Leo's Fortune - Fortuinlijke vondst | Gamer.nl

Het verhaal in Leo’s Fortune past net als de pluizige protagonist in een notendop: marineblauwe pluisbol Leopold is op mysterieuze wijze zijn goud kwijt en moet door vijf verschillende werelden een spoor van muntjes volgen. Daarbij trotseert hij de elementen, diverse vallen en obstakels en ontmoet hij gretige familieleden die iets met de diefstal te maken lijken te hebben. Wat is er met dat goud gebeurd?

Vanaf de eerste vijf minuten in Leo’s Fortune is duidelijk dat het spel met liefde en zorg is gemaakt. De prachtige achtergronden – hoewel in kleur – doen een beetje denken aan die in Limbo en al bij de eerste aanraking van het scherm valt op hoe goed Leo, een wollig bolletje met snor, zich laat besturen. Met één vinger heen en weer glijden en met een andere vinger springen of zweven werkt soepel, waarbij het opvalt hoeveel controle de makers je geven over de hoofdrolspeler. Aan het ongewone uiterlijk van de held moet je even wennen, maar dankzij overtuigend acteerwerk en een overweldigende soundtrack vergeet je meteen dat je met een wuppie te maken hebt. Ook wordt snel duidelijk dat spel en besturing exclusief voor aanraakschermen zijn ontwikkeld, wat Leo’s Fortune bij een select groepje mobiele games (waaronder ook het recente Blek) voegt.

Leo's Fortune

Acrobatische actes

In de eerste van de in totaal 24 levels leer je glijden, springen en zweven, want van rennen is geen sprake. Leo heeft geen ledematen, hoewel hij tot veel in staat is door zichzelf vol lucht te pompen om te zweven of zichzelf met glijbanen en loopings vaart te geven. Daarbij haalt hij snelheden van Sonic-niveau en lanceren de heuvels hem ook nog eens tot grote hoogten. Leo is allesbehalve hulpeloos en haalt indrukwekkende capriolen uit met slechts de zwaartekracht en de elementen tot zijn beschikking.

Het spel zit vol met hendels, knoppen en platformen waar tegengewicht vereist is. Maak bijvoorbeeld een klein sprongetje op een wipwapconstructie en een deel glijdt naar boven, zodat je Leo op een hoger platform kan laten springen. Soms liggen er gewoon wat stenen of andere objecten verspreid door het scherm en moet je puzzelen met wat er voorhanden is. Ook zijn er levels waarbij je à la Rayman in de wind dwarrelt en op het juiste moment Leo omhoog en naar beneden beweegt door hem vol lucht te blazen. Hoewel Leo’s Fortune kundig leent uit andere platformers, zit er in de vijf werelden ontzettend veel afwi eling en verschil in gameplay, wat het spel weer op eigen wijze uniek en bijzonder maakt.

Frustratieloos

Want Leo’s Fortune staat bol van de speelstijlen die het zachte wezen doen stuiteren, glijden, zweven en puzzelen door zeer diverse werelden. Sommige levels zijn volledig op glijden en springen gericht, dan weer moet je vijf levels onafgebroken slingerende zagen en rollende rotsblokken ontwijken. Doordat het spel na vrijwel elk gevaarlijk moment opslaat, is Leo’s Fortune nooit te frustrerend en hoef je geen grote delen opnieuw te spelen. Het maakt de game natuurlijk korter – Leo’s Fortune is uit te spelen in ongeveer drie uur – maar ook frustratieloos. Bovendien nodigen bonuslevels en een hardcoremodus uit voor nieuwe speelse ies. Aangenaam verrast door de pracht van de levels en de intuïtieve besturing hadden wij geen enkel probleem met een tweede ronde en de kans om de levels helemaal uit te pluizen.

Leo's Fortune

Leo’s Fortune maakt indruk en vermaakt van begin tot einde. De zweefmomenten tu en enorme cirkelzagen zijn spannend, de zoektocht naar muntjes is bevredigend en de presentatie van het spel is fenomenaal. Daarbij valt met name op hoeveel beweging er in Leo zit. Niet alleen halen de makers het maximale uit de mogelijkheden van een wollig balletje, ze halen ook nog eens het maximale uit een platformgame geoptimaliseerd voor touch-besturing. Leo’s Fortune is daardoor één van de indrukwekkendste platformers op iOS, waar we alleen maar van kunnen hopen dat het snel z’n weg vindt naar Android.

Leo’s Fortune is nu verkrijgbaar voor 4,49 op iOS (universele app voor iPhone en iPad). Een versie voor Android is ontwikkeling; een lanceerdatum daarvan is nog niet bekend.