Jackie Chan Adventures | Gamer.nl

Jackie Chan Adventures is een tekenfilm met een getekende versie van de bekende martial arts acteur in de hoofdrol. Hij speelt hierin een archeoloog die, in opdracht van zijn oom, de wereld rond reist op zoek naar talismannen. Helaas voor Jackie is er een stel slechteriken, minstens zo angstaanjagend als B2, Vlugge Japie en de Baron, die op zoek zijn naar dezelfde voorwerpen. Dit is dan ook waar de vechtkunsten van Chan om de hoek komen kijken. Sony heeft onlangs een spel gebaseerd op Jackie Chan Adventures uitgebracht, waarin je in de rol van deze vechtersbaas op zoek mag naar maar liefst 12 talismannen en -vrouwen.

Jackie Chan Adventures is een platformgame met een cel-shaded look, die aanleunt bij de tekenstijl van de tekenfilm. Daar de tekenfilm niet de kwaliteit van een Disney-film heeft, hebben de graphics van het spel dat helaas ook niet. Alles is vierkant en het kleurgebruik is niet echt smaakvol te noemen, maar doordat de tekenfilm dit ook is, kunnen we ermee leven. Door deze kleurrijke wereld dien je te rennen, springen, klimmen en klauteren. Opvallend is dat veel moves rechtstreeks zijn overgenomen uit de laatste Prince of Persia game, zoals het rennen tegen de muur om een hoger gelegen knop met je voeten in te drukken.

Het spel is duidelijk ontwikkeld met een jonge doelgroep in het achterhoofd. Alles is namelijk oersimpel en het is meestal vrij duidelijk wat je te doen staat. Mi tappen worden je snel vergeven, je mag weer net voor het punt waar je de afgrond in dook opnieuw beginnen. Tijdens de gevechten sneuvelen is een hele kunst. Je krijgt namelijk meer health terug na het verslaan van een tegenstander, dan je ooit zou kunnen verliezen door het inca eren van klappen. Het vechten is sowieso vrij simplistisch. Je hebt een knop voor slaan en een knop voor schoppen en door deze op een bepaalde volgorde af te wi elen kun je eventueel nog wat combo's uitvoeren. Echt nodig zijn deze combo's echter niet, want drie klappen zijn voldoende om de meeste tegenstanders te vellen.

De talismannen die Jackie Chan bij elkaar dient te rapen, zorgen voor speciale krachten die weer nodig zijn om bepaalde puzzels op te lo en. Zo zijn er talismannen waarmee je sneller kunt rennen, zware objecten kunt duwen of een dubbele sprong kunt maken. Later in het spel worden de mogelijkheden van je talismannen wat uitgebreider en intere anter. Zo is er een talisman waarmee je in een aap kunt veranderen en daarmee door kleine gangetjes kunt lopen, alsook tegen bepaalde muren op klimmen. Een andere talisman stelt je weer in staat om jezelf in tweeën te delen, zodat je op een knop kunt drukken en tegelijk door de deur kunt lopen die door de knop geopend wordt. Helaas kun je maar één talisman tegelijk gebruiken en dien je deze ook nog eerst te activeren, waardoor je ze maar sporadisch aan zult wenden. Sommige talismannen kunnen trouwens sowieso slechts op bepaalde plaatsen gebruikt worden.

Jackie Chan zit doorspekt met minigames om voor enige variatie te zorgen. Het leukste is het kaartspel, vergelijkbaar met Pokemon of Yu-Gi-Oh!, waarvoor je eerst de kaarten dient te vinden op geheime plaatsen in de levels. Ons inziens leuker om te verzamelen dan gouden medailles waarmee je artwork kunt unlocken en Sony speelt hiermee handig in op de hype die onder de doelgroep heerst. Een andere aardige minigame is het vi en, waarbij je gevangen Nemo's direct omgezet worden in centjes. Dit geld kun je weer gebruiken voor het bieden op objecten die je oom graag wil hebben in de plaatselijke veilinghal. Andere minigames zijn eerder aan de saaie kant, zoals touwtje springen, trommelen en vechtoefeningen met een dummy.

Jackie Chan Adventures mist over de gehele lijn ook de nodige afwerking. Alles doet vrij houterig aan en vooral de interactie tu en objecten is erg amateuristisch uitgewerkt. Zo mept Jackie bij het kapot slaan van potten gigantisch over het aardwerk heen, maar vliegen de scherven je twee seconden later toch om de oren. Ook het slaan van tegenstanders gaat niet gepaard met de verwachte impact. De uitwerking van sommige talismannen is ook erg simpel uitgewerkt. Zo verschijnen er kleine vlammetjes aan je schoenen bij het gebruik van de snelheidstalisman en is het vuur schieten uit je ogen niet meer dan twee lullige streepjes die naar voren schieten – qua spektakel vergelijkbaar met de kogelregen in Asteriods.

Een laatste minpuntje zijn de knullige dialogen en de mislukte pogingen tot humor. De dialogen zijn ingesproken met een ik-ben-een-Japanner-die-geen-Engels-beheerst accent en vallen veel in herhaling. Natuurlijk is dit enigszins het gevolg van de jonge doelgroep, die de grip op het verhaal niet mogen verliezen. Er zijn echter genoeg voorbeelden te noemen van dialogen die zowel voor kinderen als volwa enen geschikt zijn, dus een echt excuus is het niet. Jackie Chan Adventures is trouwens ook met Nederlandse ondertiteling te spelen, waarmee men de doelgroep netjes tegemoet komt.

Jackie Chan Adventures is een amper middelmatige platformgame die de oudere gamers sowieso aan zich voorbij moeten laten gaan. Voor kinderen die nog op de basi chool zitten en fan zijn van de tekenfilm, is het mi chien een leuk spel. De minigames en het gebruik van de verschillende talismannen, bieden een leuke afwi eling. Toch denk ik dat Sony het gametalent van deze koters ietwat onderschat heeft, want Jackie Chan Adventures is te eenvoudig voor woorden. Ook schiet het spel op het gebied van afwerking behoorlijk tekort.

Gameplay: 5,0Graphics: 5,5Geluid: 4,5Totaal: 5,0