Review
Kingdom Come Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

We vergeven de zonden

Geschreven door Wilbert Meetsma op

Conclusie

  • Kingdom Come: Deliverance is een ambitieuze en unieke role playing game, die rafelt aan de randen. De middeleeuwse setting is bijzonder knap neergezet, de queesten geven je alle vrijheid en het diepgaande vechtsysteem staat met kop en schouders boven de concurrentie. Veel storende bugs en een verhaal dat halverwege aan kracht indoet staan echter een klassieke status in de weg.
    Score: 80 Uitstekend
    • Een realistische kijk op de middeleeuwen, uitdagend vechtsysteem, vrijheid om een eigen oplossing te vinden, een gefaalde queeste is niet het einde van de wereld.
    • Veel bugs, verhaal weet zijn hoge niveau niet vast te houden, savesysteem is nodeloos beperkend
In het koninkrijk Bohemen van de vroege vijftiende eeuw staat broeder tegenover broeder. Koning Wenceslaus IV is niet bepaald een groot staatsman als zijn pas overleden vader, en broer Sigismund, koning van Hongarije, vindt dat hij het beter kan. Voor de eenvoudige smidszoon Henry zal dat allemaal een worst wezen, totdat Sigismund met zijn huurleger Koemanen zijn dorp platbrandt. Machteloos moet hij toekijken hoe zijn ouders meedogenloos worden neergeslagen en Henry zweert wraak. Wraak op de Duitse edelman die Henry’s vader dodelijk verwondt en wraak op de bandiet die zijn vaders zwaard rooft. Het is het begin van een groots verhaal met genoeg plotwendingen om een speelduur van veertig tot zestig uur te vullen.

Door een gelukkige loop van omstandigheden komt Henry onder de hoede van Sir Radzig Kobyla, onder wiens vleugels hij zich ontpopt als een ware avonturier. Hoe precies is aan jou. Een voor de hand liggend pad is die van de gepantserde zwaardvechter. Kingdom Come: Deliverance kent een bijzonder uitgebreid vechtsysteem en een even diepgaande simulatie van wapenrustingen. Vanuit meerdere richtingen kun je slaan of steken. Afweren, pareren en riposteren behoren allemaal tot de mogelijkheden en voor elk wapen kun je tevens enkele vernietigende en historisch accurate combo’s leren.

Kingdom Come Deliverance

De eer aan jezelf houden

Tegelijkertijd ervaar je hoe ridders de tanks van de middeleeuwen waren. Met een ruime selectie aan maliënkolders, kurassen, wapenrokken en tunieken kun je eindelijk die ridderfantasieën van vroeger uitleven. Vroeg in de game breekt het angstzweet je nog uit bij het zien van twee bandieten. Naar het einde van de game toe barst je in lachen uit, zodra vier rovers een paar keer zinloos met hun mes toesteken en in paniek raken als dat geen effect blijkt te hebben.

Je kunt het in Kingdom Come: Deliverance ook over een hele andere boeg gooien. In plaats van dapper op de vijand afstormen in een glinsterend harnas, behoren minder eervolle methoden net zo goed tot de mogelijkheden. In donkere kleding en met een boog op de rug kun je het jezelf een stuk makkelijker maken door ’s nachts een kamp in te sluipen. Een scheutje zelf gebrouwen vergif in de pot met eten gieten en de volgende ochtend wandel je fluitend het kamp binnen.

Kingdom Come Deliverance

Vrijheid om te falen

De vrijheid om te kiezen hoe je een bepaalde situatie doorkomt, loopt als een rode draad door de game heen. Zelden is er slechts één oplossing en het is aan jouw eigen opmerkzaamheid of je de alternatieven vindt. In de proloog van de game wordt Henry bijvoorbeeld gevraagd om een wanbetaler te confronteren. Je kunt met gladde tong de norse man overhalen om te betalen of, mocht dat niet lukken, je vuisten laten spreken. Daarnaast kun je ook je vrienden inschakelen om mee te helpen met het gevecht. De vierde route is bij het doelwit inbreken en zijn huis leegroven. Nou is dit nog een basaal voorbeeld, maar ook later in de game blijft deze vrijheid overeind. Zo zijn we er van overtuigd dat er een elegante oplossing is voor de infiltratie van het klooster, maar onze poging had meer weg van de climax van The Name of the Rose.

