Eigenlijk is het verhaal achter Lips heel simpel. De PlayStation 3 heeft Singstar. De Xbox 360 heeft ook een karaokegame nodig. Dus is hier Lips. Simpel toch?

Gelukkig zag Microsoft het niet zitten om Singstar rechtstreeks te kopiëren, dus riepen ze de hulp in van iNiS, de makers van de geweldige ritmegame Elite Beat Agents. iNis heeft geprobeerd enkele nieuwe elementen in dit genre toe te voegen. Maar laten we eerlijk zijn: zoveel kan er niet gedaan worden met een game waarin je songteksten van nummers meezingt. En zoveel hoeft er ook helemaal niet mee gedaan te worden.

Wat er nieuw is aan Lips, voegt over het algemeen wel wat toe aan het genre. De twee microfoons die bij het spel zitten zijn draadloos en dus kun je heerlijk rondbanjeren tijdens het zingen. Alsof dat nog niet genoeg is, hebben ze ook een perfect gewicht (wat het gevoel van een echte microfoon in de hand hebben bevordert) en zit er een begewingssensor in. Tijdens nummers kun je de microfoon schudden om extra ritme aan te geven met bijvoorbeeld een tamboerijn. Ook kun je star power activeren en zo extra punten binnenhalen. Je verbruikt hierbij de sterren die je verdient voor het op de maat zingen. Kantel je microfoon (alsof je naar de lucht staat te zingen) en de star power wordt ingeschakeld, wat meer punten oplevert. Verder bezitten de microfoons ook lichtjes die pulseren op het ritme van de muziek.

Lips focust zich, zoals de norm is bij karaokegames, op het behalen van de perfecte toonhoogte en dat precies op het juiste moment. De game is echter erg coulant in het toelaten van nep gezang. Een voorbeeld: in plaats van de lyrics die bij een track horen te zingen, kun je in vele nummers gewoon de juiste hoogte neuriën en de game rekent dat helemaal goed. Vooral bij rapnummers kunnen zo nagenoeg perfecte scores worden gehaald en dan kun je je afvragen wat voor zin het scoresysteem nog heeft. Dat staat natuurlijk niet in de weg bij een feestje waar je niet gaat cheaten, maar als gamer die in zijn eentje door de game wil komen, werkt dit juist averechts. Het enige online aspect in Lips is namelijk het vergelijken van scores via leaderboards, en met het idee in je achterhoofd dat iedereen met een beetje creativiteit wel erg hoge scores kan halen, is er niet veel eer meer te behalen voor de zangtalenten onder ons die echt hun best doen een nummer perfect in te zingen.

Een sterke toevoeging in Lips zijn de getekende illustraties die je in plaats van de videoclips onder nummers kunt zetten. Deze ogen niet alleen mooi, maar zijn ook nog eens interactief. Het bewegen met de microfoon komt hier ook weer terug. Het is allemaal puur cosmetisch, maar het geeft Lips een beetje een eigen smoelwerk en is gewoon erg stijlvol. Naast de versus en coöperatieve modi waarin je met vrienden probeert samen een nummer in te zingen of juist elkaar probeert te overtroeven, zijn er namelijk een aantal multiplayermodi waarin de tekeningen die op het beeld verschijnen een grote rol spelen. Zo moet je in Time Bomb water op een bom gooien door je microfoon te kantelen om door te kunnen spelen en moeten de spelers in Vocal Fighters diverse poses met de microfoon aannemen.

Er zitten veertig nummers in Lips en die bedienen fans van verschillende genres. Van popmuzikanten als Beyoncé, Duffy en Alicia Keys tot de gitaargeluiden van de Ramones, The Cure en Johnny Cash: voor ieder wat wils. Het lijkt er ook op dat Microsoft van plan is genoeg downloadable content online te zetten, want daar zijn ze inmiddels al mee begonnen.

Nummers zijn wat duurder dan in Singstar (160 Microsoft points, oftewel 1,92 Euro per stuk) en tot nu toe staan er al vier nummers in de winkel, waaronder tracks van Coldplay en Jason  Mraz. Aankomende vrijdag kun je daar weer drie nummers bij verwachten, namelijk van Smash Mouth, Supertramp en Vanessa Carlton. Het is te hopen dat Microsoft dit constante uitbrengen van nieuwe muziek volhoudt, want er is veel voor nodig om de inmiddels volle online winkel van Singstar te overtreffen.

Een van de grote troeven van Lips moet de mogelijkheid zijn dat je een iPod of andere muziekspeler in de Xbox 360 kunt pluggen en je eigen muziek kunt gebruiken voor de game. Dat werkt inderdaad, maar zonder de songteksten is het eigenlijk alleen leuk voor mensen die de betreffende nummers door en door kennen. Het is geen feature die op feesten gretig aftrek zal kennen, want je mist een stukje informatie dat karaokegames juist zo leuk maakt. Wat dus overblijft is een feature die van te voren met veel bombardie werd aangekondigd, maar die het uiteindelijk niet waar maakt.

Hoewel de multiplayer in Lips zoals eerder gezegd prima werkt, is het gebrek aan een online multiplayer een gemis. De online leaderboards zijn niet interessant voor scorejagers omdat er toch vrij gemakkelijk vals gespeeld kan worden en ook al zit lang niet iedereen te wachten op online karaokegames spelen, het feit dat de concurrentie deze optie wel heeft maakt het ontbreken ervan in Lips een opmerkelijke zaak. Uiteindelijk zou de keuze of deze optie leuk is bij de consument moeten liggen en niet bij Microsoft.