Genji: Days of the Blade | Gamer.nl

Lekker knokken kanbest leuk zijn. Gewoon een beetje op knoppen rammen, vijanden neerhakken, jekent het wel. Er zijn best goede games in dit genre gemaakt. Maar ook slechte.Genji: Days of the Blade hoort bij die tweede categorie. Dit is namelijk een heleslechte game.Het verhaal van Genji: Days of the Blade is als volgt: erzijn slechte mensen die andere mensen pijn doen. Vervolgens zijn er een paargoede mensen die de slechte mensen doodmaken. Dit alles speelt zich af in hetoude Japan. De typische zwaarden en harna en worden weer naar boven gehaald voor deze hack 'n slash game. Het verhaal voelt tamelijk standaard aan. Hoewel dit geen minpunt hoeft te zijn, is de uitwerking matig. Er is een mooi introfilmpje, maar daarna houdt het op. Het verhaal gaat niet buiten gebaande paden en weet je nooit in de game te zuigen. De drang om verder te spelen wordt hierdoor verminderd. Detu enfilmpjes die het verhaal aaneen rijgen kun je net zo goed overslaan om weer verder te spelen. Hoewel, wil je dat eigenlijk wel? Je kunt de game namelijkmaar beter helemaal niet spelen, omdat het, zoals reeds gezegd, een slechte game is. Dit is vooral te wijten aan de camera. De camera staat op eenvaste positie, en dit is altijd de verkeerde positie. Je hebt helemaal geenoverzicht, totaal niet, nul, noppes. Daarom is er het kaartje! Rechtsboven opje scherm is er een minimap waarop je kunt zien waar de vijanden staan. Demakers hadden zelf ook wel door dat hun camera slecht was, en in plaats van diete verbeteren, hebben ze er een ‘handig’ kaartje in gestopt.Maar zelfs met dat kaartje slaat deze game nergens op. Devijanden hebben zich namelijk goed ingesteld op de slechte camera. Het lijktwel alsof de makers extra gemeen wilden zijn en eerst expres de camera zoslecht hebben gemaakt om vervolgens vijanden erin hebben gestopt die hiergebruik van maken. Zo heeft één van de standaardvijanden een speer en zal dezemet een lange stoot je kunnen aanvallen. En uiteraard springt hij dan zo hetbeeld in om je neer te meppen. Je kunt hem niet zien aankomen en wordt daaromonderuit geslagen.De camerapositionering kan niet vaak genoeg benadrukt worden. Het zou namelijk zomaar kunnendat Genji:Days of the Blade de slechtste camera ooit in een gameheeft. Somsloop je rechtstreeks tegen de camera in, soms loop je seconden lang tezoekenof er nou nog een vijand buiten je beeld staat (handig, die minimap!)en somsweet je helemaal niet waar je heen moet door de abrupte wi eling vancameraposities. Vaste cameraposities hoeven helemaal geen ramp te zijn,dat hebben veel toppers (God of War, Ninja Gaiden) al lang bewezen.Maar de vaste cameraposities van Genji: Days of the Blade komen nogniet eens in de buurt van die in andere games.Genji: Days of the Blade heeft vier verschillende personages, die qua gameplay niet zoveel toevoegen. Je kunt ook gewoon met je twee standaard personage pelen, omdat de extra mensen toch weinig extra's bieden. Ja, soms moet je evenwi elen omdat sommige spelers ‘extra mogelijkheden’ hebben (lees: ergensoverheen springen of kunnen schoppen), maar bij het standaard hakwerk boeit hetniet welk personage je neemt: het zal de kwaliteit van de game niet omhoog halen. De graphics zijn overigens niet uitzonderlijk, hoewel de screenshots anders doen vermoeden. De personages hebben redelijk wat detail, maar de omgevingen overtuigen niet altijd. Genji: Days of the Blade heeft zeker geen slechte graphics, en het ziet er allemaal redelijk uit, maar de gevechten ogen heel houterig en detail in de omgeving is soms ver te zoeken. Het spektakel dat je op de screenshots ziet zul je maar heel zelden op een dergelijke manier in de game tegenkomen. De Sixaxis-besturing van Genji kun je gebruiken voor ontwijkende bewegingen, maar dat kun je ook met je pookje, wat iets handiger is.

Oké, heeft de game nog pluspunten? Niet echt eigenlijk. Hetis natuurlijk altijd leuk om vijanden dood te maken, en aangezien dat ondanksde camera toch mogelijk is in deze game, kun je er wel even om lachen. Eenander pluspunt is dat het haast grappig wordt hoe slecht deze game in een aantal opzichten is. Als erweer een vijand in beeld komt springen en je dood maakt, of als je weer heen en weer aan het lopen bent tu en brakkecameraposities, ben je hoofdschuddend aan het glimlachen. Bij andere raarhedenhoren: kisten die opeens uit de grond komen (en nee, niet uit een luik maardoor de grond heen), Japanse namen die je vergeet en door elkaar haalt,knullige ‘adventure’-elementen en meer.Nu kun je je als lezer afvragen: stel dat je nu een grote fan bent van het hack 'n slash genre, is Genji: Days of the Blade dan niet de moeite waard. Nee, zelfs voor de die-hard fans kan deze game niet anders dan tegenvallen. Over de camera is genoeg gezegd. Maar zelfs zonder dat gigantische minpunt komt de actie niet over. De gevechten zijn vaak sloom en frustreren door de soms oneerlijke acties van de vijand. Echt groot spektakel en fantastische combo's kom je niet tegen in de game. Bloederigheid en fantastisch hakwerk, dat zijn typische punten die een game in dit genre hoort te hebben, en beide zijn niet aanwezig. De manier waarop je vijanden aanvalt en waarop ze sterven is niet al te stijlvol, en fantastische combinaties die je in zoveel andere games tegenkomt zijn in Genji: Days of the Blade niet aanwezig. Zelfs fans van het genre kunnen niet anders dan teleurgesteld worden door deze game. Het vechten is namelijk van een lage kwaliteit. Wanneer je bijvoorbeeld naar de grond wordt gemept, blijf je lekker lang liggen, zodatde vijand de kans heeft om je een klap na te geven. Overigens kun je ook nogdeze vijanden verslaan in een soort van spirituele toestand, waarbij jede juist knoppencombinaties in moet drukken.Genji: Days of the Blade is daarom het onbetwiste dieptepuntvan de PlayStation 3-launch. De game doet ongeveer alles fout wat een game foutkan doen, en het geheel wordt haast lachwekkend door de enorme knulligheid. Hetaanwezig zijn van een minimap die je vijanden toont, laat zien dat de makersook wel doorhadden dat hun camera belachelijk slecht was. Genji: Days of theBlade had beter een game kunnen zijn met alleen maar de minimap erin, die gratiste downloaden was vanaf het PlayStation Network, dan deze troep waar we nu meeworden achtergelaten.