Deze vrijheid betekent ook dat iets op allerlei manieren helemaal in de soep kan lopen, maar dat wordt knap genoeg nooit frustrerend. ‘Quest Failed’ is zelden ‘Game Over’. Kingdom Come is geen makkelijke game, maar het script is voorzien van meerdere vangnetten, zodat het spoor nooit helemaal doodloopt. Bij onze zoektocht naar een kamp huurlingen hadden we eindelijk een ontmoeting met een paar ronselaars geregeld, maar dit eindigde in bloedvergieten voordat we de benodigde informatie hadden. De queeste stond weliswaar genoteerd als voltooid, maar we hadden geen idee hoe het nu verder moest. Even later merken we een nieuwe gespreksoptie op in de taveerne en komen we gelukkig alsnog op het juiste spoor. Dit verloopt niet altijd even vlekkeloos – soms vraagt Henry naar namen die we nooit eerder hebben gehoord – maar we hebben liever een opgetrokken wenkbrauw dan dat we een vier uur oude save moeten herladen.

Kingdom Come Deliverance

Geschiedenisles

Kingdom Come: Deliverance is niet slechts een bewonderenswaardig uitgebreide sandbox rpg, het is tegelijkertijd een fascinerende blik op centraal Europa van de late middeleeuwen. Een team van historici was nauw betrokken bij de ontwikkeling en dat merk je. De game zit tjokvol weetjes over vijftiende eeuws Bohemen en – ook al blijft Kingdom Come grotendeels fictie – veel van de personages en locaties komen zo uit de geschiedenisboeken wandelen. Wat geschiedenisboeken echter niet voor elkaar krijgen, is om deze periode zo effectief tot leven te wekken als Kingdom Come. Priesters houden op marktpleinen donderende preken over tegenpausen en corruptie binnen de kerk en dorpsbewoners slaan bezorgd een kruis als ze over de oorlog praten. Ook de interface ademt de middeleeuwen, met portretten en kaarten die in een platte, maar rijk versierde stijl zijn getekend. Uiteraard zijn er concessies aan de gameplay – je hebt gelukkig geen schildknaap nodig om je wapenrusting aan te trekken – maar Kingdom Come: Deliverance is uniek in zijn streven om een geloofwaardige middeleeuwse maatschappij te representeren.

Kingdom Come Deliverance

De nadruk op geschiedkundige authenticiteit maakt bovendien dat Henry als personage altijd menselijk blijft. Vechten op een lege (of overvolle) maag is vragen om problemen en je doet er goed aan om regelmatig te rusten. Met een paar drankjes op bluf je jezelf sneller langs wachters die je argwanend vragen waarom je ’s nachts zonder fakkel door de straten sluipt. Als je echter te diep in het glaasje kijkt, ligt een blackout op de loer en loop je het risico om verslaafd te raken. In de meeste gevallen dragen deze deze invloeden van het survivalgenre bij aan de geloofwaardigheid van de game – een jonge, ongetrainde smidszoon slaat niet zomaar even vier bandieten van zich af – maar bij het savesysteem vliegt Kingdom Come uit de bocht. Het idee dat je alleen handmatig kunt saven door beperkt beschikbare Saviour Schnapps te drinken is geinig, maar het is niet leuk om door de game gestraft te worden als het echte leven zich aandient.

Ego te absolvo

Een complexe sandbox rpg is niet compleet zonder even bizarre als hilarische bugs – onze favoriet is hoe alle soldaten in koor “Good to see you, Henry!” roepen na sommige tussenfilmpjes – maar de game zit vol kleine en grote foutjes die soms de vooruitgang in gevaar brengen. De ene keer loopt een npc die je vergezelt bij een opdracht enthousiast tegen een klif op, de andere keer ontbreekt er na een reload een cruciale gespreksoptie. Kingdom Come: Deliverance mist de gepolijste afwerking van een game als The Witcher 3: Wild Hunt. De animaties zijn bijvoorbeeld individueel indrukwekkend, maar ze volgen elkaar hakkelend op. De game is veeleisend voor de pc – een recente Core i7 of hoog geklokte Ryzen is vereist als je in drukke scènes zestig frames per seconde wilt halen – maar de laadschermen bij het beginnen van een gesprek of de secondenlange pauzes die af en toe de game plagen, zijn minder goed te verklaren.

