King’s Quest Chapter 2: Rubble Without A Cause | Gamer.nl

Het is niet altijd makkelijk om liefhebber te zijn van een episodische game. Zeker niet als de ontwikkelaar je na één aflevering laat bungelen, zonder te weten wanneer je het vervolg kunt verwachten. Als je ineens ruim vier maanden moet wachten op de volgende aflevering, kan het moeilijk zijn om je enthousiasme vast te houden. Gelukkig staat href="http://gamer.nl/articles/review/kings-quest-episode-1-a-knight-to-remember/">het fantastische eerste deel</a> van de vernieuwde King’s Quest nog op ons netvlies gebrand en starten we de tweede episode met enthousiasme op.<br></p>

Het helpt dat het overkoepelende verhaal niet zo belangrijk is voor de serie. The Odd Gentlemen heeft een perfecte setting gevonden om verhalen in het King’s Quest-universum te vertellen. De oude koning Graham vertelt verhalen uit zijn jeugd aan zijn kleindochter Gwendolyn. Zo is elk deel in de serie een op zichzelf staand en afgesloten verhaal, maar past het wel binnen een overkoepelend narratief. Inwoners van Daventry onthouden namelijk wel hoe je ze hebt behandeld, en reageren in dit tweede deel heel anders als je ze eerder hebt geholpen in plaats van belazerd.

Hopelijk vergeten ze onze acties uit dit tweede deel wel snel, want het was niet best wat we ze hebben aangedaan. Het koninkrijk wordt in Rubble Without A Cause gevangengenomen door de kwaadaardige goblins. De net gekroonde koning Graham zit vast in een kerker, samen met zijn onderdanen. Gelukkig mag jij wel je cel uit om klusjes op te knappen, en stiekem te broeden op een ontsnappingsplan. Je kunt de gigantische goblingrot zo op je gemak ontdekken, op zoek naar een uitweg.

Water en brood

Ondertu en moet je ook je onderdanen in leven zien te houden, want hun gezondheid gaat hard achteruit. Elke dag dat je treuzelt krijgen ze meer honger, en jij bent de enige die ze voedsel kan brengen. Dat stelt je voor moeilijke dilemma’s: wie geef je vandaag te eten? De bakkersvrouw die op sterven ligt, of de krachtige strijder die je mi chien kan helpen ontsnappen? Of eet je het zelf op om sterker te worden, zodat je die kamer met die zware deur binnen kunt? Dit meta-spel geeft een extra laag aan de game, hoewel het soms ook behoorlijk frustrerend kan werken. Eén klein foutje en een van je trouwe metgezellen sneuvelt. Dat heb je maar te accepteren, of je moet een oudere savegame laden.

Wat daarbij niet helpt is dat de puzzels dit keer niet bepaald intuïtief zijn. Het eerste deel prezen wij nog om de intere ante raadsels die altijd een logische oplo ing hadden, maar dit keer zijn de puzzels van lagere kwaliteit. Je smeedt allerlei plannen in je hoofd: als ik dit voorwerp te pakken krijg, dan kan ik dit ermee doen en dan ben ik weer een stap verder. Maar die logische gedachtegang blijkt vaak helemaal niet te werken. Elke puzzel heeft een specifieke oplo ing en die is vaak niet wat je denkt dat het is. Het lijkt logisch dat je met een bezem iets van een hoge rand af kunt tikken, in het echt zou dat immers ook kunnen, maar dat blijkt niet de oplo ing te zijn. En dat is extra frustrerend als het leven van je medegevangen op het spel staat.

Kings Quest

De sfeer van het spel is gelukkig wel weer heerlijk. De tekenfilmachtige animaties zijn weer present, en zelfs nog iets expre iever geworden. Een hongerige Graham loopt voorover gebogen door de grot, terwijl een goed gevoederde koning met zijn borst vooruit marcheert. Ook de dialogen zijn weer hilarisch, met typische King’s Quest-humor. De woordgrappen vliegen je weer om de oren, vooral als je Graham per ongeluk naar zijn ondergang stuurt. Dat is natuurlijk niet hoe het verhaal ging, toch opa?

De wijze le en van opa

Ook bouw je dit keer veel meer een band op met de verschillende personages. Je ziet ze op hun allerslechtste momenten, als ze de moed bijna verloren zijn. De dank in hun ogen wanneer je ze toch een stuk vlees aanbiedt is fantastisch. Het maakt het ook extra moeilijk om keuzes te maken, want wie gun je het meer om dit gevangenschap te overleven? Voor zover wij konden uitvogelen is het onmogelijk om iedereen te redden. De voice acting is weer van uitzonderlijke kwaliteit, met wederom een fantastische prestatie van Christopher Lloyd, die met zijn speelse doch krakende stem een heerlijk wijze opa neerzet.

De meest emotionele momenten komen weer uit zijn relatie met kleindochter Gwendolyn. Ze luistert ademloos naar je verhalen en probeert daar echt iets van op te steken. Dit keer is het echter een stuk minder duidelijk welke boodschap je haar meegeeft door je keuzes. De game bepaalt dat door te kijken naar wie je besluit te redden, maar waarom is het slimmer, dapperder of compa ievoller om de een boven de ander te kiezen? Hoe dan ook, de manier waarop Gwendolyn jouw adviezen ter harte neemt en ze gebruikt om problemen in haar eigen leven op te lo en, zorgen voor een brok in je keel.

Kings Quest

King’s Quest is nog steeds een grote aanrader, maar beleeft wel een klein dipje met dit tweede deel – zoals overigens wel vaker gebeurt met episodische games. De puzzels zijn minder logisch en het avontuur is ook een stukje korter: drie tot vier uur in plaats van vijf. Toch beginnen we ons steeds meer te hechten aan de personages en willen we dolgraag weten welke verhalen opa nog achter de hand heeft. Hopelijk hoeven we er dit keer geen vier maanden op te wachten.

King’s Quest Chapter 2: Rubble Without a Cause is nu verkrijgbaar voor pc, Xbox One, Xbox 360, PlayStation 4 en PlayStation 3.