Little King's Story | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Als koning heb je het maar moeilijk. Je wilt natuurlijk zoveel mogelijk geld om je koninkrijk uit te breiden, maar je moet ook rekening houden met de inwoners van jouw stad. Of niet? Little King's Story laat je spelen met het leven van inwoners alsof het niets is en dat levert een erg leuke game op.

Little King's Story oogt als Animal Cro ing en speelt als Pikmin met een vleugje Harvest Moon. Die beschrijving mag mi chien wat verwarring opleveren, maar het komt toch echt het dichtst in de buurt van een beknopte beschrijving voor deze game. We zullen de gameplay in de komende alinea's uit de doeken doen.

Je kruipt in de huid van een kleine koning van een net zo'n klein koninkrijk. Er moet geld binnenkomen om het koninkrijk uit te breiden. Dat geld verdien je door schatten te vinden. In de grond, maar ook door vijanden te verslaan. En waar doe je dat mee? Met de onderdanige bewoners van je koninkrijk natuurlijk!

Bewoners kun je, terwijl je op zoektocht gaat naar schatten buiten je koninkrijk, achter je aan laten lopen. Door ze richting een object of vijand te gooien, voeren ze een actie uit. Ze doden de vijand, graven een schat op, of hakken bijvoorbeeld een boomstronk uit de weg. Dat klinkt tot nu toe behoorlijk als Pikmin, maar er is een unieke feature: je geeft bewoners verschillende banen.

Van al het geld dat je dankzij je onderdanige bewoners binnenharkt, moet je namelijk gebouwen neerplanten in het koninkrijk, zoals boerderijen en een wachttoren. Als je de luie bewoners van je koninkrijk in zo'n gebouw leidt, krijgen ze meteen een baan toegewezen, als boer of soldaat bijvoorbeeld. Het mag voor zich spreken dat een boer vooral goed is in het uit de grond trekken van waardevolle groente en een soldaat de aangewezen persoon is om een vijand in de pan te hakken. Zo zijn er tientallen banen, waardoor het een uitdaging is voordat je op avontuur gaat een goed team samen te stellen. Ook zorgt het voor variatie in de game.

 

Je kunt dus zelf op avontuur buiten je koninkrijk of opdrachten accepteren die je via brieven toegestuurd krijgt. Wat op het eerste gezicht een kleine spelwereld lijkt, blijkt uiteindelijk een gigantische uitdagende wereld waarin je een lang avontuur gaat beleven. Het grote speerpunt daarbij is dat alles op je eigen tempo gedaan mag worden. Je kunt hele dagen, zoals bijvoorbeeld in Animal Cro ing, besteden aan het rondlopen in je koninkrijk en het plukken van groente. Wanneer je weer toe bent aan wat actie roep je een stel inwoners bijeen en ga je op avontuur.

Audiovisueel is Little King's Story een pareltje dat menig Wii-eigenaar zal betoveren. Felle, kleurrijke graphics worden afgemaakt met een waterschilderachtig filter en de muziek en vreemde stemmen van de inwoners maken er een vrolijke boel van. Ook zijn de vele teksten in het spel, zoals de dialogen en de brieven die je van je inwoners krijgt, erg leuk geschreven en bevatten ze meerdere lagen. Hoewel kinderen met veel plezier Little King's Story kunnen spelen, krijgen volwa enen de sarcastische opmerkingen van vele inwoners mee. Little King's Story toont dan ook de constante balans die een koning moet behouden: het tevreden houden van zijn burgers en het alsmaar uitbreiden van zijn koninkrijk met ruimte en geld.

Er kleven wel een aantal minpunten aan Little King's Story die niet zo snel over het hoofd te zien zijn. Zo is het een goede ontwikkeling dat niet élke game op de Wii gebruik maakt van de beweging ensor in de controller, maar waarom moet nu juist Little King's Story hier de dupe van zijn? Nu moet je de kleine koning de goede richting op laten kijken, wil je een bewoner de goede richting op gooien. Dat had zoveel makkelijker gekund. Kijk maar naar Pikmin op de Wii, waarbij je alleen maar naar een plek op het scherm hoeft te wijzen.

Ook heeft de game enkele ouderwetse gameplay-mechanieken. Zo kun je maar een beperkt aantal items verzamelen gedurende je avonturen. Dat is zonde, want alles wordt aan het einde van de dag in je kasteel toch omgezet naar geld. Vaak zit je net vol wanneer een grote vijand flink wat kostbare spullen achterlaat. Ook het opslaan van de game had makkelijker gekund. Je kunt alleen in je eigen kasteel opslaan en dat is soms best een eind lopen. Daarbij hadden we wel verwacht dat de game na elke dag automatisch voor je zou saven, maar ook hiervan is geen sprake. Het zijn uiteindelijk maar kleine irritaties die weinig smet op de algemene ervaring hebben. Little King's Story is namelijk echt genieten geblazen. Een originele game voor de Wii die lang speelbaar blijft en een unieke stijl heeft, die ontvangen we met open armen.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou