Review
Knack 2

Knack 2

Kletst uit zijn Knack

Geschreven door Erik Nusselder op

Conclusie

  • Knack 2 is een stuk beter dan het origineel, maar het is nog steeds een oppervlakkige en zichzelf herhalende platformer.
    Score: 65 Oké
    • Sfeer, toegankelijk voor jonge spelers, co-op werkt uitstekend, genoeg content
    • Herhalend, oppervlakkig, rare pieken in moeilijkheidsgraad, verhaal is een bedroevend cliché
Als je iemand bent die een 6,5 boven een review van Knack 2 ziet staan en gelijk roept: 'Jaaaa hoor, een voldoende, dat kan helemaal niet!', dan vergeet je een belangrijk ding: jij bent waarschijnlijk niet de doelgroep van deze game.

Het is een spel voor kinderen, die zo op een toegankelijke manier kennis kunnen maken met games. Als ze wat jonger zijn kan dat via de co-op met een ouder, broer of zus, en anders komen ze in hun eentje ook nog wel een eind. En wat dat betreft doet Knack 2 wat het moet doen. Het speelt prima weg en de kleurrijke graphics zullen in de smaak vallen. Als je hier als hardcore gamer aan begint, dan weet je eigenlijk wel wat je kunt verwachten.

Dat gezegd hebbende, dat het een kindergame is betekent natuurlijk niet dat het overal maar mee weg kan komen. Ook die doelgroep verdient een goed spel, en Knack 2 laat op meerdere punten steken vallen. Om maar gelijk met het slechte nieuws te beginnen: net als zijn voorganger is Knack 2 behoorlijk eentonig. Elk level barst van de platformsecties die op elkaar lijken, afgewisseld met wat simpel sla- en schopwerk.

Knack 2

Steek je Knack uit

Het rondspringen is wel iets gevarieerder dan in het origineel. Je moet regelmatig wisselen tussen grote en kleine Knack om bijvoorbeeld onder lage plafonds of juist over hoge obstakels te springen. Maar na een paar uur spelen begint het op te vallen dat de meeste springsecties een aantal keer worden hergebruikt, en dan zijn het ook nog de standaard elementen die je in veel van dit soort games ziet. Ronddraaiende oppervlaktes, heen en weer bewegende platforms, spiesen en kleine richeltjes, het is bekende kost.

Er is bovendien nog steeds maar één manier om door een level te komen, en die is meestal vrij duidelijk. Slim wisselen tussen grote en kleine Knack had voor interessante puzzels kunnen zorgen, maar als je een ruimte ziet waar grote Knack niet in past is het altijd voor de hand liggend wat je moet doen.

De combat is ook iets aangepakt vergeleken met het vorige deel, maar houdt het nog steeds simpel. Knack heeft meer moves tot zijn beschikking en leert gedurende het verhaal nog wat speciale vaardigheden. Met het spammen van twee of drie aanvallen weet je echter de meeste gevechten wel tot een goed einde te brengen. Bijna alle vijanden zijn te verslaan door ze naar je toe te trekken met een haakslag en een klap van je vuist te verkopen, om vervolgens snel weer een haakslag te doen.

Knack 2

Hete adem in je Knack

Daar moeten we wel bij zeggen dat de game soms ineens een rare piek qua moeilijkheidsgraad kent. Het ene moment sla je vrolijk fluitend door de massa's goblins heen, het andere moment word je ineens in de pan gehakt door grote mechs. Het is niets waar de geoefende gamer niet voorbij kan komen, maar de jongere speler moet wat frustraties doorstaan.

Met al die minpunten klinkt het alsof Knack 2 alleen maar saai is, maar dat is verre van de waarheid. Als je het een kans geeft kun je je goed vermaken met dit tekenfilmachtige avontuur. Het is allemaal wat simpel, maar speelt soepel. De sfeer is bovendien heerlijk, het voelt alsof je een tekenfilm in bent gelopen. Zeker de op een Pixar-tekenfilm lijkende cutscenes zijn een plezier om naar te kijken, maar ook de rest van de game ziet er prima uit. Het is niet zo adembenemend mooi als Ratchet & Clank was, maar ook hier springen de kleuren van het beeldscherm, zeker op een Pro.

