Review

Ghostwire: Tokyo raakt precies de juiste snaar

Maar stapt in een bekende valkuil

Geschreven door Lars Cornelis op

Conclusie

Ghostwire: Tokyo barst van de originaliteit en ziet er ook nog eens schitterend uit. Toch kan dat niet verhinderen dat er tegen het einde van de game die typische sleur van openwereldgames insluipt.
8,5
Score
85
Score: 85
  • Pluspunten
  • Shibuya is prachtig vormgegeven, origineel vechtsysteem, intrigerende setting, audio van de bovenste plank
  • Minpunten
  • Valt richting het einde in herhaling
Met Ghostwire: Tokyo gooit ontwikkelaar Tango Gameworks het over een compleet andere boeg. De studio bleef met The Evil Within nog hondstrouw aan het eerdere werk van oprichter Shinji Mikami, die zijn sporen verdiende met survival horror-games als Resident Evil. Ghostwire: Tokyo heeft nog steeds de nodige horrorinvloeden, maar is veel meer actiegericht en ruilt bovendien de stereotype verlaten landhuizen in voor het kloppend hart van Tokio: Shibuya. Dat pakt goed uit.

Aan het begin van de game zien we hoe door een mysterieuze mist plotseling iedereen in de beroemde wijk verdwijnt. Het normaal zo krankzinnig drukke kruispunt voor het treinstation in Shibuya verandert in een oogwenk in een spookachtig decor, waar alleen wat hoopjes achtergebleven kleding stille getuigen zijn van de ramp die zich zojuist voltrok. 

Verlaten, maar niet leeg

Uit de winkels klinkt nog schreeuwende muziek en alle reclameborden staan nog vrolijk te branden, maar er is geen winkelend publiek meer om binnen te lokken. Toch blijkt het stadsdeel allesbehalve verlaten als niet veel later ook allerlei geesten en demonen door de straten paraderen. Slenderman-achtige zakenmannen, schoolkinderen-zonder-hoofd, van die The Ring-achtige meisjes; de hele nachtmerriecast is van de partij.

De enige overlevende ben jij: Akito. Hij heeft het geluk (?) dat hij vlak voordat de mist binnenrolde, werd bezeten door de geest van KK, een overleden spokenjager. Dat zorgt er niet alleen voor dat Akito de mist weet te overleven, het geeft hem ook bovennatuurlijke krachten. Met een vlugge handbeweging vuurt hij windvlagen af alsof het kogels zijn. Bewapend met hun gebundelde krachten en kennis gaan Akito en KK op onderzoek om uit te vogelen wat er precies is gebeurd.

Ghostwire

Glansrol door raytracing

Shibuya speelt hierin absoluut een glansrol. De stad ziet er werkelijk prachtig uit, mede door de hoogwaardige raytracing. Het spel heeft verschillende grafische opties, waaronder meerdere opties mét raytracing. Ik koos er zelf voor om de game voor het grootste gedeelte in Quality Mode te spelen, waarin de game draait op ‘maar’ 30 fps, maar dat dubbel en dwars goedmaakt met de hoge resolutie en schitterende raytracing. Wie toch liever op 60 fps speelt, kan raytracing inruilen voor een stabiele 60fps. Er is ook een tussenoptie waardoor raytracing toch mogelijk is met een hogere, maar iets instabielere framerate en iets lagere resolutie. Kortom: er is voor ieder wat wils. Toch kan ik er niet hard genoeg op aandringen: speel die game met raytracing!

Het toeval wil namelijk dat het om de zoveel tijd plenst in Shibuya. Daardoor zijn de straten voortdurend zeiknat en dat zorgt voor oogstrelende reflecties. Bovendien is de game voorzien van goede HDR – helaas zeker geen vanzelfsprekendheid bij games – waardoor ieder steegje in Shibuya van je scherm spat. Zelfs in de donkerste omgevingen blijven veel details goed zichtbaar. Ghostwire: Tokyo is een demonstratie voor de capaciteiten van je televisie en alleen daarom al is het een feest om de open wereld van de game te verkennen.

Feest om te verkennen…

Bovendien is Shibuya met veel zorg nagemaakt. Iedereen die ooit in Tokio is geweest, zal veel van de echte stad terugzien in het virtuele Shibuya. Denk aan de gigantische reclameborden boven de Shibuya Crossing, de vele automaten met de meest kleurrijke, gekke drankjes en snacks en de konbini (gemakswinkels). Maar nog geen steenworp van een hypermodern winkelcentrum loop je ineens over een begraafplaats of ontdek je een oude tempel. Tokio is een wonderbaarlijke stad en Ghostwire weet dat erg nauwkeurig vast te leggen.

