Al een jaartje nadat Ghost Recon Advanced Warfighter (GRAW) uitkwam op de Xbox 360, konden de liefhebbers met deeltje twee aan de slag. De PlayStation 3-bezitters hebben deel één nooit kunnen spelen, maar hopelijk maakt het verschijnen van GRAW2 dat gemis goed. Zo'n half jaar na de Xbox 360-release kunnen we nu eindelijk ook met GRAW 2 aan de gang op de PlayStation 3. En het is het wachten waard geweest. GRAW 2 plaatst je in de schoenen van Scott Mitchell, leider van een squad Ghosts (een hypermodern militair eliteteam) die een nucleaire catastrofe moeten voorkomen. Mexicaanse rebellen willen namelijk met Pakistaanse kernkoppen en Panamese raketten de gringo's eens een goed lesje leren. Het verhaal is tamelijk onzinnig en de personages (met name de Amerikaanse generaal) zijn nogal stereotype. Verder moet de pers het nog ontgelden, die een verkeerd beeld schetst van het conflict. Het is allemaal een beetje verheerlijkend en een beetje kort door de bocht, maar wij zien het als een excuus om eens wat flinke tactische actie te ontketenen. Want daar gaat het om in GRAW 2: een mix van tactiek en spektakel. En in beide opzichten is deze game dik geslaagd. Je kunt, als leider van het squad, simpele bevelen geven aan je manschappen. Je kunt ze naar plekken toesturen, vijanden laten aanvallen en van modus (verkennend of agressief) veranderen. Dit werkt allemaal bijzonder goed en gebruiksvriendelijk, met als enige kanttekening dat de kunstmatige intelligentie van je teammaten bij vlagen achterlijk is. Soms zullen twee van je mannen zich tegen een muur drukken en dekking zoeken, terwijl de derde in de openheid gaat staan, klaar om aan flarden te worden geschoten. In de meeste gevallen zal dit echter niet voorkomen en zoeken je teammaten uitermate intelligent dekking. Ook heb je in een aantal missies de beschikking over een verkenningsrobot en een M.U.L.E., een bevoorradingsvoertuig wat tevens als dekking kan dienen. De tactische mogelijkheden worden verder uitgebreid als je, bij uitzondering, een tank of een squad van het Mexicaanse leger tot je beschikking hebt. Dit aspect is prima uitgewerkt, aangezien je je camerapositie kunt veranderen naar het voertuig of de eenheid die je bevelen geeft, en je deze bevelen ook vanuit de camerapositie kunt geven. In de gevechten heb je tamelijk wat mogelijkheden, met manschappen, voertuigen en technologie tot je beschikking. Toch buit GRAW 2 het potentieel niet voor de volle honderd procent uit. De variatie is, ondanks de vele mogelijkheden, niet al te groot en vaak heb je het idee dat de meeste levels toch wel erg op elkaar lijken. GRAW 2 voelt dan ook teveel aan als deel 1.5. Het verhaal gaat, alsof het een uitbreiding is, gewoon verder en de locatie is vrijwel hetzelfde. Hoewel een hele hoop dingen veel beter zijn uitgewerkt, krijg je toch nooit idee dat je voor honderd procent een nieuw deel aan het spelen bent. Deze minpunten vallen voor PS3-bezitters waarschijnlijk weg, omdat ze deel één niet gespeeld hebben. In dat geval is GRAW2 wél iets nieuws en ook iets heel goeds. De tactiek geeft je aardig wat mogelijkheden, terwijl het allemaal prima te besturen is. Het is bovendien knap dat een relatief hardcore spel als dit (na één salvo ben je dood en op de hoogste moeilijkheidsgraden nog veel sneller) erin slaagt om het nodige spektakel te brengen. Visuele trucjes, zoals een schuddend scherm wanneer er een grote explosie ontstaat, dragen hier in grote mate aan bij. Een extra pluim verdient de multiplayer component van GRAW2. Het aantal speelmodi is enorm groot en je zult in alle mogelijke vormen met of tegen elkaar kunnen vechten, zowel online, in LAN-vorm of splitscreen. Er is voor ieder wat wils wat betreft het online-gedeelte en in dit opzicht heeft Ubisoft zijn zaakjes voor 100% voor elkaar. Hoewel, het is wel erg jammer dat het excellente dekkingssysteem uit de singleplayer niet in de multiplayer geïmplementeerd is. Toch zorgt juist de multiplayer ervoor dat GRAW2 een echt totaalpakket is en waarbij je het gevoel hebt dat je waar voor je geld krijgt. De verschillen tussen de Xbox 360-versie en de PlayStation 3-versie zijn verwaarloosbaar. Grafisch ziet het er top uit en loopt het op een stabiele framerate. Wel heeft de PS3-versie enkele SIXAXIS-mogelijkheden, maar die zijn in de meeste gevallen nutteloos. Waarom zou je naar voren duiken of een rol maken met de controller als het ook met een pookje kan? Je drone kun je ook met de SIXAXIS besturen, maar het is simpeler met pookje. Gelukkig kun je zelf kiezen welke opties je aan en uit zet, waarbij de meeste spelers waarschijnlijk voor de traditionele besturing gaan. Ghost Recon Advanced Warfighter 2 is daarom ook op de PlayStation 3 een dik geslaagde tactische actieshooter geworden. De gameplay zit puik in elkaar en weet constant te boeien. Bovendien is GRAW2 echt een totaalpakket met een hoop multiplayer mogelijkheden.