Juiced 2: Hot Import Nights (X360) | Gamer.nl

Juiced 2 heeft op het eerste gezicht een pikant randje. De subtitel 'Hot Import Nights' doet denken aan een niet nader te noemen rode buurt uit Amsterdam, waar iedere nacht wel hete dingen gebeuren met geïmporteerde Oostblok-dames. De daadwerkelijke uitleg van de term is iets minder heet, maar nog steeds spelen schaarsgeklede dames de hoofdrol. Hot Import Nights is namelijk een Amerikaans evenement waarbij stoere Aziaten met zonnebrillen half op hun hoofd hun opgevoerde pimpbakken tentoonstellen en alles in het teken staat van straatracen. Voor ontwikkelaar Juiced Games genoeg inspiratie om hun tweede Juiced-game op te baseren.

De Hot Import Nights zijn echter meer het omhulsel van het pakketje dan het pakket zelf. Na je race word je door halfnaakte, dansende chicks verwelkomd op het podium en de afbeeldingen die de races aan je voorstellen kennen ieder een lekker vrouwmensje. Ja vrouwmens, want het respect voor vrouwen is in de vleesgame Juiced 2 ver te zoeken. Toen ik medio juni zelf aanwezig was op het Hot Import Nights-evenement ter promotie van de game, heb ik mogen aanschouwen dat dit respect bij de doelgroep simpelweg compleet ontbreekt. Volledig waargetrouw dus, dat Juiced 2.

Onder de Hot Import Nights-verpakking schuilt een arcade racegame die zich distantieert van de vorige Juiced-game. Waar Juiced deel één nog een stroeve besturing had en je na je races vroeg je auto te repareren, is het in Juiced 2 gaan met die banaan. Niet dat de game makkelijk is geworden: op de beginnende races na kun je de game best pittig noemen. Zeker de verschillende Drift-modes vragen inspanning en tijd, daar je best een poosje bezig bent om lekker door de bochten te glijden.

Tof aan de Drift-mode is dat je op gave locaties over de weg mag slippen. Zo is er een baan onder de Eiffeltoren door en is ook de rondgang om het Colo eum best indrukwekkend. Grafisch is de game over het algemeen echter geen hoogvlieger, het zijn dit soort krenten in de pap die de game wat elan geven. De auto's zien er goed uit, maar mi en het detail dat een, pak 'em beet, Project Gotham Racing 3 of 4 wel heeft.

Deze auto's zijn wel weer volledig te customizen. Door middel van een groot scala aan visuele aanpa ingen kun je de auto helemaal naar wens vormgeven. Bumpers, velgen, spoilers, motorkappen; alles is aan te schaffen. Met behulp van de 'decals' kun je tevens de auto van wat logo's, strepen of andere emblemen voorzien, dit alles in de kleur, grootte en hoek naar keuze.

De carrièremode van Juiced 2 zit goed in elkaar. Je begint in een lage categorie en kunt speciale 'promotieraces' vrijspelen. De manier waarop je dit doet is aan jou. Zo zijn er per categorie een x-aantal races en een y-aantal doelstellingen. De racevormen variëren van Drift-wedstrijden tot kampioenschappen over drie circuits en van Last Man Standing (de autovariant van de bekende speelmode waarbij iedere rond een racer afvalt) tot het racen van een wedstrijd zonder eenmaal de vangrail te mogen raken. Wanneer je alle races voltooid hebt, promoveer je naar de volgende kla e. Zijn er echter een paar races die je maar niet weet te winnen dan kun je er ook voor kiezen om aan alle doelstellingen te voldoen. Doelstellingen kunnen zaken inhouden als het 'spooken' van een bepaald persoon (spooken is het achter iemand blijven rijden en deze zo forceren in de fout te gaan), het pakken van twee seconden voorsprong in het eindkla ement op de nummer twee of het verslaan van iemand tijdens een normale race. Een leuke, creatieve manier om de speler de keuze te geven wat hij op welk moment wil doen en hoe hij de game wil spelen.

Het speerpunt van Juiced 2 is het opbouwen van een 'Driver DNA'. Door races te rijden pikt de game je rijstijl op en wordt op basis van wat je op het circuit laat zien een DNA samengesteld. Per rijdeigenschap, zoals het nemen van bochten of het inhalen van tegenstanders, beoordeelt de game je met 'wild', 'sane' of 'cool'. Zo kun je direct zien hoe een tegenstander racet en wordt ook bepaald hoe jij racet. Hoewel het systeem op papier prachtig klinkt, merk je er tijdens het spelen weinig tot niets van. Het maakt niet uit of een tegenstander al hotsend en klotsend (wild) racet of dat hij je keurig probeert in te halen (cool). Je bent met jezelf bezig en hebt maling aan hoe iedereen rijdt. Ook kun je jezelf echt niet zoveel beter instellen op een racer door te weten dat hij al 250 bochten heeft gemaakt en dit op wilde manier doet. Daarbij is het vreemd dat racers die hun DNA al helemaal gemaximaliseerd hebben (daarmee aangevende dat ze game al lang gespeeld hebben of bij A.I.-tegenstanders dat ze goed zijn) helemaal niet veel beter zijn dan mensen met een beginnend DNA. Doordat je tijdens het racen weinig merkt van de DNA's is het een beetje een loze functie binnen de game waar veel te veel nadruk op wordt gelegd.

De besturing van Juiced 2 is ook een twijfelachtig punt. Sommige auto's liggen met een minimaal tikje naar links of rechts al in de vangrail en reageren daarmee veel te snel op je acties. In de Drift-mode kan dit handig zijn, maar als je een gewone race aan het doen bent haalt het de snelheid uit het spel en vreet je jezelf op. Daarnaast is het ook jammer dat de game eigenlijk weinig echt nieuws doet. Je kent het riedeltje inmiddels wel een beetje uit de donkere delen uit de Need for Speed-serie en ondanks het Driver DNA (dat dus niet heel goed werkt) en de Hot Import Nights-verpakking is er weinig nieuws onder de zon. Ja, je kunt nog gokken op de winnaar van een race, maar omdat dit voor iedere race het geval is, wordt het op den duur monotoon. Ook heb je soms gewoon zin om direct te gaan racen in plaats van weer dat hele gokscherm, waarvoor ook weer geladen moet worden, te doorlopen.

Begrijp me niet verkeerd, Juiced 2 is absoluut geen slechte game. Je krijgt waar voor je geld daar de game enorm veel modes, opties en andere opties biedt. Maar na de zoveelste nachtelijke straatracegame willen we wel eens wat anders proeven. Fans van het genre zitten met Juiced 2: Hot Import Nights echter gewoon weer goed.