Daar waar Erwin het spel vooral ziet als een prima verwezenlijking van het Harry Potter-universum en als geschikt voer voor de fans, zie ik Harry Potter simpelweg als een game met een hoop mankementen. Toegegeven, de fans zullen zich er door de genoemde pluspunten mee vermaken, maar rechtvaardigt dit de steken die de game laat vallen? Nee. Zo biedt dit spel bijna geen enkele afwisseling, oersaaie en ongeïnspireerde opdrachten, slecht uitgewerkte gevechten en een zeer warrig verteld verhaal. Het feit dat je Zweinstein kunt afstruinen en overal je toverspreuken op toe kunt passen, maakt best wel wat goed, maar het eindresultaat is matig. Het gaat er dan ook vooral om wat je van Harry Potter en de Orde van de Feniks verwacht: als je gewoon wat rond wilt kloten op Zweinstein is een aankoop prima gerechtvaardigd. Als je de game echter naast andere, niet-licentiegames legt met een 'free-roaming' gameplay, faalt de game miserabel. Erwin ziet vooral de pluspunten van de eerste interpretatie, ik zie de minpunten van de tweede interpretatie.
Cijfer second opinion: 6 Review

Harry Potter en de Orde van de Feniks
subtitle
EA heeft met De Orde van de Feniks voor een nieuwe insteek gekozen en met succes. Hoewel het als spel misschien wat minder sterk uit de verf komt, is de Harry Potter-beleving vele malen beter. De echte Harry Potter-fans krijgen het spel waar ze al jaren op zitten te wachten.
- Pluspunten
- Vrij rondlopen door Zweinstein. Heel veel geheimen te ontdekken. Leuke manier van spreuken uitvoeren. Alle bekende personages en locaties zijn van de partij
- Minpunten
- Typische spel-elementen komen wat minder uit de verf. Soms wat veel heen-en-weer lopen. Gaten in het verhaal
intro text
De Harry Potter-games
van Electronic Arts waren altijd al bovengemiddelde filmgames, maar een
universum zoals J.K. Rowling die geschapen heeft verdient eigenlijk meer en
misschien belangrijker nog: de fans van Harry Potter verdienen meer. Geen
flauw, lineair actiespelletje dat in grote lijnen het verhaal van de film
volgt, maar een spel waarin je écht Harry Potter bent. En met écht bedoelen we:
écht op Zweinstein rondlopen, met medeleerlingen praten, geheimen ontdekken en
je spreuken uitproberen op je omgeving. Tegelijkertijd probeer je al het
onrecht op Zweinstein recht te zetten. Dit is precies wat EA voor ogen had met
Harry Potter en de Orde van de Feniks.
Electronic Arts pakt groots uit met De Orde van de Feniks.
Heel Zweinstein is nagebouwd, met alle bekende locaties uit de boeken en films.
De grote zaal met de vlaggen van de verschillende verenigingen, het toilet van
Jammerende Jenny en ook locaties buiten de school, zoals het huis van Hagrid.
Je bent vrij om te gaan en te staan waar je zelf wil in Zweinstein en
belangrijker nog, om je toverkunsten overal op uit te leven. Bijna alle
objecten die je in Zweinstein tegen komt zijn interactief. Door de juiste
spreuk te gebruiken op die objecten zijn er punten los te peuteren waarmee
dingen vrijgespeeld worden. Elke kamer bevat tal van geheimen die je kunt ontdekken. Soms dien je daarvoor objecten met elkaar te combineren of op de
juiste plek te zetten.
Fans van Harry Potter zullen hun droom zien uitkomen en elk
hoekje van Zweinstein tot in detail willen verkennen, maar zelfs als je geen
Potter-fanaat bent kun je je aardig wat uurtjes vermaken met de talloze dingen
die er te ontdekken zijn. Er zijn bijvoorbeeld ook nog tal van minigames
aanwezig, waaronder een compleet schaakspel! Helaas zijn de schaakstukken niet
heel goed van elkaar te onderscheiden, maar het is een leuke afwisseling. Andere minigames zijn onder andere een soort memory en een soort knikkeren, de meeste daarvan bieden een leuke afwisseling tijdens je
verkenningstochten door de school. Door opdrachten voor leraren te vervullen
kun je ook lessen volgen in de verschillende disciplines die op Zweinstein
gedoceerd worden.
De spreuken worden overigens op een erg leuke manier
uitgevoerd. Je drukt niet gewoon het juiste knopje in, maar dient met je
analoge stick (of Wii-mote in het geval van de Wii-versie, dan voel je je pas
écht een tovenaar) een bepaalde beweging te maken om de spreuk te activeren.
Deze beweging heeft vaak wel wat overeenkomsten met de soort spreuk. Zo zorgt
een ronddraaiende beweging ervoor dat iets gerepareerd wordt, terwijl je door
de stick twee keer naar je toe te drukken, dingen naar je toe kunt halen.
Verder kun je nog spreuken uit je mouw toveren om dingen mee in de fik te
zetten, te laten vliegen, van je af te duwen of kapot te maken.
