Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Review
Homeworld

Homeworld: Deserts of Kharak

In de schaduw van zijn voorgangers

Geschreven door Wilbert Meetsma op

Conclusie

  • Met Homeworld: Deserts of Kharak roept ontwikkelaar Blackbird Interactive schijnbaar moeiteloos een vergelijkbare sfeer op als de meesterlijke games van Relic Software, dankzij een feilloze visuele stijl en sterk geluidsontwerp. Door een stoffige besturing, simpele AI en problemen met de framerate dreigt de game echter bijna in drijfzand te verdrinken. Deserts of Kharak is een fenomenale Homeworld-game, maar een middelmatige strategiegame.
    Score: 75 Goed
    • Prachtige visuele stijl en muziek ademen de sfeer van Homeworld, gameplay vertaalt zich probleemloos naar woestijnsetting, prima verhaal
    • Prestatieproblemen, verouderd gebruik van de camera, zwakke AI, multiplayer houdt de aandacht niet vast

Homeworld in de woestijn. Zeg het hardop en het voelt als heiligschennis. Onterecht, want de strategiegame die eind jaren negentig het genre op z’n kop zette deed met zijn kundig vertelde verhaal en Arabisch klinkende muziek al denken aan de mythische reis door de woestijn van Mozes en het volk Israël. Dat de voorloper van de klassieke ruimtegame zich daadwerkelijk in een woestijn afspeelt, blijkt dan vanzelfsprekend.

Het Kushan-volk dat de kurkdroge planeet Kharak in Homeworld verlaat, is ten tijde van Deserts of Kharak nog hevig verdeeld in talloze stammen. Een satelliet van de noordelijke S’jet-stam bemerkt een onverklaarbaar sterk signaal diep in de onherbergzame woestijn die bijna de gehele planeet beslaat. Voorbereidingen worden getroffen, een coalitie tussen stammen wordt gesmeed en onder leiding van de briljante wetenschapper Jacob S’jet trekt een expeditie erop uit om de bron van het mysterieuze signaal te vinden. Deze trektocht loopt uit op een ramp. Vier jaar later zet Jacobs zus Rachel een nieuwe expeditie op touw.

Homeworld
Homeworld

Fabrieksvliegdekpantserrupsvoertuig

Rachel hoeft niet in haar eentje de meedogenloze zandvlaktes te trotseren, want ze wordt begeleid door een reusachtig en zwaarbewapend vliegdekschip op rupsbanden, de Kapisi. Als het hart van de hele operatie produceert de Kapisi al het oorlogstuig en ontwikkelt het alle nieuwe voertuigen en technologieën, vergelijkbaar met het moederschip van de voorgaande Homeworld-games. De eerste tanks en buggy’s volgen netjes het steen-papier-schaar-principe, later aangevuld door gespecialiseerde kruisers en vliegtuigen. Naarmate je dichterbij het uiteindelijke doel komt, breidt je arsenaal zich uit en krijgen bestaande eenheden nieuwe speciale vaardigheden, allemaal volgens de regels van de gemiddelde singleplayer-campagne. Of het nu rupsbanden of Hyperdrives zijn, de gameplay blijft in grote lijnen dezelfde.

Al die oorlogsmachines ga je nodig hebben om dat vreemde signaal, waar volgens Rachels broer het lot van alle Kushan van afhangt, te bereiken. Te midden van de duinen en kliffen van de Great Banded Desert wonen de fanatiek religieuze Gaalsien, die uit angst voor een wraakzuchtige god Rachels expeditie wil dwarsbomen. In de loop van de dertien missies tellende campagne van ongeveer tien uur wordt duidelijk waarom. Met behulp van prachtig getekende tussenfilmpjes en geloofwaardig ingehouden stemmenwerk trekt Homeworld: Deserts of Kharak je het verhaal in alsof het 1999 is, zelfs al heeft dit verhaal niet dezelfde emotionele impact en het foutloze schrijfwerk van de eerste Homeworld.

Homeworld

Klinkt als…

De thematische en stilistische trouw aan de inmiddels jarenoude Homeworld-games zijn de grootste kracht van Deserts of Kharak. De voertuigen hebben dezelfde praktische hoekigheid en aandacht voor detail als voorheen en de woestijn ziet er opvallend gevarieerd uit voor een op papier saaie omgeving. Elk geluidseffect klopt, van de diepe ‘zoem’ bij het schakelen naar de tactische kaart tot het geklets over de radio van al je eenheden. Ook de muziek van terugkerend componist Paul Ruskay is weer van de partij. De exotische combinatie van Arabische strijkers, blaasinstrumenten en percussie aan de ene kant en Westerse synthesizers aan de andere behoort tot de beste muziek die je ooit zult horen in een game.

Dat Blackbird Interactive – dat eerder Homeworld: Remastered opleverde – zo trouw is gebleven aan het blauwdruk is prijzenswaardig, maar op een paar vlakken had de ontwikkelaar best vreemd mogen gaan. Het schakelen tussen de normale camera en het typisch blauw getinte tactische overzicht was ooit een briljante vondst, maar in 2016 voelt het onderscheid tussen twee modi krampachtig. Dat gevoel wordt versterkt door de beperkte mate waarop je kunt uitzoomen. Zoals Supreme Commander het bovendien al in 2007 liet zien: inzoomen op de muisaanwijzer zou eigenlijk verplicht moeten zijn voor de meeste strategiegames.

