Grand Slam Tennis | Gamer.nl

De Wii Motion Plus ligt sinds enkele weken in de winkelschappen. Dit stukje techniek zorgt ervoor dat de bewegingen van de speler een stuk nauwkeuriger kunnen worden geregistreerd. Het is dan ook niet echt opmerkelijk dat er juist gedurende deze periode de nodige sportspellen op de markt worden gebracht die gebruik maken van de Wii Motion Plus, waaronder Grand Slam Tennis.

Dat grootmacht Electronic Arts met een tenni pel op de proppen komt, lijkt in eerste instantie niet echt bijzonder. Het portfolio van het bedrijf kent immers een immens aantal sportspellen en het gros van deze titels wordt over het algemeen behoorlijk gewaardeerd. Toch is Grand Slam Tennis voor EA pas het eerste tenni pel sinds het begin van de jaren negentig. Het is dan ook vooral de vraag of de achterstand met series als Top Spin en Virtua Tennis in één klap goedgemaakt kan worden. Aangezien het spel op de Wii verschijnt én de Wii Motion Plus ondersteunt, zal dit in ieder geval grotendeels afhangen van de besturing.

Wii Motion Plus

De Wii Motion Plus wordt samen met Grand Slam Tennis geleverd. Het apparaatje zorgt ervoor dat de tenniservaring van Grand Slam Tennis een stuk natuurgetrouwer aanvoelt dan in vergelijkbare titels. De slagwijze is immers allesbepalend. Het is nu daadwerkelijk mogelijk om de bal met uiterste precisie te plaatsen. Het slaan van een diepe cro pa of een venijnige effectbal hangt nu nog meer af van je beweging. Dit zorgt voor een behoorlijke diepgang.

Alleen om lobjes en dropshots te slaan, zul je gebruik moeten maken van een knop. En hoewel de bewegingen niet rechtstreeks worden overgezet naar het spel, komt het akelig dicht in de buurt van de realiteit. De te verrichten bewegingen komen namelijk nagenoeg overeen met de bewegingen die je in het echt zou maken bij een potje tennis. Hierdoor duurt het wel eventjes voordat je de besturing onder de knie hebt, zeker als je nog niet zo bekend bent met de sport.

Wanneer je voor het eerst zonder de Wii Motion Plus speelt, valt eigenlijk pas echt op wat dit apparaatje daadwerkelijk toevoegt. Niet langer werkt de besturing zo doeltreffend en intuïtief. Eerder lijkt het spel dan op een veredelde variant op het tenni egment van Wii Sport. Nu functioneert de besturing weliswaar prima en is het in wezen ook mogelijk met opzet een scherpe bal met top spin te slaan, maar zo precies als met de Wii Motion Plus is het bij lange na niet. Bij dit besturing ysteem is het maken van korte, ongecontroleerde bewegingen namelijk genoeg om een goede bal te slaan. Dit zorgt ervoor dat het spel een stuk eenvoudiger wordt, maar het daarentegen nauwelijks mogelijk is om net zo secuur te spelen als met de Wii Motion Plus.

Vrolijke aankleding

De besturing mag dan vrij natuurgetrouw overkomen, de visuele aankleding is dat zeker niet. Grand Slam Tennis springt vooral in het oog door de licht cartooneske stijl. Spelers en publiek zijn niet al te detailrijk, de tennisbal relatief groot en de animaties zo nu en dan wat overdreven. Mede hierdoor kent het spel een zeer toegankelijk en aandoenlijk karakter. Dat ook de menustructuur zeer eenvoudig en duidelijk is en de handige tips je om de oren vliegen, versterken dit.

Lijnrecht tegenover deze cartooneske stijl staat dat Grand Slam Tennis een behoorlijk aantal bestaande tenni (t)ers bevat, waaronder grootheden als John McEnroe, Roger Federer en Serena Williams. Ook zijn de grotere toernooien van de partij en worden de wedstrijden aan elkaar gepraat door een tweetal enthousiaste commentatoren. Dit laatste is weliswaar van toegevoegde waarde, maar had wel een stuk beter uitgewerkt gemogen. Tijdens het spelen zul je al gauw tweemaal dezelfde uitspraak horen.

Een ander aspect waarin Grand Slam tennis uitblinkt, is de hoeveelheid spelmodi. Naast de gebruikelijke oefenwedstrijden en toernooitjes is er een zeer uitgebreide carrièremodus aanwezig. Deze modus is alleraardigst qua opzet. Het doel is om met je zelfgecreëerde personage de wereldtop te bereiken. Deze doelstelling is niet uniek, maar de weg ernaartoe is de moeite waard om te doorlopen. Natuurlijk dien je de nodige wedstrijdjes te spelen, afgewi eld met minispellen en variaties op de gebruikelijke tenniswedstrijdjes. Dat je bovendien de specialiteiten van de bekende spelers kunt verkrijgen door van hen te winnen, voegt zelfs een extra vleugje tactiek aan het geheel toe. Je kunt immers maar over maximaal drietal specialiteiten tegelijkertijd beschikken, waardoor je zult moeten afwegen waarin je de speler wilt laten uitblinken.

Calorieverbranding

Mensen die wat aan hun eigen lichamelijke conditie willen doen, kunnen een soort van trainingprogramma op poten zetten. Je geeft het gewenste aantal calorieën aan dat je in een bepaalde periode wilt verbranden. Na elke speelse ie worden je calorieën bij het totaal opgeteld, waardoor je na verloop van tijd een aardig beeld krijgt van je dagelijkse activiteiten. Waar Wii Fit expliciet als doel heeft om te bewegen, schotelt Grand Slam Tennis dit een stuk subtieler en meer in spelvorm voor.

Tot slot kent Grand Slam Tennis ook de nodige online spelmogelijkheden. Het is mogelijk om vriendschappelijke potjes te spelen, te spelen voor een respectabel plekje op de ranglijst en wedstrijden te spelen om punten voor je nationaliteit te vergaren. Het opzetten van wedstrijden verloopt zonder al te veel moeite en gedurende een pot is er nauwelijks sprake van storende vertragingen. Bovendien kun je vrij eenvoudig vrienden toevoegen, waardoor je niet langer keer op keer die ellenlange friend codes nodig hebt om tegen een bekende te spelen. Een zwak puntje van dit segment is het ontbreken van de mogelijkheid om online toernooitjes op te zetten.

Beter dan VT 2009

Aangezien de Wii-variant van Virtua Tennis 2009 enkele weken geleden verscheen, is het vrijwel onoverkomelijk dat Grand Slam Tennis met deze titel vergeleken wordt. En hoewel beide titels de moeite waard zijn, weet Grand Slam Tennis net wat meer te overtuigen. Dit komt in de eerste plaats doordat de besturing een stuk nauwkeuriger is. Daarnaast zijn de spelmodi gevarieerder en uitgebreider en komt de audiovisuele stijl net iets beter tot z'n recht. Nogmaals, met beide titels bega je absoluut geen miskoop, maar al met al is Grand Slam Tennis op zo goed als elk front een fractie beter.