Greak: Memories of Azur is een verrassend leuke puzzelplatformer

Spellen waarin je synchroon meerdere personages bestuurt zijn vrij zeldzaam. Er zijn natuurlijk duizenden spellen waarin je in real-time samenwerkt met andere spelers, maar dat is wezenlijk wat anders. Er valt veel te zeggen voor het vertalen van die dynamiek naar een singleplayerervaring, maar om dat te doen slagen, moet het wel echt goed passen en werken. Aan ambitie ontbreekt het de ontwikkelaar van Greak: Memories of Azur in ieder geval niet.

In het tien uur durende avontuur komen tal van spelmechanieken voorbij en wordt tegen meerdere populaire genres geschuurd. Het voelt soms als een metroidvania, maar dat is het absoluut niet - daarvoor is het uiteindelijk te lineair. Voor een rpg zitten er dan weer te weinig mogelijkheden in om je team van personages naar eigen wens aan te passen. Wel beschikken ze over hun eigen inventory en zijn er voor iedereen wat upgrades te vinden. Greak: Memories of Azur houdt zijn spelopzet stiekem best klein, maar dankzij al het leentjebuurgespeel voelt het groots.

Greak: Memories of Azur

Dat is ook te danken aan de geloofwaardige spelwereld. Al vanaf het begin voel je een flinke urgentie om als hoofdpersonage Greak te ontsnappen aan monsters die zijn geboorteplek Azur aanvallen. Greak slaat op de vlucht en moet tegelijkertijd op zoek naar zijn oudere zus Adara en broer Raydel. Na een korte introductie, die vooral dienst doet als uitleg, ontwaak je in een dorpje dat geldt als een van de laatste verdedigingslinies tegen de moordlustige Urlags. Hier ontmoet je een handjevol landgenoten die druk bezig zijn om hun luchtschip gereed te krijgen en daarmee een veilige haven te vinden.

Greak ontpopt zich als een behulpzame strijder en helpt zijn medewezentjes een handje met het verzamelen van bouwmateriaal voor het luchtschip. Soortgelijke taken worden in de vorm van zij- en hoofdmissies gegoten, maar echt veel keuzevrijheid is er niet. Het is meer dat je onderweg naar je doel ook gelijk een wat minder prangende opdracht weet te vervullen. En dat is maar goed ook, want daardoor blijft de vaart erin en geloof je ook dat overal haast bij geboden is. Het blijft in games toch een beetje raar dat je in een race tegen de klok tijd hebt om tien uur te sidequesten.

Greak: Memories of Azur

Brothers and Sister: a Tale of Two Sons and One Daughter

De kern van Greak: Memories of Azur bestaat uit vechten en puzzelen. Centraal daarbij staat de dynamiek van meerdere personages onder je hoede hebben. Eerst is het alleen nog Greak, maar al snel vindt hij zijn grote zus Adara. Later komt daar nog grote broer Raydel bij. Ze hebben elk zo hun eigen sterke en minder sterke kanten. Greak is erg bedreven met zijn zwaard en beschikt ook over een kruisboog, maar in de praktijk is hij best kwetsbaar. Adara is wat mobieler dankzij haar magische zweefkunsten en kan vijanden van een afstand bestoken. Raydel is de logge tank die met schild en zwaard zijn broertje en zusje beschermt.

Je kunt ieder van de drie personages afzonderlijk besturen, maar uiteindelijk moeten ze wel samen door één deur. Letterlijk. Alleen zo kom je verder in de game, dus zul je manieren moeten vinden om ze allemaal op dezelfde plek te krijgen. Als je ooit Lost Vikings of Trine hebt gespeeld, dan ken je het soort puzzels wel dat uit die voorwaarde voortvloeit. Adara kan over een afgrond zweven, maar hoe komt Greak daar? Ze kan ook veel langer onder water blijven, terwijl Raydel dan weer helemaal niet kan zwemmen. Voor hem moet je dus een omweg vinden.

Je kunt ieder van de drie personages afzonderlijk besturen, maar uiteindelijk moeten ze wel samen door één deur. Letterlijk.

-

In pakweg drie grote 'kerkers' kom je een hoop van dit soort breinbrekers tegen. De oplossing ligt niet meteen voor de hand, maar is ook nooit vergezocht. Wat dat betreft blijft Greak: Memories of Azur netjes rond de sweet spot hangen, al kan de uitvoering soms wat tergend zijn. Dat is voornamelijk een besturingsprobleem. Door de linker trigger in te drukken kun je zowel Greak, Adara als Raydel tegelijk besturen - synchroon dus. Als je de springknop drukt, springen ze alle drie. Wel moeten ze hiervoor enigszins bij elkaar in de buurt staan. Met de rechter trigger kun je de twee personages die je niet direct bestuurt naar je toe laten komen, maar ook dit werkt alleen wanneer ze niet schermen verderop staan.

Greak: Memories of Azur

Bestureluurs

In theorie werkt dit intuïtief. De rechter en linker triggers liggen binnen handbereik en je houdt zo je duimen vrij om acties als slaan, springen en rollen uit te voeren. In de praktijk werkt het helaas wat minder. Omdat de drie personages niet exact dezelfde positie innemen als je ze tegelijkertijd bestuurt, kan platformen een onnodig zware exercitie worden. Het is geen fijne ervaring als je vier keer achter elkaar een van de drie personages net over de rand van een platform ziet vallen, terwijl de andere twee er wel netjes op landen. Het loont dan eerder om ze afzonderlijk over en langs valkuilen dan wel -strikken te navigeren. Maarja, dat gaat weer een beetje tegen de bedoeling van het spel in.

Toch zit daarin juist de aantrekkingskracht van Greak: Memories of Azur. Als je eenmaal over de twee broers en hun zus beschikt, worden de puzzels en gevechten stukken boeiender. Dan klikt het pas echt. Voor je het weet parkeer je Raydel met zijn schild pal voor de neus van de baas, wissel je naar Greak en bestook je het monster volledig beschut met een barrage aan pijlen. Als je vervolgens alle personages tegelijkertijd selecteert en de aanvalsknop indrukt, meppen en schieten ze er vanuit hun strategische posities op los. Mocht de baas ineens achter Greak of Adara aangaan, kun je iedereen met een druk op de knop naar elkaar toe laten komen, om weer een nieuw aanvalsplan te bedenken.

Watch on YouTube

Een potentiële topper

Op dat gebied is Greak: Memories of Azur misschien toch wat aan de korte kant. Je speelt Raydel relatief laat in het spel vrij en hebt daarna nog maar een uur of twee à drie te gaan, terwijl de spelmechanieken vanaf dan pas echt goed tot hun recht komen. Wat dat betreft leent deze game zich perfect voor een vervolg. Het is overduidelijk dat de Mexicaanse ontwikkelaar Navegante met zo'n debuut over de potentie beschikt om een fantastische game te maken. Greak: Memories of Azur doet heel veel goed en maar vrij weinig echt fout.

Greak: Memories of Azur is verkrijgbaar voor PlayStation 5, Xbox Series S|X, pc en Nintendo Switch. Voor deze review is het spel getest op Nintendo Switch.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Uitstekend

Greak: Memories of Azur verrast en verblijdt je met zijn koddige personages en rijke kleurenpallet. Achter dit schattige uiterlijk schuilt bovendien een bijzonder robuuste en creatieve puzzelplatformer waarin samenwerken met je grote broer en zus centraal staat. De gebreken die met deze spelopzet gepaard gaan, moet je op wel de koop toenemen.

Spelwereld wordt in korte tijd geloofwaardig neergezet

inventieve puzzels

heilige drie-eenheid van broers en zus goed uitgewerkt