Bowlen is een leuke sport, zelfs al lukt het je negen van de tien keer niet om het merendeel van de kegels tegen de vlakte te krijgen. Gewoon recht voor je uit gooien met een bont gekleurde bal om daarna tijdens het wachten op je volgende beurt lekker te kletsen met vrienden. Dat is in het kort opgesomd wat bowlen voor mij betekent. Tegenwoordig is het echter geen noodzaak meer de huiskamer te verlaten om wat te kunnen kegelen. Iedereen met een Nintendo Wii in huis weet dankzij Wii Sports allang dat digitaal bowlen best leuk kan zijn. Sinds kort geeft ook Sony je de kans om via PlayStation Network je kunsten te tonen in High Velocity Bowling. Laat de titel van dit spel je niet misleiden, we hebben hier niet te maken met de Burnout onder de bowlinggames. High Velocity Bowling gaat namelijk niet veel verder dan rustig een balletje gooien, wat een kleine doodzonde is. Bij het zien van de titel kreeg ik namelijk het idee dat ik mijn bowlingbal tegen een verschroeiende snelheid zou kunnen katapulteren om de kegels letterlijk een gort te gooien. Dat zou nog eens leuk zijn! Waarom heeft de ontwikkelaar bijvoorbeeld niet wat meer obstakels op de baan gezet, zoals springplanken of landmijnen, waardoor de titel wat beter tot zijn recht komt? Een andere titel kiezen, was uiteraard ook een optie geweest. In werkelijkheid is het meest opwindende wat je te zien krijgt de hoeveelheid beschikbare bowlingballen en de leuke patronen die er allemaal opstaan. Want wie vindt het nou niet waanzinnig om een bal met koeienvlekken uit te kiezen als rolvoorwerp? Bovendien beweert het spel dat elke bal een andere manier van gooien vereist, al merk je daar tijdens het spelen bitter weinig van. Dat komt gedeeltelijk door de manier waarop je het spel moet bedienen.High Velocity Bowling is enkel en alleen te spelen door gebruik te maken van de (ondertussen gevreesde) bewegingsgevoelige SIXAXIS-besturing. Het vervelende is dat het ontwerp van de controller niet bepaald geschikt is om het gooien met een bowlingbal te simuleren. De ontwikkelaar heeft een oplossing gevonden door de speler de controller een kwartslag te laten draaien, waardoor je duim tussen de twee pookjes terecht komt en je pink en wijsvinger, mits wat goede wil, respectievelijk op de rechter- en linkertriggers komen te liggen. Ik hoef je niet te vertellen dat dit niet bepaald de meest natuurlijke manier is om met een controller om te gaan, zeker niet als je ooit al eens met de Wiimote een balletje hebt gesmeten tijdens Wii Sports. Die laatste bewering gaat trouwens ook op voor nog een ander aspect uit High Velocity Bowling, namelijk de manier waarop je een effect aan je bal moet geven. Dit doe je door, terwijl je met de controller een gooibeweging maakt, op de L2- of R2-knop te drukken. Wil je dat de bal een effect naar rechts met zich meekrijgt, dan druk je de rechterknop in. Hoe harder je op de knop drukt, hoe meer effect de bal met zich zal meekregen. Het lastige is echter dat én de juiste druk uitoefenen op de knop én een aanvaardbare gooibeweging maken om de bal te lanceren moeilijk te combineren zijn. Het resultaat hiervan is dat je de effecten links laat liggen en gewoon recht op recht de bal tegen de kegels gaat knallen, iets waar het spel me, gezien het aantal strikes ik op die manier gooide, vreemd genoeg niet voor strafte. In Wii Sports verloopt het allemaal een stuk natuurlijker. Daar geef je je bal namelijk een effect door, eveneens tijdens de gooibeweging, een korte draai met je pols te maken net zoals je dat in het echt ook zou doen. Hieraan merk je dat de DualShock 3 niet helemaal geschikt is om op deze manier gebruikt te worden. Het is echter niet zo dat High Velocity Bowling een onspeelbaar spel is, integendeel. Als je ermee kunt leven om steeds rechte balletjes te gooien zonder gebruik te maken van de lastig uitvoerbare effecten, dan is er niet zo heel veel mis met deze PSN-game. Grafisch ziet het naar behoren uit, er zijn verschillende personages en kledij vrij te spelen en het is mogelijk om online een kijkje te nemen wie de beste spelers ter wereld zijn. Dat het niet mogelijk is om via het internet aan kampioenschappen deel te nemen is spijtig, maar te vergeven. Deze functie is namelijk ook nergens terug te vinden in Wii Sports, terwijl High Velocity Bowling daarbovenop voor een zacht prijsje beschikbaar is. De ontwikkelaar heeft het ter compensatie mogelijk gemaakt om offline met maximaal vier spelers aan de slag te gaan, elk met hun eigen controller in de hand. Er valt met andere woorden zeker het nodige plezier te halen uit deze game, al voelt het niet helemaal lekker als je ooit al eens hebt gebowld met een Wiimote in je hand.