Knack 2

Met de Knack aangekeken

Het verhaal is een aaneenrijging van clichés uit het genre, maar het gaat er in ieder geval in een prettig tempo doorheen. Knack en zijn menselijke vriend zijn aan het wandelen als ineens de eeuwenoude machines van de goblins uit de grond verrijzen. Aan spelers de taak om te ontdekken wie de oude wapens weer tot leven wekt en wat ze daarmee van plan zijn. Het verhaal probeert het zo snel en simpel te houden dat het ons soms duizelt. Op een gegeven moment moeten de helden bijvoorbeeld naar een mythische stad waar al honderden jaren niets van is vernomen. Hoe komen we daar ooit? Kom, we vragen het aan die gast met een vliegtuig, die weet het vast. En hop, we zijn er al.

Een speciale melding voor de stem van Knack: we weten niet wie het een goed idee vond om die koddige mascotte zo'n enorm zware en diepe stem te geven, maar vermakelijk is het wel. De personages in de game komen helaas niet verder dan de geijkte stereotypes. De slimme professor, de dappere avonturier en de puber die zich wil bewijzen. De gesprekjes en grapjes zijn soms zo tergend dat je ogen ervan gaan rollen. Als Knack zijn nieuwe ijskrachten ontdekt, zegt hij bijvoorbeeld: “Ice is nice!'

Die eenvoud maakt het wel toegankelijk voor jonge spelers. Dat geldt ook voor de uitstekende coöperatieve optie, dat samenspelen een fluitje van een cent maakt. Je geeft de controller gewoon aan je kroost, die krijgt dan een tweede Knack onder de knoppen met dezelfde mogelijkheden als jij. Maar als jij doorloopt, teleporteert de tweede Knack gewoon mee, zodat men nooit vast komt te zitten. En als de tweede speler de controller neerlegt en iets anders gaat doen, kun jij gewoon

Knackst level

Met het verhaal ben je zo tien tot twaalf uur bezig, een aardige tijd voor een game als dit. Dan heb je nog lang niet alle geheimen en schatten uit het spel gevonden. Er zitten enorm veel schatkisten verstopt op plekken waar je niet zomaar zoekt. Een tweede playthrough (met new game plus behoud je al je skills) is dus wel nodig om alles te ontdekken. Dan heeft elk level nog zijn eigen uitdagingen die je kunt voltooien, zoals een speedrun of een opdracht om vijanden op een bepaalde manier te verslaan. Nadat je het spel hebt uitgespeeld ontgrendel je een paar time trials en een score attack-modus in een arena.

Genoeg te doen dus, al voelt het allemaal wel als meer van hetzelfde. Het is een leuk avontuur om een keertje door te spelen, maar de kans dat je geïnspireerd raakt om alle levels uit te pluizen en alles te vinden is vrij klein. Als je een kleine in huis hebt is dit een prima aanschaf waarmee je je passie voor games kunt delen met de volgende generatie.

Knack 2 verschijnt op 6 september exclusief voor de PlayStation 4 en is getest op een PlayStation 4 Pro.

Dit artikel delen:

Lees meer

Activision hint naar meer Call of Duty-games met een historische setting Teslagrad komt naar de Switch
15

Reacties op: Knack 2

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Daddy-Sensei

    • 5 september 2017 11:14
    Fijn om te lezen dat het goed te doen is voor de jeugd. Rest alleen de vraag nog of hij ook in het nederlands te spelen is?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ErikNus

    • 5 september 2017 12:50
    @daddy-sensei yes, dat is ie!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 5 september 2017 11:20
    Alleen door de subtitel te lezen weet je al dat deze review van Erik is.
    Een 7,5 zou het afmaken natuurlijk…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ErikNus

    • 5 september 2017 12:47
    @fonsrutte alleen legendarische games krijgen een 7,5

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Boominsystem

    • 5 september 2017 14:31
    Jaaaa hoor, een voldoende, dat kan helemaal niet!
    ;-)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MaTriX

    • 5 september 2017 17:34
    Toe maar een hele 6.5, GN gaf hem een 8,2 vraag me toch wel af waar dat verschil nou in zit, misschien dat gamer.nl vind dat er te weinig vernieuwingen in zitten.

    Owell verschil moet er wezen dit laat zien dat het tenslotte ook maar mensen zijn.

    Deel 1 me prima mee vermaakt maar na het uitspelen was ik er klaar mee, deze haal ik wel uit de budgetbak.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ErikNus

    • 5 september 2017 19:00
    @matrix-3 nou zoals ik in de review zeg vind ik hem eentonig, simpel en oppervlakkig. Vandaar.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MaTriX

    • 5 september 2017 20:14
    @eriknus Te weinig vernieuwingen dus :).

