Review

Lionel Trains on Track
subtitle
Na het uitstekende Theme Park is inmiddels bewezen dat de Nintendo DS best uitgebreide en mooi ogende tycoongames aan kan, maar Lionel Trains on Track behoort niet tot die categorie. Het spel is op een maandagochtend in elkaar gerammeld en is duidelijk niet getest door een groep onervaren gebruikers. Lionel Trains biedt nergens uitleg, een klungelige interface en wordt onspeelbaar moeilijk als je niet precies zo speelt als het bedoeld is. Zeker voor een spel dat zo’n grote doelgroep probeert aan te spreken, is het veel en veel te ingewikkeld.
- Pluspunten
- Geen Guus Meeuwis op de soundtrack?
- Minpunten
- Onduidelijke interface zonder uitleg. Saai en enorm traag. Erg sobere graphics. Spel geeft geen feedback op je prestaties. Nergens voldoening te behalen
intro text
Een leuke treinensim
in de stijl van Railroad Tycoon leent zich in principe uitstekend voor de
Nintendo DS. Rails leggen, goederen vervoeren, winst maken en tussendoor
genieten van de rondtuffende treintjes over je zelf aangelegde spoorwegimperium.
En dat alles terwijl je zelf ook nog eens in de trein zit. “Kijk conducteur! Ik
kan wat ProRail niet kan, treintjes laten rijden!”, riep ik ten hoogte van
Almelo. Al zijn de makers van Lionel Trains on Track minstens zo incompetente
programmeurs als het bedrijf dat de beveiliging in Almelo heeft geregeld.
Want wie had gehoopt dat Lionel Trains on Track een leuke
treinsim zou worden, komt bedrogen uit. Het spel is een teleurstelling van de
eerste tot de laatste bit. Het spel is weliswaar pas ontwikkeld, maar is qua
interfacedesign, diepgang, graphics en afwerking blijven steken op het niveau
van de games eind jaren tachtig. De opzet is niet veel anders dan die van
Railroad Tycoon. Je bouwt rails, laat treinen rijden, verdient geld, onderzoekt
nieuwe treinen, breidt je stad uit en verdient nog meer geld. Maar voor het
zover is, heb je het spel allang aan de kant geschoven.
Lionel Trains on Track biedt geen enkele vorm van speluitleg
en gooit je direct voor de leeuwen. Er is weliswaar een ‘campagne mode’, die
als een soort van tutorial moet dienen, maar meer dan je missiedoelen wordt je
niet verteld. Al prutsend krijg je de interface op den duur onder de knie, maar
gebruikersvriendelijk is het zeker niet. Ook de handleiding biedt weinig soelaas:
er staat wel in welke knoppen er zijn, maar niet wat ze doen. “On the
right hand side there are four buttons for the track building: Build Tracks,
Bulldoze, Checkmark and Cancel”. Punt. Ja, dat had ik al gezien,
maar wat doen ze?
Eenmaal de besturing onder de knie is komen de andere euvels
van de interface aan het licht. Alles in het spel gaat namelijk zeer
omslachtig. Om te zien welke goederen een trein bij zich heeft, moet je perse
via de treinenlijst in het cargomenu naar de specifieke trein navigeren. Op de
trein klikken in het touch screen heeft geen effect. Bij het inladen van de
goederen kun je wel zien wat de vraag is in de stad waar je goederen naar toe
wil brengen, maar niet wat het aanbod is in je huidige stad. Het spel geeft wel
een indicatie van de prijs die je ervoor vangt, maar biedt geen waarschuwing
dat er geen goederen op voorraad zijn.
Bepaalde goederen kunnen namelijk alleen gemaakt worden als
je een Supply Chain opzet. Dit houdt in dat je eerst een bepaald materiaal moet
afleveren, voordat een ander materiaal beschikbaar is in de stad. Het irritante
hierbij is dat je persé de hele Supply Chain met één trein af moet lopen en dat
je direct na het afleveren van het ene materiaal, het volgende product op moet
pakken. Er ontstaat dus geen voorraad in de stad van het tussenproduct. Dit was
voor de ontwikkelaar waarschijnlijk te veel programmeerwerk. Het hele spel
hangt eigenlijk van dat soort onduidelijkheden aan elkaar. Nergens geeft het
spel netjes feedback op je handelingen, je ziet je geldstroom diep in het rood
belanden maar krijgt geen advies hoe je het beter moet doen. Met louter
personen en vracht vervoeren is het onmogelijk om rendabel te blijven rijden,
zelfs in de beginfase.
En dan is er nog het wachten. Lionel Trains on Track is
traag, zeer traag. Zelfs in de hoogste versnelling. Zo was er een missie
waarbij ik op het eind 600 dollar binnen moest halen. Ik zat op 400 en elke
minuut ging ik er gemiddeld zo’n 10 dollar op vooruit. Het risico dat ik met
een nieuw treintje in een negatieve spiraal zou belanden was me te groot en
nadat ik mijn DS twintig minuten aan de kant had gelegd om zijn ding te doen,
was de missie volbracht! Wat een geweldige gameplay.
Alsof al het bovenstaande nog niet rampzalig genoeg was, is
er ook nog de aankleding van het spel die qua saaiheid menig zakelijke
applicatie overtreft. De wereld bestaat uit een raster met steeds dezelfde
groene vierkantjes. Je hebt twee zoomniveau’s, waarbij de treinen helemaal
uitgezoomd worden weergegeven als rondrijdende zeepjes. Ingezoomd zijn het
rechthoekige balkjes waar nog enigszins een trein in te herkennen valt, maar de
animaties zijn erg karig. Geen mooie rookpluimen op een stoomtrein, maar vooral
treinen die grote moeite hebben het spoor te volgen. Vooral in bochten raken de
wagons soms ver verwijderd van de locomotief en lijkt het net of de treinen
naast het spoor rijden.
Reacties op: Lionel Trains on Track
the roots
Concrete
=HellFire=
Mesijs
=HellFire=
the roots
fant
HeatSeeker
LUPUS
Ecliptica
Crappy shite!
anonymous
Hextrasher
http://en.wikipedia.org/wiki/Railroad_Tycoon
anonymous
Caracca
maargoed niet dat 't verkeerd is hoor, kep me in die tijd redelijk vermaakt met het spel
inoj
zandmannetje
die voor treinen leeft,
Joennn
Black Spider
Call of War
HenkKonijn