I-Ninja | Gamer.nl

In Amerika kwam I-Ninja, een platformer ontwikkeld door Argonaut en uitgegeven door Namco, netjes op alle drie de consoles tegelijk op de markt. In Europa liggen de zaakjes helaas anders. Namco heeft namelijk geen vast distributiekanaal in Europa en juist Sony ging er met de uitgeefrechten voor I-Ninja, en trouwes ook het eerder besproken kill.switch, vandoor. Hierdoor zal het spel enkel op de Playstation 2 verschijnen en zien Xbox en Gamecube bezitters het spel aan hun neus voorbij gaan. Wij bekeken of de Playstation 2 bezitters nu blij moeten zijn en of de bezitters van andere consoles een traantje weg mogen pinken.

Beter goed gejat, dan slecht verzonnen, moeten de makers van I-Ninja gedacht hebben toen ze aan deze titel begonnen. Men heeft een paar weken uitgetrokken voor het spelen van alle goede platformgames van de laatste tien jaar, en heeft alle leuke elementen in één spel samen gebracht. Zo zien we in I-Ninja de grindbanen uit Ratchet & Clank, het helikopteren uit Rayman, het rollen met een bal uit Metroid en Marble Madne , het tegen de muren lopen als in Shinobi, de snelle banen uit Sonic en de levelopbouw uit Super Mario 64. Ook zien we veel elementen die al in meerdere andere platformgames hun opwachting maakten, zoals een dubbele sprong, het aan randjes kunnen hangen, het slingeren aan kettingen en de zelf bestuurbare raketten die je leuk het hoekje om kan sturen.

Erg veel bekende materie dus, maar I-Ninja komt opvallend goed weg met dit 'jatwerk', vooral omdat alle 'geleende' spelelementen goed op hun plaats vallen. Ook introduceert men zelf nog een klein aantal vernieuwingen, die het spel genoeg karakter geven om op eigen benen te kunnen staan. Je speelt een schattige, in blauw geklede ninja met een opvallend groot hoofd en een erg klein lichaampje. Het doel van het spel is het vergaren van een aantal stenen met magische krachten om daarmee de eeuwige tegenstanders in de wereld uit de weg ruimen. Je wordt in het spel geholpen door Sensei, je leermeester die je in het introfilmpje per ongeluk om zeep geholpen hebt. Gelukkig zal zijn geest je altijd bij staan.

I-Ninja bestuurt erg vlot en accuraat, en dat is maar goed ook, want er zal heel wat gesprongen en getimed moeten worden. Het spel kent behoorlijk wat bewegende platformen, vuurspuwende muren en omlaag vallende plafonds waar je je heelhuids doorheen dient te manoeuvreren. Naast de kla ieke platformelementen zal er ook aardig wat gevochten moeten worden in het spel. Je bent bewapend met een stevig zwaard, een handje vol shurikens en explosieve dartpijltjes. Genoeg om zelfs de meest geduchte tegenstanders mee uit de weg te ruimen.

Wanneer je genoeg tegenstanders uit de weg geruimd hebt krijg je speciale krachten tot je beschikking, zoals een beserk-mode of een gezonde dosis nieuwe health. Na gebruik zal je wederom een reeks tegenstanders moeten verslaan voordat je opnieuw je speciale ninjapowers mag etaleren. De krachten komen meer dan eens goed van pas en bieden vaak een onverwachte uitweg uit een anders dodelijke situatie.