    Maar deel 1 was ook eentonig, simpel en oppervlakkig maar kan me herinneren dat het verder een leuke game was die voor alle leeftijden geschikt was vond ik.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ErikNus

    • 5 september 2017 20:39
    @matrix-3 mja. Ik vond Knack meer een 5,5, en knack 2 dus een oké game.

    Een goede game voor alle leeftijden vind ik bijvoorbeeld Ratchet & Clank

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MaTriX

    • 5 september 2017 20:56
    @eriknus Wat maakt een game goed Erik, je zou toch zeggen als de game je lol brengt missie volbracht of zie ik dat verkeerd.

    Als je kijkt hoe men tegenwoordig games speelt dan vraag ik me af of men wel een game speelt, ze letten tegenwoordig zelfs erop hoe een regendruppel in een spel eruit ziet.

    Ik kom nog uit het gouden tijdperk oftewel de tijd van PONG en toen genoot men gewoon van gamen, vandaag de dag klaagt men alleen maar en dit voornamelijk op sociaal media sites, zelfde geld voor het woord Racisme want tegenwoordig ziet men overal Racisme in, met andere woorden men leeft niet meer en geniet niet meer maar men zeikt tegenwoordig liever dan dat ze leven.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • theGrimm

    • 5 september 2017 21:57
    @matrix-3 en daarom moet je iemands mening maar gewoon met rust laten en lekker zelf genieten van de game !

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MaTriX

    • 6 september 2017 00:38
    @thegrimm Hmmm als je zo gaat denken wat is het nut dan om onder een review een knop te hebben met …….. REAGEER.

    Ik stel een vraag nergens hoor je mij zeggen dat ik ze mening niet respecteer maar goed lezen is een moeilijk begrip tegenwoordig.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ErikNus

    • 6 september 2017 08:29
    @matrix-3 hey Matrix,

    Ik snap je vraag hoor, en het mooie is natuurlijk dat jij je eigen mening mag vormen en op jouw manier mag genieten van een game. Ikzelf heb ook genoeg games met slechte cijfers gespeeld en ervan genoten, en games met hoge cijfers niet leuk gevonden.

    Ik vind jouw redenatie wel iets te simplistisch, zeker voor een review. Dan zouden er alleen games zijn die je lol brengen, en games die dat niet doen. Dan kan je alleen een 10 of een 1 geven. Wat mij betreft zijn er genoeg games die er tussenin vallen, die wel ok zijn maar niet opmerkelijk goed, zoals Knack 2. Er zijn delen die prima zijn, er zijn delen die saai zijn. 50 keer dezelfde vijand op dezelde manier verslaan vind ik bijvoorbeeld vervelend worden.

    Het is mijn baan, met de ervaring en de vele games die ik heb gespeeld, om een mening te vormen over een game en een beetje in een context te plaatsen. Knack 2 is ok, maar Ratchet & Clank is bijvoorbeeld veel beter (vind ik).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MaTriX

    • 6 september 2017 10:21
    @eriknus Ik kan je opmerking begrijpen dat niet iedere game een 10 verdient ook al is het lol gehalte bereikt.
    Ik vind alleen dat er tegenwoordig meer gezeikt wordt over games dan dat men ze volgens mij letterlijk speelt.
    Mensen gaan liever zeiken en een game afkraken (zonder dat hij uit is of dat ze hem ooit letterlijk gaan spelen) dan dat ze werkelijk ermee aan de slag gaan.

    Ook ik vind niet alle games even goed maar als een game mij dagelijks terug weet te halen (goed voorbeeld daarvan is Horizon Zero Dawn) dan zeg ik missie bereikt en dat terwijl ik de 1e 2 uur moeite had met Horizon Zero Dawn maar toen ik die 2 uur voorbij was zette ik hem elke dag met plezier aan.

    Maar goed tegenwoordig maakt men zich meer druk omdat er geen vernieuwingen in zitten en dat vind ik 1 van de vreemdste opmerkingen in een review (m`n mening).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Apetjoek

    • 6 september 2017 08:25
    @eriknus Ratchet & Clank is voor 7 jaar en ouder; er zit namelijk non-stop (cartoon) geweld in.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.