God of War verscheen in maart in de Verenigde Staten en wij Europeanen mochten lijdzaam toekijken hoe de mensen in Amerika het spel speelden en de hemel in prezen. Dat het spel goed is, zal geen PS2 bezitter zijn ontgaan. Het spel vestigde zich op een uitstekende negende plaats in de lijst met beste PS2 games aller tijden. Als Europese reviewers kunnen we eigenlijk niets anders dan ons de retorische vraag stellen: is het spel werkelijk zo goed als de yanks ons willen voorspiegelen, of is het spel toch niet zo briljant?

God of War situeert zich in een Griekse mythologische setting, waarin bekende wezens en goden uit de Griekse mythologie een grote rol spelen. Zo zul je te maken krijgen met wezens als Cyclopsen en Minotauriers en goden als Athena en Zeus. De belangrijkste god in het spel is echter Ares, de god van de oorlog. Kratos, de held van het spel, is op pad om deze god te verslaan, iets wat alleen kan met de hulp van de doos van Pandora, die niet zomaar voor het oprapen staat. Tijdens je zoektocht naar deze doos kom je via diverse flashbacks te weten waarom Kratos de god van de oorlog uit de weg wil ruimen.

In essentie is God of War een hack and slash spel dat niet bijzonder veel nieuws toevoegt aan het genre. Je beschikt over een tweetal standaard aanvalsknoppen, die tezamen een hele hoop combo's op leveren. Daarnaast kun je sommige tegenstanders vastgrijpen, om ze vervolgens boven je hoofd rond te slingeren. Verder beschik je over een aantal speciale aanvallen, maar vereisen wel dat je voldoende magische kracht in voorraad hebt. Zo kun je met Medusa's Gaze je tegenstanders tijdelijk laten verstenen en Zeus Fury, waarmee je bliksemschichten op je tegenstanders af kunt sturen. Dit is overigens het enige, niet bijzonder krachtige, afstandswapen in het spel, verder zul je altijd de directe confrontatie met je vijand op moeten zullen.

Waar God of War in uitblinkt, is de afwerking van het geheel. Alles steekt bijzonder goed in elkaar en alles loopt perfect in elkaar over. Heel het spel bevat niet één laadscherm, de spelwereld wordt op de achtergrond ongemerkt ingeladen. Alleen wanneer je heel snel heen en weer loopt, zal je soms een pauze van enkele seconde waarnemen, maar dit hoogstens twee of drie keer in het gehele spel!

God of War bevat een aantal minigames die op diverse plaatsen in het spel naar voren komen. Zo zal bij de meeste tegenstanders vlak voor ze dood gaan, een cirkeltje boven het hoofd verschijnen. Wanneer je vervolgens de cirkelknop van je controller indrukt, activeer je een minigame waarin je met de tegenstander af kunt rekenen. Deze minigame bestaat uit het juist indrukken van een reeks knoppen, wat button bashen of het nabootsen van bepaalde bewegingen met de analoge sticks. Het leuke is dat je het spel niet verlaat wanneer je zo'n minigame activeert. Kratos klimt gewoon op zijn tegenstander en zal, bij elke juiste knop, zijn mes dieper in het lichaam van de tegenstander slaan. Gaat het mis, dan springt hij ervan af en speel je rustig verder. In elk aspect van het spel komt deze vorm van souplesse en dynamiek naar voren, iets waarin alleen Prince of Persia op gelijke hoogte staat.