Aanvankelijk maken ook de bovennatuurlijke krachten Ghostwire heerlijk om te spelen. De game speelt in feite als een soort schietspel, maar dan zonder vuurwapens. Je schiet de windvlagen en later ook vuurbollen en watergolven gewoon rechtstreeks uit je vingertoppen. De kleurrijke effecten maken die krachten niet alleen fraai om te zien, het voelt door levendig geanimeerde handbewegingen ook geweldig om op deze originele manier je tegenstanders uit te schakelen. De mysterieuze setting, de prachtige stad en de originele krachten zetten zo de eerste uren de lijnen uit voor een intrigerend avontuur in de Japanse hoofdstad.

…tot de sleur intreedt

Ondanks z'n originele invalshoeken trapt Ghostwire toch in een bekende valkuil: na een tijdje is de rek er een beetje uit. De verhalende passages, die zich doorgaans afspelen in afgesloten omgevingen, zijn richting het einde aanmerkelijk sterker dan de open wereld. In de afgesloten omgevingen zijn er immers baasgevechten en wordt er veel gespeeld met paranormale activiteiten die de omgevingen volledig op hun kop gooien.

In de open wereld, die eerst nog zo prachtig is om te verkennen, worden de eindeloze confrontaties met geesten op een gegeven moment een routineklus. Je knalt wat vuurwerk uit je vingers, trekt op een spectaculaire manier de kern uit je vijanden, en kan weer door. Drie straten verderop wacht hetzelfde scenario op je.

Het helpt ook niet dat je al vrij vroeg in de game al je krachten hebt ontgrendeld. Via een standaard skill tree zijn er nog wel nieuwe vaardigheden vrij te spelen, maar die maken vooral je bestaande krachten steeds iets sterker. Visueel verandert er niets en je hoeft ook geen andere knopjes in te drukken. 

Stemmetjes in je hoofd en aaibare dieren

Het is zonde dat Ghostwire al in de eerste helft van de game zijn kruit grotendeels verschiet, want de game heeft echt bakken aan originaliteit te bieden. Leuk gevonden is bijvoorbeeld dat je de stem van KK niet alleen door al je speakers hoort, maar ook door je controller. Normaal ben ik geen fan van audio via de controller, maar in dit geval zorgt het ervoor dat KK’s stem je volledig ‘omringt’, alsof het echt een stemmetje in je hoofd is. De speaker van de controller wordt ook gebruikt om een soort ruis op te pikken als er geesten in de buurt zijn, wat keer op keer een behoorlijk unheimisch gevoel geeft.


Het is zonde dat Ghostwire al in de eerste helft van de game zijn kruit grotendeels verschiet, want de game heeft echt bakken aan originaliteit te bieden

Sowieso is de audio van hoog niveau. Aanvallen van vijanden suizen bijvoorbeeld echt rakelings langs je hoofd, maar ook tijdens het verkennen van Shibuya kun je het geblaf van een hond of het gemiauw van een kat vrij goed in de ruimte plaatsen. Waarom dat belangrijk is? Nou, de dieren van Shibuya kunnen je op allerlei manieren helpen. Bovendien kun je ze aaien en voeren! Dat alleen al is een reden om achter dierengeluiden aan te gaan.

Zo kan ik nog alinea’s volpennen met fantastische details uit Ghostwire: Tokyo, of anekdotische zijmissies die je in de stad vindt, maar ik raad je vooral aan om dat allemaal zelf te gaan ontdekken. Tango Gameworks laat namelijk met verve zien dat ze niet alleen maar gore horror kunnen maken, maar ook aan je brein kunnen plukken met paranormale horror. Ze kunnen bovendien een prachtige spelwereld maken. Die spelwereld tot het einde toe boeiend maken is alleen nog een verbeterpunt voor hun volgende game.

Ghostwire: Tokyo is vanaf 25 maart verkrijgbaar voor PlayStation 5 en pc. Voor deze review werd de game gespeeld op de PS5.

Dit artikel delen:

Lees meer

Testament is het nieuwe Guilty Gear Strive-personage 'RDNA 3 is efficiënter dan Lovelace; mogelijk sneller'
22

Reacties op: Ghostwire: Tokyo raakt precies de juiste snaar

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Snoop213

    • 21 maart 2022 14:30
    Volgend jaar eens uitproberen op gamepass.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    kleinekoosjer

    • 21 maart 2022 15:21
    Dat was hem dan; de laatste Bethesda game voor Playstion..
    Bye bye, zwaai zwaai..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • ArthurMorgan

    • 21 maart 2022 23:03
    @kleinekoosjer moest ff een traantje wegpinken! :(

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    COSMIC_TSAR

    • 21 maart 2022 15:41
    Fijn dat Gamer de laatste weken weer op tijd reviews dropt. Heb daar afgelopen tijd wel over geklaagd toen er wat achter de feiten aan werd gesjokt, maar dan horen er ook complimenten bij als het goed gaat. Bij dezen!

