HP en de Steen der Wijzen (Xbox) | Gamer.nl

Iedereen is inmiddels wel bekend met Harry Potter, the boy who lived. Spellen die je de wereld der magie laten beleven door de ogen van dit kereltje zijn al op verscheidene nodige platforms aanwezig. Alhoewel, niet op álle platforms. Onlangs heeft Electronic Arts “Harry Potter en de Steen der Wijzen” van de PC naar de Xbox gebracht. Of de conversie succesvol was of een dramatische mi lag is geweest lees je in de volgende alinea's.

Wat meteen opvalt is de manier waarop het spel gepresenteerd wordt: door middel van cut scènes, en niet zo'n klein beetje ook. Zo is het zo dat bij elke deur die je open doet een standaard filmpje begint te lopen, die laat zien hoe Harry door de deur heen loopt. Dit vertraagt het spel af en toe een beetje, maar aan de andere kant: haast heb je toch niet en het ziet er leuk uit.

Naast de vele film scènes die je voorgeschoteld krijgt valt er nog een cruciaal element in de gameplay op: voortbewegen. De manier waarop je je voortbeweegt, handelingen uitvoert of wat dan ook, gebeurt op een ietwat andere manier dan sommigen van ons gewend zijn. Zo kun je overal naar toe lopen, maar springen of klimmen kun je niet. Als je dan toch ergens over heen moet springen dan ren je gewoon op de afgrond af, en dan maar hopen dat je het haalt. Hettzelfde geldt voor klimmen; mocht je een muur zien en denken van “hè daar wil ik op”, dan moet je er gewoon op afrennen en kijken of Harry er op klimt. Dit kan af en toe frustraties opwekken, maar is na de kortste keren je eigen geworden. Je hebt te allen tijde je toverstafje in de aanslag, waarmee je de niet al te gevaarlijke spreuken kunt uitvoeren. Naarmate het spel vordert zul je meer spreuken tot je beschikking krijgen, die vaak de mogelijkheid geven om geheime kamers te vinden en open te maken. Dit systeem van het 'verdienen' van spreuken is heel leuk uitgewerkt.

Om nieuwe spreuken te leren moet je verschillende le en volgen. Deze le en gebeuren allemaal in de vorm van een filmpje die vervolgens resulteren in de zogenaamde “Spell Challenges”. Hierbij kruip je per les door een duister gat om vervolgens het boek te vinden waar de spreuk in staat. Natuurlijk wordt dit boek niet zo in je schoot geworpen, maar moet je er wat voor doen. Tijdens deze mi ies kun je kleine schildjes vinden die vaak op ongunstige plekken liggen en zorgen voor een extra uitdaging. Per mi ie zijn er tien schildjes te vinden en het aantal schilden dat je aan het einde van de mi ie gevonden hebt is het cijfer voor het afgewerkte vak. Hoe meer schildjes je vindt, hoe hoger je cijfer dus wordt. Niet dat deze cijfers van cruciaal belang zijn voor het vorderen in het spel, maar het is gewoon een leuk extraatje.

Naarmate je meer spreuken tot je beschikking hebt worden de mi ies om de volgende spreuk te halen steeds moeilijker. Verwacht dus niet dat je zonder kleerscheuren bij de meester komt om je cijfer te ontvangen. Er zijn twee le en die een uitzondering zij op dit systeem van boeken zoeken en schildjes vinden: Snape's potion cla en Madame Hooch's Flying Cla . Voor Snape moet je per les de nodige ingrediënten zoeken die vaak resulteren in het grondig doorzoeken van de omgeving. Bij je vliegles is het zaak om je bezemsteel onder controle te houden en door zoveel mogelijk cirkels heen te vliegen. Later in het spel zul je ook één Quidditch wedstrijd spelen (die overigens niet zo uitgebreid is in Harry Potter WK Zwerkbal) waarbij je de snitch moet pakken. Ook hier zul je door cirkels heen moeten vliegen die voor power-ups zorgen.

Door de hele school zijn geheime kamers en gouden kistjes verstopt. Zo zag ik constant doeken hangen met een soort schaartje er op. Hier was niks mee te beginnen totdat eindelijk de juiste spreuk in Harry's spreukenboek stond om ze open te maken. Een geheel nieuw stelsel van geheime kamers en gangen opende zich en zorgde voor de nodige extra minuten gameplay. In de meeste kamers zijn gouden kistjes te vinden met Wizard Cards er in. Dit zijn kaarten met historische figuren die wat hebben betekend voor de magische maatschappij. Het is je doel om zoveel mogelijk van deze kaarten te verzamelen en bij te houden in je speciale kaarten boekje. Naarmate je meer kaarten verzamelt, word je health-balkje steeds groter. Mocht je dubbele kaarten hebben, dan kun je deze ruilen met jongens of meisjes die door de school zijn verspreid.

Niet alleen kun je aan deze kaarten komen door ze te vinden, maar je kunt ze ook kopen bij Fred & George's winkeltje. Zij hebben allerlei leuke speeltjes zoals Dungbombs en andere middelen om kattenkwaad uit te halen, maar verkopen ook Wizard Cards. Deze zijn aan te schaffen met Flavour Beans. Je kent ze wel, die kleine snoepjes met de raarste en smerigste smaken. Dit is een algemeen betaal middel binnen de school van Hogwarts en zijn te vinden in kleine glazen potjes in zowat elke kamer van de school. Het is dus zaak om Wizard Cards te vinden, en veel snoepjes om deze kaarten te kopen.