Hidden & Dangerous 2 | Gamer.nl

Vrijwel direct na de release van de Hidden & Dangerous werd er besloten aan een opvolger te beginnen. En nu, ruim vier jaar later, staat deze eindelijk op de schappen. Het origineel was een van de eerste shooters met de Tweede Wereldoorlog als thema en tevens een van de eerste spellen waarin je met een team op pad ging en waarin een tactische aanpak tot betere resultaten leidde dan keiharde actie. Het was dus, zondermeer, een revolutionair spel welke helaas door enkele bugs niet alles uit zijn potentieel haalde. Wij bekeken of Hidden & Dangerous 2 dit wel wist te bewerkstelligen.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Hidden & Dangerous 2 is geen spel om snel mee aan de slag te gaan. Iedereen die een nieuwe World War 2 shooter zoekt voor een paar avondjes simpel schietplezier, is bij Hidden & Dangerous 2 dan ook aan het verkeerde adres. Het spel heeft namelijk een leercurve om U tegen te zeggen. Het spel begint nochtans met een tutorial welke je de basiselementen van de besturing en de interface weet uit te leggen.

Halverwege de tutorial kwam ik erachter dat de ingestelde toetsten niet echt ideaal waren. Standaard geschiedt de bediening middels de pijltjestoetsen en persoonlijk prefereer ik de ASWD combinatie. Derhalve dook ik het optiemenu in om de knoppen opnieuw te configureren en dit bleek nog een aardige klus. Om Hidden & Dangerous 2 te besturen heb je namelijk bijna meer knoppen nodig dan je toetsenbord rijk is. Tijdens het remappen kwam ik dan ook al snel met het probleem dat alle letters van mijn toetsenbord al toegewezen waren aan een bepaalde functie. Want hoewel je sommige toetsen mi chien nooit zal gebruiken in het spel, wordt er wel van je vereist dat je ze allemaal instelt.

Het zal dus zeker enige tijd in beslag nemen voordat je blindelings alle toetsen zal weten te vinden en klaar bent voor het echte werk. Persoonlijk had ik wel het gevoel dat sommige toetsen een beetje dubbelop of overbodig waren. Ook voelen andere dingen in de besturing niet echt intuïtief aan. Vooral het ladders beklimmen vergt aanvankelijk enige oefening. Ondanks de aanwezigheid van een klimknop zal je namelijk reeds een ladder beklimmen door er simpelweg tegenaan te lopen. Om van de ladder af te gaan dien je echter naar beneden te kijken en dezelfde knop in te drukken als bij het erop gaan, iets wat nogal eens voor enige verwarring kan zorgen, vooral in het derde persoon tandpunt van waaruit je toch aardig wat tijd door zal brengen.