GBHD Advance speelt je GBA-games op televisie af

Een PlayStation 5, high-end game-pc of een Xbox Series X zijn allemaal leuk en aardig, maar Game Boy Advance-games raken simpelweg een andere snaar. Het is daarom niet gek om te zien dat de community rondom de Nintendo-handheld springlevend is en op allerlei manieren probeert de hardware én de games te conserveren. De GBHD Advance is daar een perfect hulpmiddel voor.

Op Gamer.nl besteedden we eerder al aandacht aan een soort GBA Player voor Windows-pc in de vorm van de Epiloque GB Operator. Dit apparaat laat spelers hun GBA-games in haarscherpe kwaliteit spelen op een computer en doet ook nog eens een aantal dingen extra. Zo kun je onder meer back-ups maken van je games (de roms) én savebestanden. Dat is supertof, maar het grote nadeel is dat de hardware niet op een televisie aangesloten kan worden, in ieder geval niet zonder tussenkomst van een computer.

Nu hebben we verschillende opties voorbij zien komen de laatste jaren, die ons allemaal GBA-games op een televisie laten spelen. Zo kun je bijvoorbeeld een GameCube uitrusten met een GBA Player (als je zo’n ding al mét opstartdisc kunt vinden) en een hdmi-aansluiting (extern of zelf in te bouwen), waardoor je in feite alles op de oorspronkelijke hardware kunt spelen. Dat is voor veel gamers belangrijk, maar heel vaak levert het niet de scherpe kwaliteit op van moderne oplossingen.

Moderne én oorspronkelijke hardware

Daarom zijn we blij met oplossingen die de GBHD Advance biedt. Dit apparaat combineert een modern moederbord, waar onder meer een hdmi-poort op zit, met de oorspronkelijke hardware van een Game Boy Advance. Het apparaat is niet uniek in z’n soort, maar werkt wel heel goed. Je kunt de GBHD Advance voor ongeveer 160 euro aanschaffen (exclusief verzend- en importkosten), maar dan moet je hem nog wel zelf in elkaar zetten.

GBHD

Gelukkig biedt de fabrikant hier een duidelijke en overzichtelijke handleiding voor aan. Heb je al wat ervaring met het aanpassen van GBA-hardware of solderen, dan hoeft het assembleren echt geen zeeën van tijd in beslag te nemen. In het bouwpakket zit alles wat je nodig hebt: een flexkabel (voor de modellen met 32 of 40 pins onder de motorkap), het moederbord, het omhulsel (dat uit een 3d-printer komt) en alle schroeven. Zelf heb je een soldeerapparaat en een schroevendraaier nodig. Pas wel op: voor beginners is dit wellicht net even een té moeilijk proces.

Het is namelijk de bedoeling dat je de lintkabel direct aan de uiteinden van de GBA-processor last. Het is natuurlijk prima om ergens mee te oefenen, maar doe dit niet met de enige Game Boy Advance die je hebt. Voor dit soort projecten raden we aan op z’n minst één ander model in huis te halen, zodat je niet je enige hardware vernietigt en daarna helemaal niets meer kunt. We geven verder geen uitgebreide installatie-uitleg (dat kan fabrikant Gamebox heel goed zelf), maar we vinden het toch belangrijk om deze waarschuwing te delen. Weet waar je aan begint.

GBHD

Reeds geassembleerd

Als je geen ervaring hebt met solderen, of daar gewoonweg geen zin in hebt, dan heb is er nog een tweede optie: de reeds geassembleerde GBHD Advance aanschaffen. Dan bestel je op de website de kit en een GBA-donormodel, en dan zet iemand van Gamebox het pakket voor je in elkaar. Dikke prima natuurlijk, maar dan ben je wel enkele honderden euro’s kwijt. Zo kost het bijvoorbeeld al ruim 300 euro om het apparaat in elkaar te laten zetten, en dan komen daar nog de verzend- en importkosten bij. Houd dan rekening met een bedrag van ruim 450 euro voor de GBHD Advance.