Bovendien levert het verhaal naar het einde toe aan kracht in. De introductie van Henry en de aanval die het verhaal in gang zet zijn uitstekend gedaan, maar naarmate de plot vordert draait het steeds minder om de persoonlijke reis van Henry en steeds meer om de politieke spelletjes van edelen die maar een paar keer in beeld komen. De game doet zijn best om de conclusie recht te breien, maar het komt uiteindelijk neer op een ‘to be continued’. We verwachtten niet dat Henry aan het eind van de rit tot keizer van het Heilige Roomse Rijk wordt gekroond, maar een emotioneel beladen duel als climax had niet misstaan.

De ambitie van Kingdom Come: Deliverance reikt net wat verder dan zijn kunnen. Als een portret van de middeleeuwen is de game uniek en het is een bijzondere ervaring om simpelweg door de groene heuvels en bossen te galopperen. De zwaardgevechten zijn complex, maar bevredigend en de wijze waarop je op meerdere manieren problemen te lijf kunt gaan is bewonderenswaardig. Een gebrekkige afwerking en een verhaal dat geleidelijk zijn focus verliest zijn een smet op het blazoen van Kingdom Come, maar dat zijn zonden die we deze unieke game kunnen vergeven.

Kingdom Come: Deliverance is nu beschikbaar voor pc, Xbox One en PlayStation 4. De review is op basis van de pc-versie.

Dit artikel delen:

Lees meer

Mysterieuze Remedy-game P7 verschijnt in 2019 Spant Kingdom Come: Deliverance de kroon? - Gamer.nl Podcast 160
36

Reacties op: Kingdom Come: Deliverance

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • nicster

    • 19 februari 2018 10:20
    Waarom commentaar op het save systeem? Het is lang geleden dat ik mijn keuzes in een spel weer flink heb moeten overdenken en er daarna ook echt vast aan zat… veel beter dan voor elk potentieel belangrijk moment saven en laden wanneer de uitkomst je niet aan staat.

    Nee hoor is prima zo, en gewoon een bed opzoeken als je perse tussendoor wilt saven.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sander999

    • 19 februari 2018 10:26
    @nicster
    Omdat het niet meer van deze tijd is. Als je zo graag wil dat je keuzes definitief zijn dan save je niet. Dat de optie nu volledig ontbreekt en je soms dus noodgedwongen enorme stukken opnieuw moet spelen is gewoon kut.

    Gelukkig is het makkelijk op te lossen met een mod.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • chemicalscum

    • 19 februari 2018 11:02
    @Sander999 Die mod is vooral handig vanwege de game breaking bugs die nog kunnen ontstaan. Afgezien daarvan is het save systeem een bewuste keuze, waardoor je inderdaad handelingen goed moet overdenken, zonder save-scumming. Het beperken van save opties is juist van deze tijd, je ziet het gelukkig weer steeds vaker.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sander999

    • 19 februari 2018 11:39
    @chemicalscum
    Waarom is dat gelukkig? Wat heb jij er voor last van als je kan saven wanneer je wilt? Als je het niet wilt omdat je het voor jezelf moeilijk wil maken, dan save je toch niet?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MaTriX

    • 19 februari 2018 14:19
    @Sander999

    Precies wat je zegt het is sowieso irritant omdat soms een quest best lang kan duren en als je dan noodgedwongen wordt om door te spelen dan is dat klote.

    Voorlopig zorg ik ervoor dat ik minimaal 1 potion bij me heb om te saven want dit is klote.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • nicster

    • 19 februari 2018 18:17
    @Sander999 gelukkig maar dat dit in Detroit become human ook niet gaat lukken, de keuzes die je maakt staan vast.. ja snel je spel afsluiten en geluk hebben dat de autosave nog niet heeft plaats gevonden, maar komop, dat is toch niet leuk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sander999

    • 19 februari 2018 20:47
    @nicster
    Nee, dat is zeker niet leuk. Weet je wat ook niet leuk is? Dik een uur opnieuw spelen omdat de auto-save functie helemaal kut is en de game voor miljardste keer vast loopt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • chemicalscum

