Review
Fortnite

Fortnite (Early Access)

Toffe basebuilder met een valstrik

Geschreven door Gillian De Nooijer op

Conclusie

  • Fortnite is precies wat ons werd beloofd: een mix tussen het simplistische hutjes bouwen van Minecraft en co-op zombieshooter Left 4 Dead. Het is een lekkere formule en het werkt fijn als je het eenmaal door hebt, maar dit kan even duren door de chaotische introductie van een gigantische hoeveelheid extra opsmuk.
    Score: 70 Goed
    • Soepele besturing, vrij bouwen, slimme diverse uitwerking van co-op gameplay
    • Game is nog niet af, rommelige start, plotselinge grindcurve
We hebben zes jaar gewacht op Fortnite. Wat er in vredesnaam in die tijd is gebeurd gaat nog een interessant verhaal worden, want aan de game zie je de ontwikkelingstijd eerlijk gezegd niet af. Veel features moeten nog geïntroduceerd worden of zitten er half in, alle menu’s zijn nog tijdelijk en grafisch komt het spel duidelijk uit een andere tijd. Ook moet er nog veel technisch geoptimaliseerd worden en duikt er regelmatig lag op. Maar de kern van het spel, forten bouwen tegen zombiehordes, dat zit gelukkig weldegelijk snor.

Het is een beetje onverwacht, maar Fortnite heeft een verhaal. Iets met paarse wolken en zombies en stormen en schaterende robotjes en een gast genaamd Lars, al is het uiteindelijk allemaal niet zo belangrijk. Het is een goed excuus om je tussen de potjes het gevoel te geven met iets belangrijks bezig te zijn. Het is an sich prima dat het er in zit, maar na dertig uur heb je het overbodige tijdtrekken wel gezien en skip je al het gewauwel liever voor de volgende klus.

Fortnite

Je start iedere ronde in een omgeving waar je beperkt de tijd krijgt om materiaal te verzamelen om een fort te bouwen die je tegen de zombies in de nacht beschermt. Voor hout hak je bijvoorbeeld bomen om, voor steen beuk je huizen omver en voor metaal ram je auto’s in elkaar. Alle objecten in de game zijn vernietigbaar en geven je willekeurig extra onderdelen die je in staat stellen om gespecialiseerde voorwerpen te maken. Ergens op de kaart staat een object dat verdedigd moet worden tegen zombies en daar mag je je interne Bob de Bouwer op loslaten.

Dat bouwen gaat heel vloeiend: met een druk op de knop switch je tussen actiemodus en bouwmodus en met de muis scroll je tussen muren, bodems, trappen en valstrikken. Met de rechtermuisknop schakel je van hout naar steviger steen en uiteindelijk naar het stevigste metaal. Voor speciale aanpassingen als deuren of halve muren klik je een bouwtekeningmenu aan dat ook niet meer dan een paar simpele handelingen vergt. Later in de game kun je muren nog meerdere keren verstevigen, maar in het begin zit je wel goed met een simpel houten muurtje om het te verdedigen object heen. Tegen de tijd dat het écht zwaar wordt, race je door de opties en ram je er een gigantisch, dik metaal fort met lasers aan alle plafonds uit in slechts minuten. Het werkt, het ziet er solide uit; dit is precies wat je wilt van zo’n spel.

Fortnite

Voor iedere gek iets te doen

Ontwikkelaars Epic en People Can Fly zijn lang bezig geweest met de ontwikkeling en als je een beetje bekend bent met de problemen van valstrik-bouwgames, dan weet je waarschijnlijk wel waarom. Het is een verschrikking om een door de A.I. bestuurde vijand in een 3D-omgeving te laten samenwerken met een valstrik: ze lopen vrijwel altijd net om je perfect bedachte val heen of stuiteren er vanaf of overheen. Fortnite heeft dit euvel niet echt opgelost en je zorgvuldig aangelegde spijkermatten en pijlenschietende muren verliezen hun effectiviteit tegen de almaar sterker wordende horde behoorlijk.

Zombies hebben de neiging om eindeloos op een aantal specifieke muren af te lopen, waardoor alles op die plekken neerkomt en de rest van je basis niet veel nut heeft. De traditionele Tower Defense-manier van slingerend bouwen werkt ook niet in Fortnite, aangezien vijanden alleen proberen te vernietigen wat ze direct voor hun neus zien. Op hogere niveau’s wordt het steeds meer een kwestie van een flinke hoeveelheid vertragende tussenmuurtjes opwerpen terwijl de spelers voornamelijk eigenhandig de horde afslachten met hun machinegeweren en ander wapentuig. Het valstrikelement sneeuwt hierdoor een beetje onder.

Het teamelement is zeer belangrijk en in je eentje ga je het echt niet overleven. Zeker niet op de eerder genoemde hogere niveau’s, wanneer de levenspunten en schade van de zombies omhoog knallen en de zombies op je mooie constructies inbeuken als mokerhamers. Omdat iedere speler zijn eigen verwachtingen heeft van een potje Fortnite, hebben de ontwikkelaars een aantal hele slimme zetten gedaan. De kaarten zitten vol met bonusmissies; sommigen zijn zware uitdagingen voor de schietfans, anderen geven je ingewikkelde bouwopdrachten en voor de meest diepe gravers zijn er waardevolle schatkisten verstopt. De held die je kiest kan ook een specifieke rol vervullen; sommigen hebben bonuskrachten voor stevigere bouwwerken, anderen zijn sterke vechters.

