Gangs of London | Gamer.nl

Na het succes vanGrand Theft Auto: Liberty City Stories en binnenkort Vice City Stories op dePSP, is het eerst de beurt aan Gangs of London, een soort mobiele spin-off vanThe Getaway. Het spel komt dan ook van dezelfde makers als de The Getaway games,en speelt zich ook weer af in de zelfde duistere straten van Londen. Ging je inThe Getaway solo op pad, in Gangs of London draait het om gangs. Neem de rolaan van een gang en neem de controle over Londen.

Dat is dan ook je doel in de Story Mode, de controle krijgenover Londen. Je kiest één van de zes verschillende gangs en je speelt mi iesom een groter gebied van Londen onder controle te krijgen. Er zijn aardig watmi ies voor elke gang beschikbaar, die alleen allemaal erg kort zijn. Als jeklaar bent met een gang, kun je wel de Story Mode opnieuw beginnen met eenandere gang. Bedenk dan wel dat je dan het merendeel van de tijd exact dezelfdemi ies doet, met dan net een ander verhaal eromheen. En de mi ies zijn nouook weer niet zo leuk, dat je ze graag nog eens doorloopt. De opdrachten diegedaan moeten worden zijn simpelweg onder te verdelen in loop, rij, en stealthmi ies.

In de mi ies ter voet heb je meestal de beschikking overeen kleine groep gangleden waarmee je een doel moet volbrengen. Hierbij moet jedenken aan het omleggen van een specifiek persoon of het verdedigen van eenpand. Je kunt je teamleden beperkte commando’s geven en met een druk op de knopneem je zelf de controle over een ander teamlid. Als jij dood bent verplaatstde speler zich automatisch naar een volgende gangmember, totdat iedereen doodis. In de stealth mi ies ben je juist solo op pad en moet je onopgemerkt naareen hoge pief van een andere gang zien te sluipen en deze proberen te doden. Demi ies waarin je moet rijden zijn nog het leukst, met de juiste besturing ende spannendste momenten van het spel.

De mi ies variëren behoorlijk, maar er mist iets heelbelangrijks in het spel. Het duurt niet lang voordat je door hebt dat het spelgewoon niet leuk is. Je wil wel je doel bereiken, omdat je dan verder kunt,maar de manier waarop dat doel bereikt wordt is echt behoorlijk saai. Degameplay is ronduit matig, en de controls helpen daar ook niet bij. De bewegingvan je personage zit namelijk, gecombineerd met de camera, compleet onder deanaloge stick. Iets dat zelden goed werkt in dit soort spellen. Stealth-mi ieszijn dan ook een feest, omdat je niet apart de camera kunt bewegen en je devijanden die je probeert te ontwijken niet eens kunt zien.

De presentatie van het spel is wel erg strak. Zo wordt hetverhaal verteld door middel van mooie introfilmpjes in comic-stijl. Hoewel hetverhaal nergens op slaat of ook maar enige samenhang heeft, geeft het tochextra sfeer aan het spel.

Door je door de Story Mode heen te werken, unlock jeverschillende modes in het Free Roaming gedeelte van Gangs of London. FreeRoaming biedt een rijk scala aan modes, waarin je naar hartenlust je eigen gangkunt gaan. In Free Drive kun je bijvoorbeeld naar hartenlust rijden en lopen inde straten van London en daarbij doen wat je wil. Om hier dan maar direct devergelijking met GTA te maken, is Gangs of London een lachertje. Je hebt zeerbeperkte vrijheid, de omgevingen zijn dood en saai, en gevechten met de politiezijn gewoonweg lachwekkend. Het is logisch dat deze mode gemaakt is in hetspel, maar het biedt echt niets boeiends.

In de volgende mode, London Tourist, kun je als dikkeAmerikaanse toerist wat kiekjes gaan maken in Londen. Je kunt uit eenachttiental bezienswaardigheden kiezen zoals de Big Ben, Tower Bridge enBuckingham Palace. Tu en het foto’s maken door kun je praten metvoorbijgangers en met taxi’s en dubbeldekker bu en rijden. Tenminste, als eenbus niet door een fout vast staat in de weg en daardoor geen centimeter vooruitkomt. Bij de mode Speed Trap moet je denken aan de snelle film Speed. Wanneerje onder een bepaalde snelheid rijdt gaat er een bom af. In Speed Trap gaat erechter een timer lopen wanneer je onder de snelheid komt, waardoor er bij eenbotsing niet direct ontploffingsgevaar is. Ook in The Knowledge gaat het omsnelheid, omdat je dan de baan van taxichauffeur op je neemt en je binnen detijd mensen naar hun bestemming moet brengen. In The Getaway zit je ook in deauto en moet je in de bepaalde tijd heel zien te blijven terwijl je wordtachterna gezeten door de politie.

In Riot Control krijg je de besturing over de Londensepolitie en moet je mannen met stokken in elkaar slaan met je eigen stokken. InFour Weeks Later (knipoog naar 28 Days Later) lopen de ondoden over straat enmoet je binnen de tijd een aantal zombies neerslaan. Tot nu toe zijn de modeswel aardig maar niet boeiend genoeg om terug te komen. Enige hoop had ik nog voor de Cause Havoc mode waarin je binneneen bepaalde tijd een bepaalde score aan chaos moet aanrichten. Schietend,rijdend, je noemt het maar. Dit blijkt echter ontzettend saai te zijn omdat destraten van Londen zo saai en dood zijn. Zelfs als je iemand uit zijn autosleept, stapt ie gewoon uit en loopt hij verder. Er is geen interactie op jouwacties.

Naast Free Roaming zijn er ook nog andere modes, zoals GangBattle dat zowel in single- als in multiplayer gespeeld kan worden. Het is eenbordspel waarin Londen onderverdeeld is in vele verschillende blokken, met vijfspelers die elk één blokje bezitten. Per beurt mag je vervolgens vier zettendoen, zoals bewegen of aanvallen. Tevens kun je elke beurt nieuwe manschappenof power-up kaarten kopen met leuke bonu en. Je taak is om uiteindelijk zoveelmogelijk blokken in je bezit te hebben. Een erg vermakelijk bordspel waar zekerenig tactisch inzicht voor nodig is. Voor mij duidelijk het hoogtepunt van hetspel.

De laatste extra’s zijn in de lokale pub te vinden waarinnog meer spelletjes gespeeld kunnen worden. Er staat een arcadekast, er hangteen dartbord en er kan gestoten worden op de pooltafels. Op de arcadekast kaneen uitdagende variant van Snake gespeeld worden wat verra end leuk enverslavend is.

Wat Gangs of Londen in ieder geval biedt is een flinke ladingaan extra modes. Wellicht om de extreem matige single-player te compenseren.Het is jammer dat hier blijkbaar zoveel aandacht heen is gegaan terwijl demeeste modes niet eens goed zijn uitgewerkt. Het zijn maar een enkele die leukzijn om te spelen, maar de rest komt ernstig tekort op zoveel gebieden.

Allereerst is de sfeer in het spel zelf akelig leeg. Quamenu’s en hoe het verhaal verteld wordt verwacht je nog wat van hetspel. Dankom je toch telkens weer terecht in die grauwe en ontzettend saaiestraten vanLonden, waar alle mensen op elkaar lijken en de auto’s net zo hardrijden alsde mensen lopen. Londen lijkt in Gangs of London op een spookstadterwijl destad toch zoveel meer hoort te zijn. Dit betekent echter niet dat hetspel grafisch slecht oogt want het ziet er allemaal nog vrij behoorlijkuit.