Lego City Undercover | Gamer.nl

Lego City Undercover | Gamer.nl

Lego City Undercover werd voor de release ten onrechte een 'Lego-GTA' genoemd. Hoewel vrij rondrijden door de stad wel een belangrijk onderdeel van de game is, ligt Lego City Undercover veel dichter tegen de voorgaande, op films gebaseerde Lego-games aan. Het verhaal van de game is een aaneenschakeling van platformlevels zoals we die uit de Lego-serie gewend zijn. Als de bijdehante dienstklopper Chase McCain probeer je de gevreesde schurk Rex Fury in te rekenen.

Zodoende achtervolg je een overvaller over de daken van wat flatgebouwen of breng je even later een bezoek aan de lokale gevangenis. Een groot deel van de locaties die je aandoet, bevinden zich niet in de stad zelf. Enkel zo nu en dan dien je voor een mi ie dwars door de stad te scheuren; al dan niet in een wilde achtervolging die niet zou mi taan in een Die Hard-film.

Disney-magie

Films zijn overigens een grote inspiratiebron geweest voor Lego City. In Undercover wordt er niet uit één film of filmserie geput, maar wordt half IMDB op de hak genomen. Die Hard, The Dark Knight, The Shawshank Redemption, Dirty Harry, maffiafilms en -series als The Sopranos en The Godfather; er zijn weinig iconische films die gespaard worden. En is er geen film voorhanden om te persifleren, dan weet Chase altijd wel weer een woordgrap uit zijn plastic mouwen te schudden die zo flauw is, dat zelfs Richard Castle zich ervoor zou schamen. Waar de kleintjes vooral zullen lachen om de grappen, zullen volwa enen de filmverwijzingen wel weten te waarderen.

Maar de game is niet enkel een platform voor flauwe grappen en filmpersiflages. Lego City Undercover is namelijk een hele degelijke game. Zo zijn er in elk level niet minder dan vier extra opdrachten te voltooien en is het de bedoeling zoveel mogelijk Lego-noppen te verzamelen. Bovendien zijn er op de gekste plekken nieuwe kostuums of voertuigen (waaronder enkele zeer bizarre voertuigen als de vloerboener en de T-Rex-mobiel) verscholen. Het is daarin zaak de boel iedere level weer volledig overhoop te halen. Letterlijk, want alles wat van Lego is gemaakt kan kapot. Ook dat onschuldig ogende ijskraampje moet eraan geloven, want wie weet kun je van de Lego-blokjes weer iets nieuws bouwen!

Het leeuwendeel van elk level is overigens betrekkelijk eenvoudig op te lo en. De puzzels zijn verre van breinkrakers, het platformen is nergens echt uitdagend en het 'vechtsysteem', voor zover je het zo kunt noemen, vergt nauwelijks timing. Ideaal voor de jongere spelers dus, maar een beetje geoefend gamer komt er pas na een paar levels achter dat het ook mogelijk is hartjes te verliezen.

Lego Metroid

Gelukkig is er goed gekeken naar games als Metroid, Castlevania en Batman. Wie alle verborgen objecten wil vinden, moet gebruikmaken van meerdere kostuums die je gaandeweg vrijspeelt. Heb je bijvoorbeeld het gevangenenkostuum aan, dan kun je deuren openbreken met een koevoet. En als mijnwerker kun je met dynamiet aan de slag.

Je zult zeker in het begin dan ook veel stuiten op ontoegankelijke omgevingen of objecten waar je niets mee kunt doen. Herspeel je die mi ie later in de game, dan gaan er ineens een hoop deuren voor je open, al dan niet per koevoet of dynamiet. Dat ingenieuze systeem zorgt ervoor dat ook de wat oudere, fanatiekere gamer al snel veel uren in Lego City Undercover verliest.

Alleen maar plastic

De op New York en San Francisco gebaseerde stad fungeert als centrale hub in de game en is prachtig ontworpen. De woonwijken, Chinatown, de kermis, Times Square en het Vrijheidsbeeld; alles is keurig uit Lego opgebouwd en op elk nopje is de naam van het Deense speelgoedbedrijf duidelijk te lezen. De vele details zijn waarschijnlijk hoofdverantwoordelijk voor de vele lange laadtijden, al zijn die nog te overzien.

Desondanks is het rijden door de stad een beetje saai. De Lego-voertuigen zijn niet voorzien van een Lego-autoradio en zelfs de meest blitse sportwagens rijden even snel als de gemiddelde speelgoedauto. Dat alle bewoners op elkaar lijken en niemand een doel heeft, draagt ook niet echt bij aan het stadskarakter. De stad ademt weinig leven uit. Die doodsheid weerhoudt je ervan voor de een rondje door de stad te scheuren. En dat is jammer, want er is echt enorm veel te doen. Lego-blokjes verzamelen voor de Super Builds (zoals een veerpont of een platform om voertuigen mee op te roepen), race- en freerun-uitdagingen, noem maar op.