Magical Starsign | Gamer.nl

Ik ben een grote liefhebber van RPG’s. Al jarengeniet ik ervan om me helemaal onder te dompelen in een fictieve wereld vol metmagische spreuken, krachtige monsters en sfeervolle locaties. Tegenwoordig zijnRPG’s, net zoals alle andere genres, ook uitgerust met een beest van een grafischeengine waardoor je (HD)TV prachtige beelden in de huiskamer mag projecteren.Toch is het allang niet meer zo dat kwalitatief hoogstaande RPG’s enkel op eenconsole kunnen verschijnen, de handhelds van tegenwoordig hebben zo nu en dan ooksterke rollenspellen te bieden. Of Magical Starsign, de eerste RPG voor de DSvan ontwikkelaar Brownie Brown, zo’n pareltje is geworden kom je hieronder te weten.

MagicalStarsign gaat van start op het moment dat een groepje studenten in hetklaslokaal zitten te wachten op hun leerkracht, Mi Madeleine. Zij geeft lesop de Will o’Whisp academie, een school waarop de kunst van de magie wordtonderwezen. Alles lijkt zijn gewone gangetje te gaan, tot op het moment dat Mi Madeleine door het schoolhoofd naar zijn kantoor geroepen wordt. Hij heeftnamelijk een uiterst belangrijke opdracht voor haar: ze moet Master Kale, eenoud-leerling die op het slechte pad is geraakt, een bezoekje gaan brengen om tevoorkomen dat hij domme dingen gaat doen. Veel tijd heeft ze niet, dus vertrektde leerkracht halsoverkop en laat haar leerlingen met een hele hoop vragenachter.

Driemaanden later er is nog altijd geen nieuws over wat er nu precies gebeurdis met Mi Madeleine. De studenten besluiten op onderzoek uit tetrekken en opzoek te gaan naar hun vermiste leerkracht. Het verhaal stelt duidelijkniet zo heel veel voor, maar dat komt hoogstwaarschijnlijk mede doordat MagicalStarsign een spel is dat vooral geschikt lijkt te zijn voor de ietwat jongere spelersonder ons. Hierdoor is het ook zo dat zelfs de grootste RPG-leek zonder al teveelproblemen met Magical Starsign aan de slag te gaan, wat niet wil zeggen dat dehardcore fans van het genre geen plezier zullen beleven aan dit spel,integendeel.MagicalStarsign is een traditionele RPG, wat wil zeggen dat je random encounters magverwachten, regelmatig nieuwe uitrusting moet kopen om de bekende parameters te latenstijgen en health points en mana points hebt in het spel. Toch voelt de gamefris en fruitig aan en zul je, mits je houdt van de genoemde traditioneleRPG-elementen, tochwel plezier beleven aan dit hartverwarmende DS-avontuurtje.Om tebeginnen ziet alles er heel kleurrijk uit en bevat het spel leuke cut-sceneszoals we die kennen uit de console-RPG’s. Tijdens het spelen valt het op dat achtergrondenzijn opgebouwd met behulp van een rijk kleurenpallet en zien ze er speels uit.Ook de personages die je tijdens je reis zult tegenomen zien er stuk voor stukerg schattig en speelgoedachtig uit. Dit alles wordt nog eens ondersteund doorde zoete klanken van een goed verzorgde soundtrack. Het klinkt mi chien alsofMagical Starsign een verschrikkelijk kinderachtig spel is, maar eens je watuurtjes achter de kiezen hebt, ontdek je gameplayelementen die ook voor deéchte RPG-liefhebbers intere ant kunnen zijn, en dan met name hetvechtsysteem.Naast demogelijkheden die we altijd terugvinden in de vechtsystemen binnen hetRPG-genre (aanvallen, weglopen, items gebruiken) introduceert Magical Starsigneen planetensysteem. Het komt erop neer dat elk personage dat uiteindelijk inje party terecht zal komen een bepaalde affiniteit heeft met een van deaanwezige planeten die zich bevinden in het heelal. Elke planeet is op haarbeurt weer verbonden aan een van de bekende magische elementen. Zo is La i,een konijnenmeisje dat je vanaf het begin van het spel bij zal staan, verbonden aande planeet van de wind, waardoor haar magische krachten bestaan uit hetgebruiken van windgerelateerde spreuken. Naast de personages die aan jouw zijdevechten zijn ook de vijanden die je tegen het lijf loopt verbonden aan eenbepaalde planeet. Het gevolg is dat je, alvorens je in het wildeweg magischeaanvallen lanceert op je tegenstanders, eerst moet kijken aan welke planeet zegekoppeld zijn om daarna gebruik te maken van de bekende magische rangorde. Is hetmonster waartegen je vecht bijvoorbeeld verbonden met de vuurplaneet, dan gebruik je besteen personage dat krachtige wateraanvallen kan gebruiken om zo snel mogelijkhet monster naar de eeuwige jachtvelden te sturen.Klinktleuk, maar het gaat nog wat verder dan dat. Naast het blad-steen-schaarmechanisme van de magie moet je ook rekening houden met de stand van deplaneten. Op het bovenste scherm van de DS is het namelijk mogelijk om eenkaart op te roepen waarop je constant de stand van de planeten in het oog kunthouden. Deze kaart is verdeeld in vijf verschillende stukken, elk met eenandere kleur. Komt de planeet waarmee een van je personages gelinkt is(bijvoorbeeld de rode vuurplaneet) in de overeenkomende kleur te staan (het rodegedeelte van de kaart) dan worden de magische spreuken van het personage met devuurkrachten extra sterk. Let wel op, niet alleen je eigen teamleden, maar ooktegenstanders maken gebruik van de steeds verschuivende planeten.

Het klinktmi chien wat moeilijk op papier, maar in de praktijk werkt het systeem van deplaneten erg leuk en voegt het wat diepgang en complexiteit toe aan de ergtraditionele gameplay. Verwacht echter geen gevechten waarin je de bikkelhardestrateeg in jezelf moet bovenhalen: winnen is in de meeste gevallen niet al temoeilijk. Dat geldt trouwens ook voor de rest van het spel, de opdrachtjes dieje onderweg moet vervullen zijn vaak erg simpel en vergen niet al teveeldenkwerk. Toch is de levensduur van Magical Starsign van een degelijkekwaliteit, zeker als je weet dat het spel ook nog een opvallend leukemultiplayer mode te bieden heeft.Demeerspelersfunctie van Magical Starsign heet de Amigo Mode, een tak binnen hetspel die enkel te spelen is mits je wat vrienden hebt. Naast de mogelijkheid ommet elkaar eieren te ruilen en deze uit te broeden is het vooral leuk om meteen groepje spelers kerkers te gaan verkennen. Met maximaal zes spelers kun jezo’n kerker betreden om de strijd tegen elkaar aan te gaan en zoveel mogelijkmonsters te doden of schatkisten te openen. Telkens als je een van die tweeopdrachten weet te vervullen krijg je er punten bij. Diegenen die aan het eindevan het potje de meeste punten heeft weten te verzamelen, wint de match. Geenbaanbrekende gameplay, maar toch leuk dat men, naast de tochwel completesingleplayer ervaring, een vermakelijke multiplayer mode heeft weten toe tevoegen.