Welke optie je ook kiest: het resultaat is hetzelfde. De GBHD Advance biedt naast een hdmi-poort nog drie andere aansluitingen aan. Denk dan aan een usb-c-poort (voor de stroomtoevoer), de oorspronkelijke linkkabelpoort en een SNES-controlleraansluiting. Net zoals bij andere consolizers (zoals dergelijke producten worden genoemd) is het dus mogelijk om GBA-games met een SNES-controller te spelen. Dat werkt perfect: de bediening sluit heel goed aan bij de games die op de handheld beschikbaar zijn. Daarbij liggen SNES-controllers dertig jaar na dato nog steeds erg fijn in de hand.

Zelf kies ik ervoor om een draadloze SNES-controller van het merk 8BitDo te gebruiken. Helaas is het zo dat de GBHD Advance niet uitgerust is met bluetooth, waardoor de controller niet direct te verbinden is. Daar is gelukkig een oplossing voor: 8BitDo biedt namelijk ontvangers aan die in een SNES-controllerpoort passen. Die kost een paar tientjes en dan hoef je verder geen rekening te houden met een lange kabel van de bank naar de tv. In het kader van het ouderwets retrogevoel kan een kabel leuk zijn, totdat iemand over de kabel struikelt en de GBHD Advance naar beneden kukelt.

Metroid Fusion

GBA-games op je tv spelen

Eenmaal aangesloten is het verstandig meteen even de instellingen van de GBHD Advance te controleren. Na het opstarten houd je Start en Select op de controller ingedrukt en zie je meteen de opties. Zo zijn er verschillende resoluties beschikbaar: 480p, 720p en 1080i. De beelden ogen, ongeacht de gekozen resolutie, ontzettend scherp. Uiteraard is het beeld opgeblazen en kun je de pixels tellen, want het was eigenlijk nooit de bedoeling om GBA-games op een tv af te spelen. Maar dat kan niet echt als een nadeel gezien worden.

Afhankelijk van de televisie of monitor waar de GBHD Advance aan gekoppeld is, kunnen er wel wat problemen optreden. Zo werkte 1080i niet op mijn Philips oled-televisie en toont 480p ook wat kuren. Wanneer ik de console op mijn gamemonitor aansluit, zijn er geen problemen. Ik heb hier veel contact over gehad met de klantenservice en blijkbaar ligt dat aan mij televisie. Ik heb me laten vertellen dat Gamebox slechts één ander geval is tegengekomen met dit probleem. Ik kan hier online verder weinig over vinden, dus misschien ben ik in dit geval gewoon een pechvogel.

De kit biedt verder nog veel meer opties aan met betrekking tot het beeld en de kwaliteit daarvan. Zo kun je ook de ‘smoothness en schaal aanpassen, evenals de kleur om het beeld heen en de aanwezigheid van scanlines. Ook hier liep ik persoonlijk tegen problemen aan, aangezien het beeld op mijn tv te hoog zit (maar op mijn monitor is dat niet zo). Aangezien de GBHD Advance de instellingen niet opslaat, moet ik na het opstarten iedere keer de instellingen aanpassen, zodat ik het bovenste deel van het scherm niet mis. Dat is irritant, zeker gezien de prijs – maar blijkbaar ligt dit wederom aan m’n tv.

Zelda The Minish Cap

Het geld waard?

Ondanks het feit dat ik tegen wat problemen aanloop tijdens het gebruik, kan ik de GBHD Advance toch sterk aanbevelen. De kit is relatief betaalbaar ten opzichte van de concurrentie - bij andere partijen zijn er ook gewoon verzend- en importkosten. En wanneer je zelf gaat bouwen, voeg je de verschillende onderdelen – na het solderen – heel gemakkelijk samen. Het grootste pluspunt is toch echt de beeldkwaliteit. Zonder gedoe met roms kun je lekker je GBA-gamescollectie blijven spelen, alleen dit keer op het grote scherm.

Ga je voor het reeds samengestelde model, dan betaal je de hoofdprijs – en dat is een flink nadeel. Daar tegenover staat dat je ook een GBA-moederbord aanschaft en dat iemand dus de moeite neemt om alles in elkaar te zetten. 450 euro is een behoorlijk bedrag, maar je haalt dan wel iets in huis dat meteen werkt. Je moet hier en daar misschien wat instellingen aanpassen, maar dat is een kleine moeite. Als liefhebber van GBA-games ben ik ontzettend tevreden over de beeldkwaliteit en daarom is dit voorlopig dé manier om m’n fysieke gamecollectie te spelen.

""