Ghost Recon: AW (Xbox) | Gamer.nl

We hebben vorige week allemaal kunnen lezen hoe geweldig Ghost Recon: Advanced Warfighter wel niet is op de Xbox 360. Het spel weet met prachtige graphics en innovatieve tactische mogelijkheden, een ware 'next-gen' ervaring te bieden. Ubisoft bracht tegelijk ook een versie van Ghost Recon: Advanced Warfighter uit voor de gewone Xbox. Het doosje en de naam mogen dan hetzelfde zijn, de inhoud is dat zeker niet. Maar dat hoeft natuurlijk niet te betekenen dat de Xbox-versie naar de 'current-gen' maatstaven geen goed spel kan zijn.

De setting van Ghost Recon: Advanced Warfighter voor de Xbox is hetzelfde als die van zijn tegenhanger voor de Xbox 360. Het spel situeert zich in de zonnige hoofdstad van Mexico. Dit is overigens wel waar ongeveer de overeenkomsten ophouden. Zo kun je de Xbox-versie niet vanuit een third-person standpunt spelen, maar alleen vanuit het welbekende eerste persoonsperspectief. Ook de mogelijkheid om te springen of te klimmen zijn in de Xbox-versie afwezig, waardoor je soms honderden meters om een bloembak heen moet lopen.

In de Xbox versie krijgt je slechts één teamgenoot onder je hoede, in plaats van de drie in de Xbox 360 versie. Je kunt je teamgenoot wat rond dirigeren en weer naar je toe roepen. Dit gaat niet zoals op de 360 via Cro Com, je kunt hem alleen sturen naar waar je op dat moment op mikt. Wat nog wel aanwezig is, is een klein schermpje boven in beeld waarin je door de ogen van je teamgenoot kijkt. Helaas is de resolutie hiervan erg laag en laat ook de framerate ervan flink te wensen over, waardoor het vooral waardeloze schermvulling is. Je teamgenoot kent twee soorten vuurmodes, namelijk vuren wanneer hij een tegenstander ziet, of pas vuren wanneer hij zelf beschoten wordt. Welke mode je ook kiest, je teammate schiet nog geen deuk in een pakje boter en uiteindelijk zul je toch de klus zelf moeten klaren.

Nu is het vergelijken met de Xbox 360 versie niet helemaal eerlijk, maar zelfs tegenover Ghost Recon 2 voor de Xbox schiet Advanced Warfighter jammerlijk tekort. De tactische mogelijkheden zijn verschrikkelijk beperkt. Met maar één teamgenoot en een beperkt aantal opties, komt het er vooral op neer dat je zelf stapje voor stapje door de omgeving loopt en alle tegenstanders neerschiet die op je pad komen. Je kunt weliswaar bukken en om een hoekje gluren, maar plat op de buik gaan liggen is er niet bij.

In Advanced Warfighter kun je vier wapens tegelijk met je meedragen. Het arsenaal varieert van machinegeweren en pistolen tot een scherpschuttergeweer en een granaatwerper. Zo nu en dan mag je ook plaatsnemen achter een vast machinegeweer, vaak een voorbode van een haast oneindige stroom vijanden die op je af komt. Naast gewone terroristjes mag je zo nu en dan ook wagentjes met terroristen tot gort herleiden. Hiervoor is het gebruik van explosief wapentuig als granaten, noodzakelijk. Je hebt meestal meer dan genoeg ammunitie om de mi ie mee uit te zingen. De singleplayer verhaallijn bevat voldoende mi ies om je aardig wat uurtjes zoet te houden, maar is vooral saai en bij momenten dermate frustrerend, dat de gemiddelde speler niet echt ver zal komen. De saaiheid komt voort uit het eentonige spelverloop en de armetierige presentatie. Elke mi ie wordt ingeleid met een landkaart waarop figuurtjes heen en weer bewegen, terwijl een stem je vertelt dat je mi ie zoal inhoudt. Soms wordt dit ondersteund met filmpjes met een resolutie van 200 bij 150 pixels, die in de hoek van het laadscherm verschijnen. Hierna volgt direct je mi ie, je kunt dus niet bepalen met elke uitrusting je aan de slag gaat bijvoorbeeld. Enige feeling met het verhaal is compleet afwezig.

De frustratie in de singleplayer komt vooral door de onevenwichtige AI. Het ene moment zijn ze zo dom als een deur, terwijl ze je even later van een grote afstand door het hoofd schieten. Wanneer je bijvoorbeeld om een hoekje gluurt, zal de tegenstander nooit op je reageren; zelfs wanneer je ze enkele malen in de buik schiet, blijven ze rustig op hun plek staan. Eenmaal je een stap opzij doet, reageren ze echter direct op je aanwezigheid en word je met kogels doorzeefd. Ook frustrerend: de makers zijn zo leuk geweest om checkpoints te plaasten op punten waar je alles behalve veilig bent. Subiet na het herladen van je checkpoint, word je door het hoofd geschoten. Hierdoor moet je noodgedwongen terug naar je laatste savegame, omdat je vorige checkpoint is overschreven.

Advanced Warfighter biedt zowel coöperatieve als competitieve multiplayer, zowel offline als via Xbox Live. De coöperatieve mode klinkt leuk op papier, maar valt in de praktijk wat tegen. Wanneer één van de twee spelers overlijdt, moet de andere speler namelijk alleen doorspelen. Er is geen manier om de andere speler weer tot leven te wekken. De enige optie is om de gehele mi ie opnieuw te doen, of vanaf de laatste checkpoint. Je zult in de coöperatieve mode daardoor nog vaker dan in singleplayer, stukken opnieuw moeten spelen. Ook moet je in coop persé de hele campagne opnieuw beginnen, je kunt niet verder gaan met een mi ie die je in singleplayer al hebt gehaald.

Het visuele vlak is mi chien nog het beste aspect van Advanced Warfighter. Het spel kan zich natuurlijk niet meten met de Xbox 360 versie en is ook iets minder mooi dan Ghost Recon 2 voor de Xbox, maar het mag er nog best wezen. Wel mist het spel duidelijk de nodige interactiviteit. Buiten ruiten van auto’s valt er zo goed als niets kapot te schieten. Het geluid beperkt zich tot het schieten van wapens en wat kreten van je tegenstanders en teamgenoten. De stad is doods en wordt ook door het geluid niet tot leven gewekt.

Ghost Recon: Advanced Warfighter is vooral een strak staaltje consumentenbedrog. De Xbox 360 versie zet een prachtige prestatie neer en de Xbox versie moet daar, met dezelfde naam en hetzelfde doosje, van meeprofiteren. Wanneer de Xbox versie een degelijke voortzetting was geweest van het uitstekende Ghost Recon 2 en diens aanvulling Summit Strike, dan hadden we echter niets te klagen. In plaats daarvan is Advanced Warfighter voor de Xbox een flinke stap terug. Van de tactische aard van Ghost Recon is zo goed als niets overgebleven. De Xbox versie is vooral een sobere, frustrerende game geworden die slechts oppervlakkig overeenkomsten vertoont met zijn grote broer op de Xbox 360. Ubisoft flikte vorig jaar hetzelfde geintje met de Playstation 2 versie van Ghost Recon 2, maar blijkbaar hebben ze er nog niet van geleerd.