Gravity Crash | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Op het eerste gezicht vertoont Gravity Crash veel overeenkomsten met het alom bekende Geometry Wars. Er wordt ook in Grativity Crash namelijk sterk gebruik gemaakt van felle fluorescente kleuren, simpele vector-achtige lijnen en retro geluiden. Maar hier houden de overeenkomsten eigenlijk wel op. Waar Geometry Wars de nadruk legt op snelle en hectische gameplay, heeft Gravity Crash een lager tempo en is de gameplay meer gefocust op tactiek en precisie.

De basis van Gravity Crash is gelijk aan veel andere shooters. Met een klein schip moet je de invasie van buitenaardse wezens stoppen door alles wat los en vast zit kapot te schieten. Er is echter één element dat roet in het eten gooit: de zwaartekracht. Met behulp van je raketmotor dien je voorzichtig te manoeuvreren door de werelden die je moet bevrijden. Raak je ook maar even een rotswand of tegenstander aan, dan ben je gezien. Een wapen en een schild zijn de enige middelen die je kunt inzetten als verdediging.

Gameplay

Voordat je begint met spelen, kun je kiezen hoe je het schip gaat besturen. Met cla ic-optie moet je het schip richten met de linker analoge stick en gas geven met de X-knop. Schieten kun je dus alleen doen in de richting waar je schip naartoe wijst. Met de tweede optie bepaal je zowel de besturing van het schip als de raketmotor met je linker analoge stick. Met de rechter stick kan in alle richtingen worden gevuurd. Ook kun je bepalen of de game automatisch je schild aanzet als je in gevaar komt, of dat je het handmatig wilt doen. Beide hebben echter hun nadelen. Stel je het schild op automatisch in, dan zul je door speciale kristallen te zoeken je schildenergie moeten bijvullen. Bij het handmatig inschakelen van het schild vult deze energie zich vanzelf weer, maar wel heel langzaam, aan.

Om verder te komen in Gravity Crash moet je in elk van de dik dertig werelden in vijf de zonnestelsels die je bezoekt, doelstellingen voltooien. Dit beperkt zich in het begin tot het simpelweg verzamelen van een aantal kristallen, maar later moet je diverse sub- en hoofddoelen vernietigen, zoals schildgenerators van een vijandelijke basis en daarna ook de basis zelf. Na het voltooien van een doelstelling, opent een wormgat dat je transporteert naar een nieuwe wereld. Zoals het een echte arcadegame betaamd, moet je met één setje levens alle planeten van één zonnestelsel succesvol afronden. Ook moet XP worden verzameld. Dit doe je door zo'n beetje alles met een rode gloed kapot te schieten. Wapenupgrades als een spreidschot of afketsende projectielen zijn op te pikken en maken het schieten een stuk makkelijker. Toch blijft het vaak priegelwerk om de kleinere objecten te kunnen raken en ben je voor je gevoel onnodig lang bezig met het raken van een simpel doelwit.

Verder word je beloond voor het redden van vriendschappelijke eenheden, die je kunt oppikken door er voorzichtig naast te landen. Net als het schieten is ook de uitwerking van het landen priegelig. Door langzaam te dalen kun je aan een uitklappend landingsgestel zien dat een landing veilig kan worden uitgevoerd. Toch komt het geregeld voor dat je net iets te schuin of te hard contact maakt en een leven verliest. Er is echter geen enkele visuele aanwijzing die aangeeft hoe hard of hoe schuin je kunt dalen, dus het verliezen van je schip bij een landing komt nogal lullig over.

Vijandelijk gespuis

De vijanden in Gravity Crash komen in alle soorten en maten. Deze variëren tot makkelijk te vernietigen stationaire kanonnen, tot grote slagschepen en eindbazen die het betere manoeuvreer- en schietwerk vereisen. Doordat de doorsnee huis, tuin en keuken-kanonnen vaak strategisch rond verplichte doelstellingen zijn geplaatst, worden zelfs deze gevaarlijke wapens. Eén kanon mag dan niet gevaarlijk zijn, maar drie die elkaar dekking geven wel. Al met al is er een gevarieerde hoeveelheid tegenstanders die door hun plaatsing telkens zorgen voor uitdagende situaties.

De grootste vijand is toch wel de planeet zelf. Bij de minste geringste aanraking van een rotswand ga je eraan. Zolang je blijft zweven, verbruik je brandstof. Is je tank nog maar half vol, dan begint er een zenuwslopend alarm te klinken dat je aanspoort nieuwe brandstof te verzamelen uit strategisch geplaatste mineraalafzettingen. In het begin zul je geen enkele moeite hebben met het verzamelen van genoeg brandstof, maar in latere levels zul je het alarm steeds vaker krijgen te horen. Zoals de naam van de ontwikkelaar Just Add Water al zegt, zit er ook water in Gravity Crash. De aanwezigheid van water zet de gameplay letterlijk op zijn kop. Door het drijfvermogen van je schip word je in het water juist omhoog geduwd in plaats van naar beneden getrokken. Bovendien zorgt de weerstand ervoor dat je wapens veel minder effectief zijn. Dit houdt in dat je de vijand veel dichter moet benaderen en meer risico moet nemen.

De diversiteit aan werelden in Gravity Crash steelt echt de show. Tel daar de grafische stijl, de verschillende thema's de diverse, sfeervolle wereld bij op en je hebt een leuke game. Ook is de opzet met de planeten eigenlijk een verademing vergeleken met Geometry Wars, welke geen werelden kende met een begin en een einde. De retro muziek en geluiden maken vervolgens het totaalplaatje helemaal af. Enig minpuntje is dat er maar één achtergrondmuziekje in de game verwerkt is. En hoe pakkend deze ook mag zijn, na een tijdje begint het toch wat te vervelen.

Extra opties

De speelduur wordt verlengd door de aanwezigheid van een lokale multiplayer-modus voor vier personen. De afwezigheid van een online modus is een gemis, want de modi deathmatch, race en salvage zorgen voor heftige en verslavende actie. Wel zijn er online ranglijsten waar je de prestaties van anderen kunt vergelijken met die van jou. Als je creatief bent, staat ook de level-editor garant voor zeker wat uurtjes gameplay. Met de level editor is praktisch alles wat je tegenkomt in de game na te maken en te delen met de community. Je kunt ook het effect van de zwaartekracht aanpa en, zodat je zelfs levels kunt maken die meer weg hebben van Geometry Wars. Het is niet moeilijk de editor onder de knie te krijgen dus binnen een paar minuten kan een eerste level online worden gezet.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou