Ghost Recon Online | Gamer.nl

Ghost Recon Online | Gamer.nl

Ubisoft is momenteel een flinke free-to-play-bibliotheek aan het opbouwen. En Ghost Recon Online, gemaakt door Ubisoft Singapore, is zijn troef voor de nog relatief lege gratis shooter-markt. Opvallend is dat de makers ervoor hebben gekozen de edele Ghost Recon-serie een stuk Call of Duty-achtiger te maken. Het is dat Ghost Recon Online geen typische deathmatch-opzet kent en een andere visuele stijl heeft, anders zou je het spel niet meer van de Battlefields en Call of Duty’s kunnen scheiden.

Wiiiiiiiiiii!

Dat zal een paar boze reacties van Ghost Recon- fans opleveren, maar in de praktijk hadden wij geen problemen met de nieuwe aanpak. Wij vonden het wel prettig om weer eens een spel te spelen dat niet volledig op actie is gericht als Call of Duty en niet zo overdreven realistisch als een ArmA 2 of America’s Army 3. Het belangrijkste element dat die relatief hoge snelheid er in houdt, is het glijmechanisme. Met een druk op de knop glijd je over de vloer, al vechtend als Jason Statham op een olievlek in Transporter.

Het is geen origineel concept, maar in Ghost Recon Online voelt het opvallend prettig en vooral nuttig aan. Wij maakten er vrijwel constant gebruik van om van cover naar cover te vliegen en om sniperkogels te ontwijken. Over kogels gesproken, daarvan kun je sterkere versies kopen met je spaarpunten. Erg handig is dit niet: een schadeverhoging van 20% is vrij hoog waardoor je pay-2-win taferelen kunt krijgen. Ze hebben het vrij duur gemaakt, maar laat het er liever uit, Ubisoft.

Slechte kla e

In Ghost Recon Online kun je kiezen tu en drie kla en met ieder eigen speciale krachten. De Recon zijn snipers, die kunnen kiezen tu en een sonar om vijanden te spotten of onzichtbaarheid. De Specialists zijn de shotgun-fanaten, met als speciale kracht onkwetsbaarheid of een storingszender. En de derde groep zijn de A ault, bepantserde troepen met machinegeweren. Zij kunnen een schild pakken om vijanden mee omver te beuken of maken gebruik van een hittezender die vijanden desoriënteert.

In de praktijk zie je dat de meeste mensen Recon of Specialist spelen. Nu is het erg makkelijk te stellen dat dit komt omdat men graag de nutteloze camper uithangt, maar er meer aan de hand: de A ault-kla e is niet goed gebalanceerd. De machinegeweren hebben idioot veel terugslag en voelen hierdoor erg onbetrouwbaar aan. Voor de middenlange afstand kun je zelfs beter een shotgun gebruiken, die is nog nauwkeuriger.

De schild-power-up is krachtig in de juiste handen, maar de hittezender is vrijwel nutteloos. Iedereen ziet je er al van mijlen ver mee aan komen lopen, terwijl je, als deze power is geactiveerd, zelf niets terug kunt doen. Dan kun je als je als een 'tank' wilt spelen beter een Specialist pakken met een werkende shotgun en de tijdelijke onkwetsbaarheid. De extra hitpoints die de A ault-kla e heeft zijn toch te verwaarlozen, aangezien iedereen voor dodelijke headshots gaat.

Zucht, weer die map

Ook de maps in Ghost Recon Online zijn nog niet op het juiste niveau. We spelen keer op keer dezelfde levels, die ook nog eens erg op elkaar lijken. Altijd bezet je met je team plaatsen die in een bottleneck liggen. Hierdoor ontstaat de situatie waarbij vijf snipers aan de ene kant tegenover vijf vijandelijke snipers aan de andere kant staan. Het gevolg is een saai spelletje Duck Hunt. Dit is makkelijk op te lo en met een paar alternatieve sluiproutes om vijanden van de zijkant te pakken, maar de makers leggen zelfs die kruip- en glijwegen middenin de vuurzones.

Ook mag Ubisoft de technische afdeling van Ubisoft Singapore bijscholen op het gebied van belichting, want het grootste deel van de levels is pikkedonker en eentonig van kleur. Zelfs als je precies weet waar iemand staat, zie je vaak het verschil niet tu en een donkergrijs hoofd en de donkergrijze muur achter hem. En de helderheid omhoog zetten kan niet, want er zitten geen visuele opties in Ghost Recon Online. Er is alleen kiezen te tu en laag, medium en hoog, alsof het een consoleport is. Vreemd, aangezien de game speciaal voor de PC is ontwikkeld.

Sleutelen

De open bèta van Ghost Recon loopt al sinds april en dit zijn allemaal problemen die er allang uit moeten zijn. Ook snappen we niet waarom wapenonderdelen als scopes worden vernietigd als je er een andere op zet. We hebben betaald voor die dingen, dat is ons eigendom! En hoewel de game nu uit de bètafase is, moeten we nog steeds onderzoekjes invullen en het spel volledig opnieuw downloaden bij een patch. Heel vreemd. Nou, bij dezen de klachten Ubisoft. Doe er wat mee.