Heavy Weapon (XBLA) | Gamer.nl

We hebben een hoop ouwe kla iekers in een nieuw jasje mogen ontvangen op de Xbox Live Arcade, maar zo nu en dan worden er ook nieuwe, originele games geïntroduceerd. Ook Heavy Weapon mag onder de laatste categorie geschaard worden. Wordt het een hevige teleurstelling of toch een knallend festijn?

De meeste Xbox Live Arcade-games komen niet met een verhaal en ook bij Heavy Weapon is dit maar een ondergeschoven kindje. Totaal niet erg natuurlijk, want in deze side-scrolling shooter is een achtergrondverhaal dan ook niet echt van enige invloed op het spelplezier. Kort gezegd speelt de mi ion mode van het spel zich af in 1984. De wereld wordt aangevallen door een geheimzinnige groep genaamd de “Red Star Forces” en aangezien zij steeds verder en verder oprukken word je opgeroepen om je vaderland te verdedigen.

Dat het van levensbelang is blijkt al gauw door het feit dat je een dikke vette tank onder je reet gedouwd krijgt. De Atomic Tank, zoals deze zo mooi heet, heeft in het begin nog niet zo heel veel vuurkracht, maar gaandeweg het spel zul je de tank op kunnen waarderen met raketten, afweersystemen en meer van dat soort leuke hebbedingetjes. Dat het spel de naam Heavy Weapon heeft meegekregen wordt daarna dan ook snel duidelijk: Dit wapen is heftig!

Het gaat er soms ruig aan toe

Aangezien we hier te maken hebben met  een side-scrolling shooter, zul je voornamelijk moeten schieten. Heel veel schieten eigenlijk. Het scherm drukt je als het ware vooruit, het enige wat je moet doen qua besturing is het ontwijken van vijandelijk vuur. Het linker pookje is voor het naar links en rechts rijden van het tankje, de rechter pook geeft je de mogelijkheid om in een bepaalde richting te vuren. Een beetje á la Geometry Wars dus; lekker simpel maar gemakkelijk op te pikken.

Aan het einde van elk level (die allemaal even lang duren) zul je een bo tegenkomen. Elke bo heeft natuurlijk zijn eigen specialiteiten en het is aan jou om deze uit te vogelen en ze op hun zwakke plekken pijn te doen. Weet je deze bo -eenheden uit te schakelen, dan heb je, jawel, het level uitgespeeld. Vervolgens krijg je een overzicht te zien van hoe goed je het hebt gedaan en zul je beloond worden met een upgrade voor je kleine schattige tankje.  Er zijn zes verschillende wapens om uit te kiezen. Heb je spijt van je gekozen wapen, dan kun je gelukkig deze altijd nog wijzigen.

Deze wapens zul je overigens ook wel nodig hebben, want de tegenstand die je zult treffen is vaak behoorlijk sterk. In de eerste levels zul je weliswaar zonder enige problemen komen te staan, maar als je eenmaal verder bent, begint het toch lastiger te worden. Overal komen er helikopters, straaljagers, kamikazepiloten en ander geschut op je af die je maar al te graag pijn willen doen. Zie al die kogeltjes en raketjes dus maar allemaal te ontwijken en/of kapot te schieten!

Gelukkig word je om de zoveel seconden bevoorraad door een witte Chinook die onder andere het schild van je tankje zal repareren, maar ook bepaalde onderdelen van een kicka laserwapen zal droppen. Weet je alle onderdelen op te pakken, dan kun je tijdelijk met dit wapen schieten. Zelfs de vervelendste vijandelijke eenheden kunnen hier niets tegen doen, wat het verkrijgen van het wapen eigenlijk wel een must maakt.

Is zelfs deze laser niet genoeg vuurkracht voor je, dan kun je het strijdtoneel ook kennis laten maken met een atoombom die in één klap alles op het scherm wegvaagt. Handig voor een noodgevalletje, zeker als je weet dat er toch geen nucleaire gevolgen op het spel staan in Heavy Weapon. Sterker nog, het spel moedigt je aan om dit te doen, aangezien je er een achievement mee kunt scoren!

Naast de mi ion mode heb je ook nog de Survival-modus en een Bo Rush-optie. Beide spreken eigenlijk wel voor zich. Bij de eerste moet je zien te overleven, de tweede moet je bo na bo verslaan. Ook hier geldt dat de moeilijkheidsgraad aanzienlijk hoger wordt naarmate je vordert, en het is dan ook goed om te weten dat het mogelijk is om met maximaal drie anderen het spel te spelen. Dit is zeker de moeite waard om te spelen: het is snel, hectisch, chaotisch, uitdagend en bovenal énorm vermakelijk.