    Persoonlijk heeft Ghostwire mij niet meer gepakt sinds de allereerste trailer. Die vond ik waanzinnig, maar daarna bleek al snel dat het een richting op ging die niet voor mij is. Vind het first person perspectief awkward aanvoelen en nogal impactloos ogen, al zou ik dat laatste zelf even moeten ervaren. Maar ook de rest van de game spreekt me niet genoeg aan om deze te gaan uitproberen. Wel positief verrast over de cijfers die het ontvangt. Toch nog een aardige zwanenzang van multiplatform Bethesda (helemaal ook met recent nog Deathloop). Eind van een tijdperk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roy36NL

    • 21 maart 2022 15:55
    Na elden ring deze maar oppakken. Weer een mooie game voor mijn ps5 collectie. Kan wel een jaar wachten maar zal die grafisch wel achterhaald zijn

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Bart81

    • 21 maart 2022 16:01
    @Roy36NL
    Na 1 jaar grafisch achterhaald? Haha.
    Beetje Sony troll fanboy opmerking. (Omdat deze pas over een jaar uitkomt voor de Xbox)

    Na Dead Loop weer een mooi spel afgeleverd door Bethesda. Wordt genieten binnenkort op Game Pass.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roy36NL

    • 21 maart 2022 16:06
    @Bart81 Nee hoor maar de ontwikkeling gaat immers heel snel in gameland. Ik bedoel er niets mee het is maar wat je wilt lezen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 21 maart 2022 16:37
    @Roy36NL dus Ghost of Tsushima is ook avhterhaald. Ik speel nu Horizon Zero Dawn, die game is verreweg van grafisch achterhaald.
    Man your fanboy is showing, je wordt met de dag ongeloofwaardiger.
    Erg treurig

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roy36NL

    • 21 maart 2022 22:28
    @Ziminar mooi verhaal ghost of Tsushima heeft een grafische update gekregen voor de ps5 en ja het ziet er mooi uit. Nu ligt de grafische kwaliteit van playstation games wel altijd iets hoger maar aangezien ghostwire niet echt een PlayStation game is zal het grafisch wel achterhaald zijn en voor de zoveelste keer ben geen fanboy ik neig meer naar Sony. Ik vind de gamepass een mooi iets. Alleen niet voor mij. Ik hoef geen database met over het algemeen karige content de toppers die erop staan die koop ik wel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 22 maart 2022 08:42
    @Roy36NL haha, ja tuurlijk. Dus omdat iets niet exclusief een Playstation game is zal het grafisch wel achterhaald zijn? En jij beweert geen fanboy te zijn?
    Jij bent de grootste fanboy op deze website. En ja dan reken ik Coola mee.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roy36NL

    • 22 maart 2022 09:23
    @Ziminar Nou dan voel ik me wel vereerd

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 21 maart 2022 19:56
    @Roy36NL sorry maar dan moet je hem op je dikke game pc spelen want ps5 is al achterhaald dan ;). Maar snao wat je bedoelt maar dat is ie pas over 2 a 3 jaar zo snel gaat het ook weer niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roy36NL

    • 21 maart 2022 22:21
    @hulstpower zo’n game is beter op de bank hoor. Vind age of empire en flight simulator beter voor achter de pc.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 22 maart 2022 07:24
    @Roy36NL een pc kan je gewoon aansluiten op je tv en dan op de bank spelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roy36NL

    • 22 maart 2022 07:27
    @hulstpower vind ik niks heb zo’n hele installatie met bureau en al

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Aces-82

    • 21 maart 2022 21:06
    @Roy36NL en karig zeker?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roy36NL

    • 21 maart 2022 22:22
    @Aces-82 in dit geval alweer een jaar oud en dan op de gamepass.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Jorn6810

    • 21 maart 2022 15:59
    Zit er voice acting in en zo ja, welke taalopties zijn er?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Lavalera

    • 21 maart 2022 16:15
    Ziet er veel belovend uit. Ik was al overtuigd door de trailers en gameplay beelden. Ik heb hem al in de pre order staan wou niet wachten tot volgend jaar om hem dan op gamepass te spelen. Wordt een druk weekend met Tiny Tina en volgende week maandag the Kaito files dlc voor Lost judgment. Gelukkig wordt het de komende maanden wat rustiger met wat mij interesseert kan ik rustig alles uitspelen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • robzzz22

    • 21 maart 2022 18:55
    Hmmm nog steeds on the fence, Wou graag deze en Tiny Tina aanschaffen deze week maar dit blijft toch een twijfel geval, De reviews zijn echt all over the place van heel slecht naar matig naar een 8.5.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.