Om een of andere reden is het altijd een hele bevalling gebleken om de Halo-franchise op de PC te krijgen. Dat was met het eerste deel al het geval, en ook dit tweede deel heeft er een paar jaar over gedaan voordat het eindelijk de weg naar de PC vond. Wanneer een port zodanig lang op zich laat wachten, dan vraag je jezelf al snel af of de game in de tussentijd niet teveel verouderd is. In ieder geval werd Halo niet overal net zo lovend ontvangen als op de Xbox. Is Halo 2 een beter lot beschoren?

In ieder geval maakt Microsoft het zichzelf niet makkelijk, doordat Halo 2 enkel en alleen op  Windows Vista werkt. Het gros van de gamers speelt nog altijd games op Windows XP en dan moet Halo 2 wel van extreem goede huize komen, wil het mensen massaal overhalen om Vista aan te schaffen. Er is sowieso geen geldige reden te vinden waarom Halo 2 niet onder Windows XP zou kunnen draaien, iets wat ook al opging voor Shadowrun. Je maakt mij eerlijk gezegd niet wijs dat de implementatie van Windows Live enkel mogelijk zou zijn op Vista. Stel dat het wel zo is, dan nog had men prima het Live gedeelte uit kunnen schakelen wanneer er gespeeld wordt onder Windows XP.

Helaas is men niet zo flexibel geweest en moet de game op eigen kracht PC gamers een overstap naar een nieuw OS laten maken. Of dat gaat lukken is nog maar zeer de vraag. Drie jaar terug op de Xbox was Halo 2 een prima game die behoorlijk goed voortborduurde op diens klassieke voorganger. Natuurlijk, het verhaal was lang niet meer zo sterk geschreven en werd minder effectief gepresenteerd, de AI was minder goed gebalanceerd en op momenten ronduit oneerlijk, en over het algemeen was de singleplayer campagne gewoon minder meeslepend. Echter, daar stond een zeer vermakelijke en behoorlijk uitgebreide multiplayer tegenover; evenals de altijd zeer geslaagde en epische muziek, dynamische gevechten, een redelijk goede wapenbalans en een uitstekende bediening.

Aangezien men behoorlijk weinig aan de game aangepast heeft voor deze port, gaan alle genoemde voor- en nadelen ook nu nog op. Wel is het zo dat de multiplayer component zich minder goed weet te onderscheiden, aangezien men op de PC al langer dan op consoles zulk soort multiplayermodes gewend is. Ook de bediening is op de PC minder uitzonderlijk dan op de consoles. Je mist bovendien de fijne feedback van de rumble en zelfs het hele proces van schieten, springen, ontwijken, granaten gooien en uitvoeren van fysieke aanvallen voelde op de Xbox fijner aan. Je merkt gewoon dat de game voor een controller geoptimaliseerd is en dat komt de muis en toetsenbord bediening niet geheel ten goede.Ondanks deze kritiekpunten, blijft Halo 2 verder qua gameplay nog behoorlijk overeind als shooter, ook op de PC. Waar de game de grootste klappen te verduren krijgt, zijn de graphics. Men beweert dat men nieuwe textures en lightmaps toegevoegd heeft aan de engine voor een meer up to date grafische look. Tijdens het spelen van de game is daar echter bitter weinig van te merken. Het enige echte voordeel ten opzichte van de Xbox versie, is de hogere resolutie en de betere anti-aliasing. Voor de rest oogt de game echt als een drie jaar oude Xbox-game en daar kan je eigenlijk niet meer mee aankomen tegenwoordig op de PC. Vooral de textures en de karaktermodellen zijn behoorlijk teleurstellend en komen totaal niet goed uit de verf in de hogere resoluties. Het ergste van alles is nog wel dat Halo 2 totaal niet efficiënt draait en zelfs op een vrij nieuw en snel systeem moeite heeft om boven de dertig beeldjes per seconde te komen. Een probleem wat bij de eerste Halo ook al aanwezig was.

Toch is de game niet totaal afgeraffeld. Zo heeft men een heuse map editor aan de game toegevoegd, waar eigen multiplayer maps, scenarios en spelmodi mee te creëren zijn. Mocht de game toch aanslaan bij het PC publiek, dan zou dit best wel eens voor een leuke mod-scène kunnen gaan zorgen. Ook nieuw, en ook al aanwezig bij Shadowrun, zijn de achievements die je kunt behalen. Er zijn singleplayer en multiplayer achievements inbegrepen, maar de achievements voor de multiplayer zijn alleen te behalen wanneer je een betaalde Gold account hebt. Ook het hosten van een Live onlinegame en het gebruik van ingame voicechat is enkel beschikbaar wanneer je voor de online service geld neerlegt. Dit is eigenlijk al net zo'n belachelijke situatie als bij Shadowrun. Wat moet je als PC gamer met zo'n betaalde online service, die bovendien qua interface nog niet eens geoptimaliseerd is voor de muis? Er zijn genoeg gratis alternatieven beschikbaar met ongeveer vergelijkbare features.

Misschien nog wel het hoogtepunt van deze port, naast de map editor, is het feit dat je de game al meteen kunt spelen terwijl de boel op de achtergrond nog geïnstalleerd wordt. Dit is een specifieke feature die enkel met Windows Vista mogelijk is en het werkt feilloos. Hoewel, feilloos is een groot woord. Wanneer je namelijk speelt gedurende de installatieprocedure, dan zul je regelmatig tegen knipperende textures, wegvallende geometrie en krakend of zelfs compleet ontbrekend achtergrondgeluid aanlopen. Kortom, deze feature is enkel interessant wanneer je echt heel ongeduldig bent en niet kunt wachten op het installatieproces van de game.

Nee, de missie om van Halo 2 de killer-app voor Windows Vista te maken, is niet bepaald geslaagd. Op geen enkele wijze weet de game zich echt overtuigend genoeg te onderscheiden van andere PC games om de aanschaf van een splinternieuw OS te rechtvaardigen. Dit gold eigenlijk al enigszins voor Shadowrun, maar voor Halo 2 gaat het des te meer op. Was de game ook verschenen voor Windows XP, dan was dit nog best een redelijke shooter geweest, ook ondanks de achterhaalde graphics en de deels ontbrekende feel van de Xbox-versie. Zoals het er nu bij ligt, is Halo 2 echter totaal niet de moeite van de aanschaf waard. Tenzij je al in het bezit was van Vista, dan zou je de aanschaf misschien nog kunnen overwegen. Laat die Gold account echter maar achterwege voorlopig.