In Kohan II is het mogelijk om maximaal met zijn achten te knokken. Een one-on-one, duo tegen duo of 4v4, het kan allemaal. De opties in het hosting menu, die je terugvindt bij bijvoorbeeld Age of Empires, zijn ook hier weer van de partij. Allerlei mapinstellingen zijn aanpasbaar, wat dat betreft ben je niet gelimiteerd aan je keuzes. Een map wordt aangemaakt via de ingame random mapgenerator, wat als een pluspunt gezien mag worden. Op deze manier is de map voor iedereen even gunstig en krijgt iedereen gelijke kansen, het level van te voren kennen is er dus niet bij. Opvallend is wel dat er geen scenario's en voorgemaakte mappen bij het spel zijn bijgeleverd. Wanneer je eenmaal tevreden bent met alle instellingen en iedereen zijn rassen heeft ingesteld (je hebt er zes in totaal, die allemaal van elkaar verschillen) kan het feest beginnen.
Zoals je in de singleplayer review kon lezen bestaat de basis uit je hoofdgebouw, welke in verschillende vormen te zien is, afhankelijk van welk ras je speelt. Om je basis wordt automatisch een muur gebouwd (opmerkelijk is het dat de muur te kleine hekken heeft, menig keer is het voorgekomen dat mijn units op een rijtje moesten wachten totdat ze eruit konden). Upgraden kun je steeds nadat je een paar nieuwe gebouwen (denk aan een houtzagerij, barracks etc.) hebt geplaatst. Deze worden op een vooraf gedefinieerde plaats neergezet, wat er uiteindelijk op neerkomt dat elke base precies hetzelfde uit gaat zien qua lay-out. Wie graag mooie dorpjes wilt bouwen komt bij Kohan II dan ook bedrogen uit, maar vergeet niet dat dit een bewuste keuze is geweest is van de ontwikkelaars.De nadruk bij Kohan II ligt daarom op compagnies. Je bouwt groepen van eenheden, en laat ze in een compagnie aanvallen. Elke compagnie heeft een leider (hero), vier frontline units, twee flank units en twee support units. Hoewel het uitvinden van een goede combinatie een belangrijk onderdeel voor succes is, is er geen ultieme compagnie voor alle situaties. De één heeft liever cavalerie voorop en healers als support, terwijl de ander meer het van infanterie en boogschutters moet hebben. Je moet er overigens wel rekening mee houden dat de AI het vechten op zich neemt. Alle units selecteren en dan massaal op een eenzame healer stuiven heeft dan ook weinig zin, de AI bepaalt zelf wat elke unit uit de compagnie doet.
Units generen trouwens vanzelf, je hebt alleen de keus om een leader te bouwen en zodra je dit doet, komt deze in zijn eentje naar buiten gewandeld. Na verloop van tijd wordt de groep groter en komen er normale units (van ruiter te paard tot eng beest). Wel heb je daarvoor de benodigde resources nodig. Ook kun je niet zomaar op een willekeurige plaats op de map een groep genereren, dit is alleen mogelijk in en rondom je basis, wat eigenlijk alleen maar goed is voor de balancing.
Reacties op: Kohan II: Kings of War (Multiplayer)
Mantis
=HellFire=
Ik voelde er zelf niet veel voor om een cijfer te geven, als ik heel eerlijk ben, was ik er niet heel echt kapot van, en heb mij dan ook niet heel erg vermaakt met de game. Maar als je een cijfer zou willen weten, rond de 6,5/7 ongeveer.
Mr_Knight
=HellFire=
Persoonlijk hou ik dus ook heel erg van om samen de AI te bashen, maar of het lag aan onze slechte manier van spelen, of de AI is gewoon zo goed, maar het is niet gelukt. Dan denk je, doe het dan opnieuw? Ja, dat deden we ook, maar we kregen maar het idee dat we wat deden. Beetje researchen, nieuwe unit, oh kut, geld te weinig, wachten wachten wachten, paf… we worden aangevallen, militia voeren bar weinig uit en afgelopen.
Denk dat het aan onze onkunde in de game was maar echt ik werd er niet zo blij van.
knightofni
=HellFire=
Maar met de AI is echt niks mis mee. Een hele verbetering t.o.v. de andere RTS-games.
Giant Fragger
Als je het in de eerste missie al voor bekeken hield, raad ik je toch aan om de campaign te hervatten, want die is echt fantastisch ! Beste single player RTS sinds Warcraft III (voor mij toch). Multiplayer vind ik ook niet zó geweldig, maar zeker een vermakelijke factor, zolang je maar niet tegen absolute noobs of freaks speelt, want overmacht maakt het spel wel vlug saai. (aangezien je dan niet meer kunt uitbreiden en het spel potdicht zit)
Maar van de lag of haperingen waar je het over hebt in multiplayer: nog niks van gemekrt hier hoor, loopt heel soepel. :/
Ryuken
En steden versterk je best met een Outpost of zo, geeft je meer tijd om troepen terug te sturen en je kan ondertussen afwegen of je een stad opgeeft of niet (en nog verkopen wat er allemaal binnen staat). Dat je tijdens een beleg geen eenheden meer kunt maken is irritant maar zelfs al kon je dat dan nog was het vrij nutteloos want je krijgt niet in één keer een hele company (enkel de leider in het begin).
Snelheid van de units vind ik redelijk goed, als je echt ergens snel wilt geraken moet je de formatie maar veranderen en op tijd terugzetten zodat je weer klaar bent voor de strijd. De 'traagheid' geeft ook een redelijk voordeel op grote maps waardoor spelers met veel steden nooit overal tegelijk kunnen zijn en waar een welgeplaatste aanval al veel schade kan opleveren.
=HellFire=
Overigens moet ik ook eerlijk bekennen dat Warcraft III toch wel een van mijn favoriete RTS-games is (zo niet de de favoriet op het moment), k was de snelheid en het resourcemanagement en dat soort dingen gewend van W3. Dus ik begon aanvankelijk dan ook enigszins subjectief, ik miste van alles. Ook kwam het mainmenu dme verdomd bekend voor , en wat dacht je van units ala dryads die dat boom-ras heeft. …. Maar goed, beetje rippen vind ik geen probleem en daar heb ik de game dan ook niet op veroordeeld.
Ergens bekruipt het gevoel bij mij dan ook dat ik de doelgroep niet was voor deze game hehe.
Ryuken
anonymous
Ryuken