Review

High Velocity Bowling (PSN)
subtitle
High Velocity Bowling heeft pech dat Nintendo met Wii Sports een gelijkaardig en vooral leuker spel op de markt heeft gebracht. Het bowlen met de PlayStation-controller werkt simpelweg niet zo lekker als een balletje lanceren met de Wiimote. Het spel is echter niet onspeelbaar, maar je zult dus wel even moeten wennen aan de manier waarop je het geheel moet besturen. Daarnaast belooft de titel van de game dingen die nergens terug te vinden zijn, waardoor sommige mensen van een koude kermis thuis zullen komen.
- Pluspunten
- PlayStation 3-bezitters kunnen nu ook digitaal bowlen. Offline met vier spelers aan de slag. Grafisch zeker niet lelijk. Geinig om te spelen...
- Minpunten
- Plaatsen van effecten is lastig. Titel is wat misleidend. Enkel met SIXAXIS te besturen. ...als je Wii Sports niet kent
intro text
Bowlen is een leuke sport, zelfs al
lukt het je negen van de tien keer niet om het merendeel van de
kegels tegen de vlakte te krijgen. Gewoon recht voor je uit gooien
met een bont gekleurde bal om daarna tijdens het wachten op je
volgende beurt lekker te kletsen met vrienden. Dat is in het kort
opgesomd wat bowlen voor mij betekent. Tegenwoordig is het echter
geen noodzaak meer de huiskamer te verlaten om wat te kunnen kegelen.
Iedereen met een Nintendo Wii in huis weet dankzij Wii Sports allang
dat digitaal bowlen best leuk kan zijn. Sinds kort geeft ook Sony je
de kans om via PlayStation Network je kunsten te tonen in High
Velocity Bowling.
Laat de titel van dit spel je niet
misleiden, we hebben hier niet te maken met de Burnout onder de
bowlinggames. High Velocity Bowling gaat namelijk niet veel verder
dan rustig een balletje gooien, wat een kleine doodzonde is. Bij het zien van de
titel kreeg ik namelijk het idee dat ik mijn bowlingbal
tegen een verschroeiende snelheid zou kunnen katapulteren om de
kegels letterlijk een gort te gooien. Dat zou nog eens leuk zijn!
Waarom heeft de ontwikkelaar bijvoorbeeld niet wat meer obstakels op de baan gezet, zoals
springplanken of landmijnen, waardoor de titel wat beter tot zijn
recht komt? Een andere titel kiezen, was uiteraard ook een optie
geweest.
In werkelijkheid is het meest
opwindende wat je te zien krijgt de hoeveelheid beschikbare
bowlingballen en de leuke patronen die er allemaal opstaan. Want wie
vindt het nou niet waanzinnig om een bal met koeienvlekken uit te
kiezen als rolvoorwerp? Bovendien beweert het spel dat elke bal een
andere manier van gooien vereist, al merk je daar tijdens het spelen
bitter weinig van. Dat komt gedeeltelijk door de manier waarop je het
spel moet bedienen.High Velocity Bowling is enkel en
alleen te spelen door gebruik te maken van de (ondertussen gevreesde)
bewegingsgevoelige SIXAXIS-besturing. Het vervelende is dat het
ontwerp van de controller niet bepaald geschikt is om het gooien met
een bowlingbal te simuleren. De ontwikkelaar heeft een oplossing
gevonden door de speler de controller een kwartslag te laten draaien,
waardoor je duim tussen de twee pookjes terecht komt en je pink en
wijsvinger, mits wat goede wil, respectievelijk op de rechter- en
linkertriggers komen te liggen. Ik hoef je niet te vertellen dat dit
niet bepaald de meest natuurlijke manier is om met een controller om
te gaan, zeker niet als je ooit al eens met de Wiimote een balletje
hebt gesmeten tijdens Wii Sports.
Die laatste bewering gaat trouwens ook
op voor nog een ander aspect uit High Velocity Bowling, namelijk de
manier waarop je een effect aan je bal moet geven. Dit doe je door,
terwijl je met de controller een gooibeweging maakt, op de L2- of
R2-knop te drukken. Wil je dat de bal een effect naar rechts met zich
meekrijgt, dan druk je de rechterknop in. Hoe harder je op de knop
drukt, hoe meer effect de bal met zich zal meekregen. Het lastige is
echter dat én de juiste druk uitoefenen op de knop én
een aanvaardbare gooibeweging maken om de bal te lanceren moeilijk te
combineren zijn. Het resultaat hiervan is dat je de effecten links
laat liggen en gewoon recht op recht de bal tegen de kegels gaat
knallen, iets waar het spel me, gezien het aantal strikes ik op die
manier gooide, vreemd genoeg niet voor strafte.
In Wii Sports verloopt het allemaal een
stuk natuurlijker. Daar geef je je bal namelijk een effect door,
eveneens tijdens de gooibeweging, een korte draai met je pols te
maken net zoals je dat in het echt ook zou doen. Hieraan merk je dat
de DualShock 3 niet helemaal geschikt is om op deze manier gebruikt
te worden. Het is echter niet zo dat High Velocity Bowling een
onspeelbaar spel is, integendeel. Als je ermee kunt leven om steeds
rechte balletjes te gooien zonder gebruik te maken van de lastig
uitvoerbare effecten, dan is er niet zo heel veel mis met deze
PSN-game. Grafisch ziet het naar behoren uit, er zijn verschillende
personages en kledij vrij te spelen en het is mogelijk om online een
kijkje te nemen wie de beste spelers ter wereld zijn.
Dat het niet mogelijk is om via het
internet aan kampioenschappen deel te nemen is spijtig, maar te
vergeven. Deze functie is namelijk ook nergens terug te vinden in Wii
Sports, terwijl High Velocity Bowling daarbovenop voor een zacht
prijsje beschikbaar is. De ontwikkelaar heeft het ter compensatie
mogelijk gemaakt om offline met maximaal vier spelers aan de slag te
gaan, elk met hun eigen controller in de hand. Er valt met andere
woorden zeker het nodige plezier te halen uit deze game, al voelt het
niet helemaal lekker als je ooit al eens hebt gebowld met een Wiimote
in je hand.
Reacties op: High Velocity Bowling (PSN)
ali3n8tor
Aldodilly
Mactox
Tarm
Mactox
Aldodilly
MojoJojo
Sarcasme?
MojoJojo
Rustic
(Je voelt je toch niet aangesproken, hoop ik? in dat geval even aan meneer Cremers excuses en/of genoegdoening vragen.)
anonymous