Naast het vrij verkennen van Zweinstein is er natuurlijk ook
een verhaal met tal van missies en submissies. Het leeuwendeel van het spel
bestaat uit het verzamelen van leden voor de SVP-bijeenkomst. Elk van de 28
leerlingen die je moet overhalen om aan deze bijeenkomst deel te nemen, heeft zo
zijn eigen probleempjes die éérst opgelost moeten worden voordat ze zich naar
de Kamer van Hoge Nood spoedden. Deze missies bestaan meestal uit het vinden
van een bepaald object of meerdere objecten, het spreken van andere personages
of het gebruiken van bepaalde spreuken. Heel enerverend zijn deze missies niet
en moeilijk zijn ze al helemaal niet, maar dat maakt het spel ook weer
toegankelijk én realistisch. Harry Potter vecht in het echt namelijk ook niet
tegen hordes monsters en hij racet ook niet met een speedboot door het meer
rond Zweinstein. Een realistische weergave van het leventje dat Harry Potter
leidt op Zweinstein stond voorop en daarin is men bij EA goed geslaagd.
De verschillende missies die je nog moet voltooien om verder
te komen in het spel vind je op de Sluipwegwijzer. Deze kaart kwam ook al in de
Harry Potter boeken voor. Je kunt uit een lijst de locatie of de missie kiezen
waar je naartoe wil. In plaats van met een lelijke pijl aan te geven waar je
naartoe moet, wijzen voetstapjes op de grond je de weg. Hoewel het soms
onduidelijk is om te zien in elke richting de voetstapjes wijzen, is het wel
een zeer leuke manier om een interface-element in de spelwereld te passen. Je
zult flink wat door Zweinstein rond moeten dolen en de voetsporen komen daarbij
zeer goed van pas, want de structuur van de school is behoorlijk complex. Zeker
als je later allerlei doorgangen opent die zorgen dat je wat sneller van de ene
naar de andere plek komt, komen de voetsporen goed van pas.
Vechten speelt een duidelijk ondergeschikte rol in deze
game. Je leert weliswaar een hele reeks aanvallende en verdedigende spreuken,
maar gedurende het spel krijg je maar een paar gevechten voor de kiezen waarvan
de afloop vaak al vast staat. De gevechten zijn er meer als onderdeel van het
verhaal, dan als onderdeel van de gameplay. Net als in veel films is amper te
volgen wie nu wie raakt, laat staan wie bij wie hoort, maar uiteindelijk hebben
de 'goeden' gewonnen. Of soms de slechten, als dat voor het verhaal eventjes
nodig is.
Als je oppervlakkig naar deze game kijkt, zijn er tal van
minpunten die normaliter een game gemakkelijk om zeep zouden helpen. Zo is de
besturing bij momenten wel érg stug, vooral bij het klimmen en klauteren moet
je precies op de goede plek staan waarna Harry de handeling zo traag mogelijk
uitvoert. Een ander probleem is het verhaal, dat heel onsamenhangend verteld
wordt en soms van de hak op de tak springt. Kenners van de boeken en film
knopen de losse eindjes makkelijk aan elkaar, maar ben je niet bekend met die
materie dan ben je snel de draad kwijt. Een laatste puntje van kritiek is dat
de framerate het bij momenten wel érg laat afweten, maar gelukkig draait het nauwelijks
om snelle reflexen in dit spel.
Harry Potter en de Orde van de Feniks is geen spel voor
doorgewinterde gamers. Zij zullen te veel minpunten vinden die voor 'hardcore'
games onvergeeflijk zijn. Het spel komt vooral neer op heen en weer lopen
tussen locaties. Typische game-uitdagingen zoals snel navigeren, puzzelen en
knoppencombinaties uit je hoofd leren, zijn zeer dun gezaaid. Maar het spel is
ook duidelijk niet gemaakt voor deze groep gamers en dat maakt EA ook duidelijk
door Harry Potter in zijn 'casual games'-label in te delen. Harry Potter en de
Orde van de Feniks is namelijk vooral een beleving in plaats van een typische
game. Het spel biedt het gevoel dat jijzelf Harry Potter bent die op Zweinstein
avonturen meemaakt. Dat het allemaal niet al te enerverend, spannend en gevarieerd
is, hoort daar haast min of meer bij. Het is dé ideale insteek voor een spel
als dit. Nu alleen dé ideale uitwerking nog, maar EA is alvast een flink eind
op weg. Voor Harry Potter-fans is deze game een aanrader van formaat.
Second opinion door Matthijs Hannink
Reacties op: Harry Potter en de Orde van de Feniks
EvilMonkey900
anonymous
Grizzz
HyperVenom
For me to poop on!!!!!!!
Erwie
omar
anonymous
Bioh4zard
Treedo
Bioh4zard
Bioh4zard
2hot los pimpos
omar
Kawaii Chiko
HP verdient beter dan die standaard EA games though.
anonymous
omar
maikelsteneker
miss was ik in een slechte bui ik heb het ook niet al te lang gespeeld.
Gamer24
Erwie
mattiebo