartje van 60 euro helaas niet waard, en de belofte van gratis dlc met nieuwe personages verandert daar niets aan.

Mario Strikers Battle League
Mario Strikers Battle League

Mario Strikers: Battle League Football is nu verkrijgbaar op Nintendo Switch.

Eerste Intel Arc-videokaart kost circa 570 euro Hoofdcampagne Diablo 4 beslaat zo'n 35 uur
30

Reacties op: Mario Strikers: Battle League Football is niet de partygame die je verwacht

• Snoop213

• 20 juni 2022 12:14
    ik vind een 6.5 nog een vrij hoog cijfer. Wat eigenlijk voor vele het hoogtepunt was van de Februari direct was is toch wel een grove teleurstelling gebleken voor de meeste. Heb het een paar potjes gespeeld vorige week. Maar het heeft echt weinig om het lijf. je ziet aan alles dat deze game gerushd is en veel te snel is uitgebracht Maar het is goed dat dit door de critici wordt aangepakt. Dit is bij launch een game die met de weinig content die het heeft nog niet uitgebracht had mogen worden slechte zaak Nintendo.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

-JK-

• 20 juni 2022 12:21
    "de belofte van gratis dlc met nieuwe personages verandert daar niets aan."
    Je zegt de hele tijd dat er te weinig personages zijn, dan is gratis dlc met meer characters toch wel een oplossing?

• avatar

Marvin_Toepoel

• 20 juni 2022 12:35
    @-JK- Het gebrek aan personages is niet het enige probleem. Vooral wat betreft singleplayercontent laat het spel te veel te wensen over, en dat vind ik persoonlijk nog wat belangrijker dan de personages. Als daar ook nog iets aan zou gebeuren, dan zou het prijskaartje al iets beter te verantwoorden zijn (los van de discussie of de content gelijk beschikbaar moet zijn als je er nu al voor betaalt).

• Snoop213

• 20 juni 2022 12:41
    @-JK- Maar met te weinig personages zou ik nog kunnen leven. Maar er ontbreken stages. Een toffe singleplayer campaign en nog zoveel meer. En het laatste zeiden ze ook met Mario golf super rush. Maar daar kwamen uiteindelijk maar 2 personages en 1 of 2 extra banen vooruit.. En ik heb liever dat Next level games zich gaat focussen op een ander game. Want om van deze game een 8 of 9 te maken moet je zoveel extra content maken dat voelt voor mij aan als tijdverspilling. Volgens mij is deze studio ook wel in staat als ze alle tijd krijgen om een IP van Nintendo wat redelijk dood is uit de dood te laten herijzen.

• avatar

AgeQned

• 20 juni 2022 13:08
    @Snoop213

Hoe kom je daarbij? In totaal zijn daar 5 nieuwe banen en 5 characters toegevoegd.

• Snoop213

• 20 juni 2022 13:22
    Oh dan heb ik mij daarin vergist. Maar de content is in Strikers niet alleen het probleem met Characters maar vooral met de singleplayer content. Dus laat ze zich focussen op iets nieuws. Want om dit te fixen kost je minimaal een jaar.

• avatar

R.J

• 20 juni 2022 13:49
    @Snoop213 Mee eens als men dit een goede game vind dan weet ik het ook niet meer. Ik was heel erg benieuwd en gehyped toen dit werd aangekondigd maar zeer teleurgesteld toen ik hem eenmaal speelde en de mario tubers delen die mening ook van wat ik heb gezien!

Net als de beloftes in Mario Party Superstar extra characters extra boards helaas muis stil misschien nog wat updates op de aankomende direct maar grote kans van niet

• Snoop213

• 20 juni 2022 13:58
    @R.J Nee Nintendo flikt het nu veels te vaak en dat begint storend te worden. Ook elk jaar een andere Mario sports game. Dat begint ook beetje saai en eentonig te worden. En dan roepen de Nintendo fans elke keer weer. Kijk hoe vol de release lijsten staan. Maar het is elk jaar voor een groot gedeelte hetzelfde. Mario Sports game, Casual game, Pokemon ieder jaar vaak daarnaast vaak nog een Warriors achtige game. Maar de echte knallers de absolute toptitels blijven een beetje achter bij Nintendo de laatste jaren.

