“I’ll make you an offer you can’t refuse”, sprak een hijgende stem door de telefoon. Of ik Mafia wilde reviewen. Nee, dat kon ik inderdaad niet weigeren. En daar zit ik dan na enkele dagen full-time niets anders gezien te hebben dan oldtimers, wapens en Maffiosi, nagenietend van een van de grootste meesterwerken die de game-industrie rijk is. Ik kan er uren over vertellen maar om de boel een beetje gestructureerd te houden zal ik beginnen bij het begin.

We schrijven het jaar 1930. In Mafia speel je Tommy Angelo, een taxichauffeur die door samenloop van omstandigheden bij de Mafia terecht komt onder de hoede van Don Salieri. Hier raakt hij verzeild in een van de grootste Mafia-oorlogen die de stad Lost Heaven gekend heeft. Maar zoals altijd bij de Mafia begin je onderaan de ladder met een aantal simpele routineklusjes maar naarmate het spel vordert breekt de hel los. Het verhaal zit werkelijk geniaal in elkaar en enkele mi ies zijn werkelijk kla iekers waar je nog vaak aan terug zal denken.

De rondrijdende oldtimers zijn een lust voor het oog

Mafia speelt zich af in Lost Heaven, een bruisende stad waar het leven zo zijn gangetje gaat. Mensen lopen op straat en auto’s rijden netjes rond terwijl ze de verkeersregels in acht nemen. De stad is vergelijkbaar met die in GTA3, maar is vooral groter en mooier. Aangezien het spel zich in de jaren 30 afspeelt zal je andere auto’s aantreffen dan dat je gewend bent. In Mafia staat een hele reeks oldtimers voor je ter beschikking die allemaal tot in het kleinste detail zijn uitgewerkt. Ook de stad zelf doet heel wat ouderwetser aan en heeft een typische jaren 30 sfeer over zich die nog eens ondersteund wordt door de muziek.

Op eens heb je het, je wordt tramchauffeur

In de eerste paar mi ies in het spel krijg je de kans wat met de besturing van de auto’s te oefenen en de stad te verkennen. Je bent immers nog taxichauffeur en brengt rustig je klanten van de ene plek naar de andere plek. Maar al snel rol je in de Mafia wereld en neem je de ene naar de andere opdracht aan. Het cafe van Don Salieri is je hoofdkwartier waar je telkens je nieuwe mi ie te horen krijgt, de nodige wapens kan halen en een vervoersmiddel uit kan kiezen. Vervolgens ga je op pad om meestal een bepaalde persoon uit de weg te ruimen.

Lost Heaven bij zonsondergang

De mi ies in Mafia zijn erg gevarieerd en vaak voorzien van enkele plotwendingen, maar deze zijn wel scripted. Je zal dus elke keer je het spel speelt of de mi ie opnieuw probeert dezelfde wendingen in het verhaal tegen komen. Hierdoor bied het spel minder vrijheid van bijvoorbeeld GTA3 maar wel een veel leuker en aangrijpender verhaal. Ook kunnen de makers door de speler een bepaalde richting uit te sturen veel meer dingen om de speler heen laten gebeuren dan in GTA3 het geval was. Mafia is dan ook beter te vergelijken met een spel als Max Payne maar dan met het verschil dat je telkens zelf van plaats naar plaats rijdt en dat de locaties waar de actie zich afspeelt meer zijn dan vertrekken met telkens één ingang en één uitgang.