FTL: Faster Than Light | Gamer.nl

FTL: Faster Than Light | Gamer.nl

Op 1 april bereikte FTL: Faster Than Light zijn Kickstarter-doel met ruim 200.000 dollar. Ze hadden slechts 10.000 dollar nodig, maar de community had zoveel vertrouwen in het spelletje dat er ma aal werd gedoneerd. Met 190.000 dollar extra moet er uiteraard wel wat worden waargemaakt en gelukkig weet FTL dat grotendeels doen.

Zoals gezegd is het FTL eigenlijk een heel eenvoudig spelletje. Je hebt de controle over een ruimteschip en moet van het ene deel van het zonnestelsel naar het andere deel komen. Voordat je daar komt, moet je vechten met andere ruimteschepen, iets wat steeds moeilijker wordt en daarom moet je jouw schip upgraden. Vechten, upgraden en van punt naar punt reizen is eigenlijk het enige wat je doet. Dat klinkt heel simpel, maar dat is het niet.

Keuzes

Je bekijkt je ruimteschip in FTL van bovenaf en ziet slechts het interieur. Er zijn verschillende kamers waarin bijvoorbeeld de wapens, de motor en het schild worden bediend. Om de verschillende kamers te bedienen heb je bemanningsleden nodig en dat zijn er in het begin slechts drie. Voor elke handeling is in ieder geval één bemanningslid nodig, maar omdat je niet direct genoeg bemanningsleden voor elke kamer hebt, moet je kiezen. Tijdens een gevecht zet je bijvoorbeeld een persoon neer om het schild sneller op te laden, of bij de motor om eerder te kunnen vluchten.

Hier begint het keuzes maken pas. Waar je het personeel neerzet is namelijk van e entieel belang, zij moeten daarnaast in leven blijven om je schip te besturen. Na elk gewonnen gevecht krijg je bovendien materialen waarmee je het schip moet upgraden. Elke kamer kan verbeterd worden om de verdediging en aanval van jouw voertuig op te voeren. Ook kunnen er nieuwe wapens worden aangeschaft of er kan worden geïnvesteerd in snellere ontsnappingsmogelijkheden. Je bent vrij om overal punten in te steken, maar hoe je dit doet maakt echt uit.

Onvergefelijk

FTL is namelijk erg onvergefelijk. Als je doodgaat, moet je gewoon opnieuw beginnen. Lekker ouderwets, en het nodigt ook uit om jezelf te blijven verbeteren. De game is namelijk niet oneerlijk of frustrerend (op enkele momenten na, wanneer het opeens abominabel moeilijk wordt) en daardoor blijft het ook leuk om het opnieuw te spelen. Als het misgaat komt het omdat je zelf een verkeerde keuze hebt gemaakt. Dat kan komen omdat je personeel op de verkeerde plek staat, je een verkeerd wapen gebruikt of omdat je ruimteschip niet op de juiste manier is geüpgraded.

Verwacht overigens geen grote simulatiegame. FTL is een vrij klein spelletje wat je even kort tu endoor kunt spelen en gewoon heel lekker weg speelt. De besturing en het concept is in één keer duidelijk en veel meer dan dat wordt het niet. Een klein minpunt is mi chien dat de game daardoor niet heel gevarieerd is. Dat maakt niet zoveel uit als je het even speelt, maar na een lange zit kan het soms toch een beetje saai worden. Toch is het een leuk en een origineel spelletje dat, zeker gezien de prijs, de moeite waard is om even uit te proberen.