    • 20 februari 2018 09:55
    @Sander999 Als je wel een een rogue like of game met ironman mode speelt weet je dat daar erg veel verschil tussen zit. Het maakt een game gewoon veel spannender als je niet kunt save scummen. Maar die moet dan wel vrij van game breaking bugs zijn en de game moet er voor gebalanceerd zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sander999

    • 20 februari 2018 13:28
    @chemicalscum
    Maar je beslist toch zelf of je saved of niet? Als je niet van savescummen houdt, dan doe je het toch gewoon niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • oropher

    • 19 februari 2018 12:58
    @chemicalscum
    Ten eerste ben ik het eens met Sander, ten tweede vind ik ook, dat ik in een spel als dit, ook moet kunnen leren door simpelweg te experimenteren en als dat dan per ongeluk cruciale gevolgen heeft, dan kan ik gewoon weer terug.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • coola

    • 19 februari 2018 13:25
    Wat ik wel weet is dat de save mod de kracht van de game een zware deuk toebrengt . Kijk het is kut als je door een bug je progressie kwijt raakt en een save van een paar uur terug moet opstarten.

    Maar als je bijvoorbeeld gaat experimenteren en daardoor een consequentie hebt waar je eigenlijk niet blij mee bent dan is dat gewoon pech hebben, want juist dat je moet leren leven met dat je experiment niet het gewenste resultaat heeft opgeleverd en je deep shit zit is onderdeel van de kracht van de game. Met altijd kunnen saven word die hele impact verkracht

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • oropher

    • 19 februari 2018 14:32
    @coola
    vast wel.
    Naar mijn idee wordt ik verkracht als ik een spel niet met een open mindset kan spelen, maar voortdurend moet bedenken wat wel eens een consequentie zou kunnen zijn van wat ik hier doe.
    Voor mij maakt dat dan dat ik me juist minder goed kan verplaatsen in de spelwereld.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • coola

    • 19 februari 2018 15:02
    @oropher

    Ik heb juist het gevoel van totaal vrijheid. Ik kan doen wat ik wil alleen net zoals in het echte leven moet ik de consequenties accepteren als ik bijvoorbeeld denk dat ik alleen ben met een priester hem z'n keel door snij en vervolgens niet alleen was. Ga ik er straf voor krijgen? ja. Is dat kut? Ja. Is dat een reden om een savegame te loaden en het anders te proberen? Nein nein nein nein.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • oropher

    • 19 februari 2018 18:05
    @coola Dan nog is er niemand die je verplicht om te saven als dat zou kunnen….
    Of moet je er zelfs een prestigestrijd van maken?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • oropher

    • 19 februari 2018 18:05
    @coola Dan nog is er niemand die je verplicht om te saven als dat zou kunnen….
    Of moet je er zelfs een prestigestrijd van maken?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • coola

    • 19 februari 2018 18:24
    @oropher

    Als het er in zou zitten is de verleiding te groot om het te gebruiken. Dus daarom ben ik blij dat het niet officieel in de game zit.

    Save every where modus is het zelfde als een easy mode in Dark souls zetten : een slechte zaak.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sander999

    • 19 februari 2018 20:42
    @coola
    Dit is met stip het domste dat ik deze week heb gehoord. Dus omdat jij geen greintje zelfbeheersing hebt moet het voor de rest van de mensen maar uit de game gesloopt worden? Zo lust ik er nog wel een paar.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • coola

    • 19 februari 2018 20:53
    @Sander999

    Het is nooit uit de game gesloopt het is een bewuste en goeie keuze geweest. De makers weten zelf wel wat het beste is voor hun game niet eeen aantal hobby modders

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sander999

    • 19 februari 2018 21:03
    @coola
    “Uit de game gesloopt” bedoel ik uiteraard figuurlijk. En ik maak zelf nog wel uit hoe ik een game het best ervaar.

    Je kan het verdedigen wat je wil maar het feit dat het in èlke review wordt aangehaald zegt genoeg.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TheChief

    • 20 februari 2018 13:06
    @Sander999 Het feit dat iets door veel mensen wordt verkondigd maakt het nog niet per sé waar.

    De makers hebben er specifiek voor gekozen het zo te doen. Dat kan je leuk of niet leuk vinden maar het is niet 'uit de game gesloopt'.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.