Grand Theft Auto IV. De naam heeft haast iets magisch. En na de overdonderende uitgave van de game op de Xbox 360 en PlayStation 3 in april weet zelfs je oma wie Niko Belic is. Een groot nadeel is wel dat PC-gamers acht maanden hebben moeten wachten totdat de game ook voor hen beschikbaar kwam. Gelukkig kunnen we nu dan eindellijk aan de slag met de 'echte' versie van Grand Theft Auto IV.

Let op het woordje 'echte', want dat is voor de pc-versie zeker terecht. Voorgaande overzettingen van Grand Theft Auto waren meestal opgepoetste versies. Het lange wachten op een PC-versie werd slechts beloond met hogere resoluties en de mogelijkheid om het spel te modden. Maar die tijd lijkt voorbij. Rockstar heeft ditmaal een paar aantrekkelijke features aan het spel toegevoegd en daardoor is de PC-versie duidelijk een stukje beter dan de versie op de consoles.

Wat deze game in ieder geval al voor heeft op de eerdere versie, is de muis en toetsenbord-besturing. De consoleversie kampt namelijk al sinds Grand Theft Auto III met een lastige besturing. Gelukkig werd in deel IV, door een inventief lock-on coversysteem het schieten op tegenstanders een stuk eenvoudiger gemaakt, maar in vergelijking met de muis valt ook deze besturing nog altijd tegen. Jammer genoeg heeft deze manier van besturen wel een bijzonder vervelend neveneffect op de autobesturing in Grand Theft Auto IV. De camera heeft tijdens het rijden namelijk geen vast punt. Bij iedere bocht of zijwaartse beweging moet je met je muis de camera bijstellen en dat is tijdens hogesnelheidsachtervolgingen niet echt prettig. Daar staat tegenover dat je zonder problemen kan wisselen tussen de muis-en-toetsenbord en een gamepad. Deze manier van sturen is verre van ideaal, maar wel handig als je geen concessie wilt doen tijdens het rijden of het lopen en schieten.

Overigens waren de keren dat we uit de bocht vlogen niet alleen te wijten aan de soms wat haperende besturing. Bij tijd en wijlen waren we zo onder de indruk van de grafische pracht van het spel dat we gewoon vergaten om de bocht te maken. Het spel ondersteunt resoluties tot maximaal 2650 x 1600 en biedt op de hoogste instelling een Liberty City zoals je die nog niet eerder hebt gezien. Textures worden nog scherper, personages hebben veel meer detail en de winkeletalages zijn niet langer gevuld met vage artikelen. Je kunt bijna de bijsluiter van de cornflakes lezen. Misschien is dat laatste wat overdreven, maar geloof ons wanneer we je vertellen dat New York er een geduchte concurrent bij heeft in de vorm van Liberty City. Ook de pop-up uit de consoleversie is voor een groot deel verdwenen en de vergezichten in de stad komen direct op je scherm. Uiteraard heeft dit wel zijn weerslag op de configuratie van je PC, maar dat is iets waar we tegenwoordig niet meer van opkijken.

Het is maar goed dat de game zo'n hoge graad van detail herbergt, want door de bijgeleverde video-editor kun je letterlijk in elk hoekje en gaatje van de stad filmen. De video-editor blijkt een bijzonder prettige functie, die je in staat stelt om tijdens het spelen alles op te nemen wat je ziet, of zelfs wat je niet ziet. Heb je namelijk een videoclip opgeslagen, die afhankelijk van je PC-configuratie tussen de dertig en zestig seconden duurt, dan kun je die vervolgens gaan bewerken. Het camerastandpunt staat standaard op Niko, maar wil je liever die winkelende vrouw aan de overkant van de straat filmen, dan kan dat ook. Vul de clip aan met een leuke filter, een deuntje (Rockstar heeft behoorlijk wat licenties weten los te peuteren van de nummers uit het spel zelf) en wat tekst en je hebt al een aardig filmpje.

Op internet circuleren al behoorlijk wat filmpjes met rare stunts, idiote acties en stoere achtervolgingen gemaakt in een Grand Theft Auto-game (de nieuwste rage is met Niko uit een helikopter springen en honderden meters lager in een zwembad landen. Probeer het maar, want het klinkt makkelijker dan het is!) en dit keer biedt Rockstar je de mogelijkheid om in het spel zelf je eigen filmpjes op te nemen. Deze feature wordt bijzonder goed onthaald en geeft het spel behoorlijk wat meer diepgang. Daarnaast biedt Rockstar, in de vorm van Rockstar Social Club, een platform voor de gemaakte filmpjes. Een plek waar je als bezoeker de filmpjes kunt bekijken en zelfs kunt waarderen.

Grand Theft Auto IV voor de PC is qua verhaallijn identiek aan de voorgaande versie, maar door de nieuwe mogelijkheden kunnen we de game iedereen van harte aanbevelen. Zelfs wanneer je al de trotse bezitter van de consoleversie bent. De besturing laat op sommige momenten nog wel wat te wensen over, maar dit kleine minpunt wordt ruimschoots goed gemaakt door een beter uiterlijk en de zeer uitgebreide video editor. Alles bij elkaar verdient de game zeker niet minder dan wat het een driekwart jaar eerder heeft gehad, een dikke tien dus!

Omdat we het online gedeelte niet konden uittesten in ons recensie-exemplaar, hebben we van Rockstar de mogelijkheid gekregen om op een ander tijdstip de multiplayer-opties van de game onder handen te nemen. Die bevindingen kun je hier lezen.