Gravity Rush Remastered

Gravity Rush: Remastered

De appel valt niet ver van de boom

Geschreven door Lars Cornelis op

• Hoewel regelmatig duidelijk wordt dat deze game nooit voor de console maar voor de handheld bedoeld is, boet Gravity Rush weinig in als het gaat om de betoverende sfeer en ongelooflijk soepele, originele gameplay. Of het nu je eerste kennismaking met Gravity Rush is, of je gewoon je geheugen wilt opfrissen, deze Remastered-editie is voor iedereen de perfecte opmaat naar Gravity Rush 2.
    Score: 80 Uitstekend
    • Manipuleren van de zwaartekracht, fraaie grafische comicboekstijl, strakke besturing
    • Eentonige missiestructuur, Hekseville is wat leeg

Aangezien Gravity Rush 2 niet op de PlayStation Vita maar op de PlayStation 4 verschijnt, is het niet gek dat Sony het origineel ook nog even in remastered-vorm op de PS4 uitbrengt. Al was het maar om het grotere publiek van de PS4 fatsoenlijk te introduceren tot de wondere wereld van Gravity Rush. Framerate omhoog, resolutie opgeschaald, alle dlc erbij; Gravity Rush geniet de aanpak die anno 2016 standaard is geworden voor een remaster. Daarmee weet Gravity Rush zich alleen nog niet los te worstelen van zijn oorsprong op de handheld. Dat is een vloek en een zegen.

In Gravity Rush stappen we in de hoge hakken van Kat, een wat onzeker meisje met geheugenverlies, die plotseling de zwaartekracht kan beïnvloeden. Door met een druk op de knop de zwaartekracht te verplaatsen, valt Kat een bepaalde richting op. Of wandelt ze op muren en plafonds. Dankzij de strakke besturing gaan dit vallen, tegen muren oplopen of zelfs glijden door de straten naadloos in elkaar over. Die besturing is zelfs beter dan op de Vita. Het gebruik van de gyroscoop is nu volledig optioneel, terwijl op de handheld voor het glijden de onnauwkeurigere bewegingsbesturing verplicht was. De zwaartekracht beïnvloeden gaat nu met zulk speels gemak, dat na een paar keer heen en weer gegooid te zijn alleen Kats blonde lokken je eraan herinneren wat precies onder of boven is.

Gravity Rush

Alsof haar wereld dan nog niet genoeg op zijn kop staat, verkeert Hekseville ook nog eens in grote nood. Het stadje is verscheurd door een zwaartekrachtstorm en wordt ook nog eens geteisterd door de Nevi, een soort barbapapa-achtige blobjes die allerlei vormen aannemen. Aan Kat de taak om de verloren stadsdelen weer terug te brengen, families te herenigen en de Nevi te verslaan.

Klein maar fijn

Hoewel Gravity Rush de opzet van een openwereld game heeft, waardoor je vrij door Hekseville kunt lopen (of zweven) en er snelheidsuitdagingen en verzamelobjecten naast de hoofdmissies zijn te spelen, is de schaal van Gravity Rush niet groot. Hekseville is geen grote, bruisende stad met imposante vergezichten, maar is juist door haar pittoreske uitstraling zo charmant. De nauwe straatjes en gelaagde bouw maken navigeren tot een leuke uitdaging waarin Kats zwaartekrachtverschuivende krachten goed tot hun recht komen, en gebouwen in de verte zijn enkel te zien als kleurrijke contouren; precies zoals in een comicboek.

Gravity Rush
Gravity Rush

Ook het vechtsysteem is beperkt, maar doeltreffend. Kat weet bijvoorbeeld niet wat counteren of blocken is, maar daar ligt de uitdaging dan ook niet. Juist door het vechtsysteem bescheiden te houden, schittert Kats mogelijkheid om de zwaartekracht te verschuiven. In plaats van dat je precies op het juiste moment het juiste knopje moet indrukken voor een welgemikte counter, richt je je op een juiste aanzweefroute en probeer je onder van boven te onderscheiden.

Toegevoegde content met toegevoegde waarde

Deze gerichte focus maakt de game wel een tikkeltje eentonig. Missies bestaan uit niet veel meer dan alle Nevi verslaan, een persoon of object met je superkrachten van A naar B te tillen, of een combinatie van beide. De diversiteit in omgevingen en Nevi zijn genoeg om die beperkte scenario’s gedurende het ruwweg tien uur durende hoofdverhaal leuk en interessant te houden, maar de lol is er wel vrij snel af bij de snelheidsuitdagingen die op diezelfde formules leunen.

Gravity Rush

De missies die op de Vita als losse downloadbare content verkrijgbaar waren, zijn gelukkig iets interessanter. Hoewel deze extra missies niet wezenlijk anders zijn, wordt er wel een komische draai aan gegeven. Zo moet Kat als dienstmeisje helpen boodschappen doen of meubels verhuizen. Zeker aangezien de oorspronkelijke editie van Gravity Rush een tekort aan interessante zijmissies had, zijn deze dlc-pakketten een welkome aanvulling.

Van de variatie in missies moet Gravity Rush het echter nooit hebben. De kracht van de game schuilt ‘m dan ook in de uitdaging om met de zwaartekracht te spelen terwijl je rondfladdert door het charmante Hekseville, terwijl je ondertussen hordes Nevi in elkaar schopt. De game weet het handheld-imago door z’n kleinschaligheid niet van zich af te schudden, maar juist door de oppervlakkigheid komt de nadruk al snel te liggen op de snelle zwaartekrachtwisselingen en vlotte gevechten die de game zijn unieke karakter geven. Gravity Rush: Remastered is dan ook niet dé must have die nu eindelijk naar de PS4 komt, maar dat pretendeert het ook nooit te zijn. Dit is wél het perfecte voorproefje op Gravity Rush 2.

Gravity Rush: Remastered is sinds 2 februari verkrijgbaar voor PlayStation 4.

Bron: null

Overwatch-bèta vanaf 9 februari weer beschikbaar Update voor Rocket League voegt prototypearena’s toe