Homeworld

Ai, ai, ai!

Niet alleen de camera loopt achter op de rest, ook de intelligentie van de computergestuurde tegenstanders loopt een slordige twintig jaar achter. Tijdens de campagne krijg je regelmatig de ruimte om in alle rust de beschikbare grondstoffen op te slurpen, een reusachtig leger te bouwen en als een stoomwals alle tegenstand te verpletteren. Daardoor zijn alleen de missies die je het initiatief ontnemen en je bestoken met golf na golf aan grote groepen aanvallers echt spannend te noemen. Tijdens een potje Skirmish presteert de AI beter, maar zeker met de op ‘hit-and-run’-tactieken gerichte Gaalsien weet de computer zich geen raad.

Voor een uitdaging heb je dus tegenstanders van vlees en bloed nodig. De glooiende duinen en steile kliffen, net als de uiteenlopende speciale vaardigheden van voertuigen en de verschillende speelstijlen van de Coalition en de Gaalsien bieden in principe voldoende tactische diepgang voor een spannend potje, maar dan moet je wel eerst een tegenstander vinden. Met een beperkt aantal maps en dito online functies – spelers op basis van regio van elkaar afzonderen is dodelijk voor het draagvlak van een relatief onbekende game – blijft de kans op een gezonde multiplayergemeenschap klein.

Homeworld

De laatste smet op het blazoen van Homeworld: Deserts of Kharak is de wispelturige framerate, die paradoxaal genoeg erger wordt naarmate je pc krachtigere hardware bevat. Met hardware die de aangeraden systeemeisen ruimschoots overtreft, weet de framerate op drukkere momenten in te zakken van een boterzachte zeventig frames per seconde naar een beschamende twintig. Blackbird Interactive is op de hoogte van het probleem, maar de fout lijkt in de Unity-engine zelf te zitten, dus een oplossing zit er nog niet in.

Homeworld: Deserts of Kharak slaagt er voortreffelijk in om de unieke Homeworld-sfeer op te roepen. Daarnaast weet Blackbird Interactive de oorspronkelijk in de ruimte gesitueerde gameplay geslaagd te vertalen naar de duinen van een woestijnplaneet. Jammer genoeg blijft er door de gebrekkige kunstmatige intelligentie en de lege multiplayerlobby’s weinig over om te doen nadat je de tien uur durende campagne hebt uitgespeeld. Ook de slechte prestaties en onhandige camerabesturing doen de game geen goed. Daardoor behaalt Homeworld: Deserts of Kharak niet dezelfde status als Homeworld 1 en 2.

Homeworld: Deserts of Kharak is nu beschikbaar voor Windows 7 en hoger.

Bron: null

Dit artikel delen:

Lees meer

Meer content voor Disney Infinity 3.0 dit jaar Live-action scènes Quantum Break staan niet op gamedisc
5

Reacties op: Homeworld: Deserts of Kharak

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Garia666

    • 1 jaar, 8 maanden geleden
    Ik kan het vinden in al je kritieken echter vindt ik je oordeel toch aan de magere kant.
    De feel en looks zijn echt homeworld. Alleen al als je de spatie indrukt dat geluid brings back memmories. Ondanks de korte duur van de campaign is het echt een fantastisch spel.
    aan de AI wordt gesleuteld en zal hopelijk binnen kort beter worden. Ik heb zelf totaal geen problemen gehad met performance. Maargoed dat zegt waarschijnlijk meer over mijn pc.

    all in all een prima review!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Swieb

    • 1 jaar, 8 maanden geleden
    Inderdaad, door die 'fwoomp' bij het indrukken van de spatie voelde ik me gelijk thuis. :)
    Ik had nog wat opmerkingen over het verhaal, maar ik wilde spoilers vermijden (want dat is nu eenmaal de belangrijkste reden om te spelen).

    De problemen met performance lijken zich vooral bij Nvidia-bezitters voor te doen, specifiek de GTX 960/970/980/980Ti. Een gebruiker op het Steam-forum merkte op dat hij na de overstap van een 760 naar 970 nota bene mínder frames per seconde kreeg. Volgens de devs heeft dat te maken met de manier waarop de Unity-engine omgaat met fullscreen - Unity doet daar namelijk niet echt aan - en dat leidt blijkbaar tot problemen.

    Ik wil graag geloven dat BBI de AI verbetert. Ze komen regelmatig met nieuwe maps (al zijn dat wel geconverteerde campaign-maps, maar maps zijn maps), maar ik durf er niet op te vertrouwen dat alles zomaar goed komt. De multiplayer van Homeworld: Remastered is nog niet af en de strikecraft vliegen (de laatste keer dat ik checkte) nog steeds niet in formatie. Dat gezegd hebbende, ze doen duidelijk hun best.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Edwin1984

    • 1 jaar, 8 maanden geleden
    @Swieb Dank voor de vermelding hiervoor, was erg benieuwd na deze game maar na het lezen van deze problemen houden we hem nog even op de watchlist.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • LordLuc

    • 1 jaar, 8 maanden geleden
    Ik heb me ermee vermaakt. Maar verlang toch naar een HW3.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Jaleney

    • 1 jaar, 8 maanden geleden
    Ik kan me vinden in de review, heb zeer genoten van de game al vond ik hem iets te kort voor de prijs. Ik zou een uitbreiding qua verhaal dan ook zeer welkom heten met de bovengenoemde verbeteringen natuurlijk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.