Ghost Recon Advanced Warfighter 2 (PS3) | Gamer.nl

Al een jaartje nadatGhost Recon Advanced Warfighter (GRAW) uitkwam op de Xbox 360, konden deliefhebbers met deeltje twee aan de slag. De PlayStation 3-bezitters hebbendeel één nooit kunnen spelen, maar hopelijk maakt het verschijnen van GRAW2 datgemis goed. Zo'n half jaar na de Xbox 360-release kunnen we nu eindelijk ookmet GRAW 2 aan de gang op de PlayStation 3. En het is het wachten waardgeweest.GRAW 2 plaatst je in de schoenen van Scott Mitchell, leidervan een squad Ghosts (een hypermodern militair eliteteam) die een nucleairecatastrofe moeten voorkomen. Mexicaanse rebellen willen namelijk metPakistaanse kernkoppen en Panamese raketten de gringo's eens een goed lesjeleren. Het verhaal is tamelijk onzinnig en de personages (met name de Amerikaansegeneraal) zijn nogal stereotype. Verder moet de pers het nog ontgelden, die eenverkeerd beeld schetst van het conflict. Het is allemaal een beetjeverheerlijkend en een beetje kort door de bocht, maar wij zien het als eenexcuus om eens wat flinke tactische actie te ontketenen.Want daar gaat het om in GRAW 2: een mix van tactiek enspektakel. En in beide opzichten is deze game dik geslaagd. Je kunt, als leidervan het squad, simpele bevelen geven aan je manschappen. Je kunt ze naarplekken toesturen, vijanden laten aanvallen en van modus (verkennend ofagre ief) veranderen. Dit werkt allemaal bijzonder goed engebruiksvriendelijk, met als enige kanttekening dat de kunstmatigeintelligentie van je teammaten bij vlagen achterlijk is. Soms zullen twee vanje mannen zich tegen een muur drukken en dekking zoeken, terwijl de derde in deopenheid gaat staan, klaar om aan flarden te worden geschoten. In de meestegevallen zal dit echter niet voorkomen en zoeken je teammaten uitermateintelligent dekking.Ook heb je in een aantal mi ies de beschikking over eenverkenningsrobot en een M.U.L.E., een bevoorradingsvoertuig wat tevens alsdekking kan dienen. De tactische mogelijkheden worden verder uitgebreid als je,bij uitzondering, een tank of een squad van het Mexicaanse leger tot jebeschikking hebt. Dit aspect is prima uitgewerkt, aangezien je je camerapositiekunt veranderen naar het voertuig of de eenheid die je bevelen geeft, en jedeze bevelen ook vanuit de camerapositie kunt geven. In de gevechten heb jetamelijk wat mogelijkheden, met manschappen, voertuigen en technologie tot jebeschikking.Toch buit GRAW 2 het potentieel niet voor de volle honderdprocent uit. De variatie is, ondanks de vele mogelijkheden, niet al te groot envaak heb je het idee dat de meeste levels toch wel erg op elkaar lijken. GRAW 2voelt dan ook teveel aan als deel 1.5. Het verhaal gaat, alsof het eenuitbreiding is, gewoon verder en de locatie is vrijwel hetzelfde. Hoewel eenhele hoop dingen veel beter zijn uitgewerkt, krijg je toch nooit idee dat jevoor honderd procent een nieuw deel aan het spelen bent.Deze minpunten vallen voor PS3-bezitters waarschijnlijk weg,omdat ze deel één niet gespeeld hebben. In dat geval is GRAW2 wél iets nieuwsen ook iets heel goeds. De tactiek geeft je aardig wat mogelijkheden, terwijlhet allemaal prima te besturen is. Het is bovendien knap dat een relatiefhardcore spel als dit (na één salvo ben je dood en op de hoogstemoeilijkheidsgraden nog veel sneller) erin slaagt om het nodige spektakel tebrengen. Visuele trucjes, zoals een schuddend scherm wanneer er een groteexplosie ontstaat, dragen hier in grote mate aan bij.Een extra pluim verdient de multiplayer component van GRAW2.Het aantal speelmodi is enorm groot en je zult in alle mogelijke vormen met oftegen elkaar kunnen vechten, zowel online, in LAN-vorm of splitscreen. Er isvoor ieder wat wils wat betreft het online-gedeelte en in dit opzicht heeftUbisoft zijn zaakjes voor 100% voor elkaar. Hoewel, het is wel erg jammer dathet excellente dekking ysteem uit de singleplayer niet in de multiplayergeïmplementeerd is. Toch zorgt juist de multiplayer ervoor dat GRAW2 een echttotaalpakket is en waarbij je het gevoel hebt dat je waar voor je geld krijgt.De verschillen tu en de Xbox 360-versie en de PlayStation3-versie zijn verwaarloosbaar. Grafisch ziet het er top uit en loopt het op eenstabiele framerate. Wel heeft de PS3-versie enkele SIXAXIS-mogelijkheden, maardie zijn in de meeste gevallen nutteloos. Waarom zou je naar voren duiken ofeen rol maken met de controller als het ook met een pookje kan? Je drone kun jeook met de SIXAXIS besturen, maar het is simpeler met pookje. Gelukkig kun jezelf kiezen welke opties je aan en uit zet, waarbij de meeste spelerswaarschijnlijk voor de traditionele besturing gaan. Ghost Recon AdvancedWarfighter 2 is daarom ook op de PlayStation 3 een dik geslaagde tactischeactieshooter geworden. De gameplay zit puik in elkaar en weet constant teboeien. Bovendien is GRAW2 echt een totaalpakket met een hoop multiplayermogelijkheden.