• avatar

AgeQned

• 20 juni 2022 14:16
    Warriors game of beter gezegd Musou games vind ik persoonlijk heerlijke games.

En ja elk jaar hetzelfde is dat niet iets waar veel ontwikkaars tegenwoordig mee zitten. Hier en daar een enkele daargelaten komen ze bijna allemaal met veel van hetzelfde remakes, vervolgen, spin offs. Dit is niet echt iets van Nintendo alleen.

Kirby vond ik overigens gewoon een erg goede game.

• Snoop213

• 20 juni 2022 15:11
    @AgeQned Maar Nintendo doet het wel erg vaak kijk nog geen FIFA of COD praktijken maar 40 procent elk jaar dezelfde soort games is wel beetje eentonig.

• avatar

Snafu9

• 20 juni 2022 15:36
    @Snoop213
    Je kan ook niet verwachten dat grote titels als Super Mario Odyssey en Legend of Zelda elk jaar uitkomen. Gelukkig ook maar van niet want dat zou de verwachtingen van deze games drastisch verlagen. De nieuwe Pokemon verwacht ik ook wel wat van aangezien we nu echt een open wereld game krijgen en je zelf mag bepalen wat je doet. Dat geeft een heel nieuwe ervaring aan deze games.

De Mario Sport games mogen van mij echt wel wat meer ontwikkeltijd krijgen zodat er meer content is.

• Snoop213

• 20 juni 2022 18:04
    @Snafu9 Oh nee dat verwacht ik ook zeker niet. Maar de echte knallers mis ik op dit moment een beetje.

• avatar

PietS.

• 20 juni 2022 18:36
    @Snoop213

40% zuig je uit je duim.

• Snoop213

• 20 juni 2022 18:46
    @PietS. Het was ook natte vinger werk. Maar om aan te geven dat de Line up op vele punten een beetje teveel van hetzelfde.

• avatar

PietS.

• 20 juni 2022 18:35
    @AgeQned

Ja. Dit dus. Alleen bij Nintendo klaagt hij erover.

• Snoop213

• 20 juni 2022 18:52
    @PietS. Daar gaan we weer hoor. Meerdere bedrijven hebben er last van dat geef ik ook aan. Dus opnieuw ben je niet goed op de hoogte. Alleen in plaats van een overkill aan Sports games waarom neemt Nintendo er niet langer de tijd voor. Dan was Strikers niet het debacle geweest wat het nu is. En waarom neemt het Pokemon team niet bij wijze van spreken 6 jaar de tijd om een topkwaliteit Pokemon te maken? Waarom er zoveel brengen met mindere kwaliteit.

• avatar

PietS.

• 20 juni 2022 22:25
    @Snoop213

Dat kan wel zo zijn, maar m.b.t. Nintendo klaag je wel het vaakste. Dat weet ik wel.

En 1 sportgame per jaar.. Lekker laten gaan. Doe ik ook. En wie weet worden de nieuwe Pokemon games wel top.

Laat de games die je niet leuk vindt gewoon lekker links liggen.

• Snoop213

• 21 juni 2022 04:41
    @PietS. Ja wat moet ik dan roepen. Bedankt Nintendo dat je Mario Strikers om zeep hebt geholpen. Stop nou eens met dat gezeur over dat ik Nintendo kritisch benader. Als Nintendo dingen verprutst zoals bij deze game zeg ik daar iets van. Hetzelfde geldt als andere bedrijven iets verprutsen. Deze game heeft Nintendo gewoon verknoeid meer kunnen we er niet van maken.

En ik laat ook die games gaan die ik niet leuk vind maak je niet druk.

• avatar

PietS.

• 21 juni 2022 10:17
    @Snoop213

Je mag best klagen, maar constant blijven klagen is gewoon nutteloos. Verder vind je het stiekem ook gewoon leuk om te klagen m.b.t. Nintendo. Maakt niet uit, maar zo komt het wel over.

• Snoop213

• 21 juni 2022 11:25
    @PietS. Maar wat hier ook een probleem is. Ik reageerde bijvoorbeeld in Xenoblade topic heel normaal door te zeggen dat ik deze direct niet begrijp. Zijn er een aantal roofdieren waaronder jij die mij aanvliegen dat ik Kritisch op Nintendo ben. Maar dezelfde roofdieren reageren niet als ik over onderwerpen niet je klaag. Verder ik klaag niet graag zo.