Je kunt ook vrij bouwen op iedere plek, wat handig is om naar speciale objecten te klimmen. Vooral dit bouwen in de open wereld geeft Fortnite een ongekend gevoel van vrijheid. Wil je bovenop een flat komen? Bouw een gigantische trap. Zie je iets glinsteren aan de overkant? Bouw een loopbrug van de ene flat naar de andere. Geen zin om een trap in een huis af te lopen? Beuk jezelf door de vloer heen naar beneden. Alle acties (vernietigen, bouwen en schieten) tellen mee voor het team en geven bonuspunten.

Fortnite

Opsmuk

Natuurlijk heb je altijd nog spelers die binnen vijf minuten zonder voorbereiding aan het fort willen beginnen, die tegenover mensen staan die het liefst een uur achtereen schatkistjes zoeken. Ruzie hebben we nog niet gekregen, hooguit wat gegrom en negen van de tien keer komt iedereen toch samen te staan. Zelfs met een man minder is de verdediging te doen, maar het is wel een game die het leukste is met een groep vrienden. Zeker voor iedereen die een goeie LAN-party game zoekt is Fortnite een aanrader. Dan kun je de mooiste forten ter wereld bouwen en elkaar lekker de schuld geven als er iets misgaat. Voor de einzelgängers is er een speciale missiereeks waarin je ongestoord aan een gigantisch, eigen fort kunt werken dat voor altijd bewaard blijft.

Fortnite moet uiteindelijk een free-to-play game worden en dat is te merken. Niet wat betreft gameplay in het begin: je kunt gewoon je fortjes bouwen en doen wat je wilt, het komt allemaal wel goed. Maar wel op twee andere vlakken. Allereerst hebben de ontwikkelaars de game echt tot de nok toe volgebouwd met unlockables. In de eerste uren komt er zo verschrikkelijk veel zooi vrij waarvan je geen idee hebt wat je ermee moet of hoe het werkt, je wordt er bijna gillend gek van. Kaartjes voor Defenders, Survivors, Hero’s, Collectables, Pinata’s, Schematics, XP boosts, het gaat maar door. Uiteindelijk blijkt het allemaal een wassen neus, puur extra statistisch spul om je level mee te laten stijgen met de moeilijkheidsgraad van de vijanden.

Dat is ook meteen het tweede punt: de game heeft een opvallend sterke sprong in de moeilijkheidsgraad vanaf het tweede grote gebied dat je vrijspeelt. Het aantal gratis cadeautjes zakt vervolgens in en de game begint steeds meer levelgrinding te worden om mee te kunnen komen. Tijdens sommige missies krijg je zo verschrikkelijk weinig ervaringspunten dat het lijkt alsof de makers een grap met je uithalen. Wil je hogere, epische wapens of valstrikken? ‘’Dan mag je je portemonnee trekken’’, zo komt het over. Het kan zijn dat ontwikkelaars Epic en People Can Fly dit nog moeten balanceren of bèta-spelers expres worden vertraagd in hun vooruitgang. Er is tenslotte nog een half jaar aan ontwikkeltijd te gaan. Gaan ze dit verbeteren, dan maakt Fortnite zeker kans om een van de leukere teamgames van 2018 te worden. Ga je nu tot aanschaf over, weet dan dat je een proefkonijn bent, maar de potentie is er zeker.

Fortnite is getest op pc. De game ligt nu in de winkels, maar Is in 2018 pas officieel af.

We hebben vanuit de redactie besloten om Fortnite te recenseren ondanks de Early Access-status. De reden hiervoor is dat het spel voor de volle prijs in de winkels ligt zonder expliciete vermelding dat het spel nog in ontwikkeling is. Dat is voor ons een reden om een cijfer aan de game te hangen. Fortnite komt begin volgend jaar ‘volledig’ uit als free-to-play game. Aankoop stelt de spelers niet vrij van de f2p-mechanics van het spel, je koopt slechts toegang tot de bèta en krijgt een willekeurig pakket extra items.

Dit artikel delen:

Lees meer

Gamer.nl speelt PlayerUnknown's Battlegrounds - deel 9 Reload: GoldenEye 007
17

Reacties op: Fortnite (Early Access)

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Ricje

    • 27 augustus 2017 11:14
    Stonewood (het eerste gebied) wordt door velen gezien als het "tutorial gebied" dus het klopt inderdaad dat, zodra je in Plankerton (tweede gebied) komt, het iets lastiger wordt.
    Op dit moment is het redelijk grinden om verder te komen qua level omdat je niet alleen veel missies moet doen voor XP (commander, hero, survivor en schematic) maar ook om de benodigde materials (Pure Drop of Rain, Lightning in a Bottle, Eye of the Storm, Storm Shard) te krijgen om je heroes, schematics en survivors te evolueren.

    Aanstaande dinsdag komt de 1.5 update uit met een nieuwe (tijdelijke) modus en balans aanpassingen. Zo worden de Pure Drop of Rain e.d. schijnbaar makkelijker te krijgen en gaat het benodigde aantal (en volgens mij ook de benodigde XP) om o.a. je survivors te evolueren omlaag.
    Hopelijk ook voortzetting qua verhaal in Canny Valley (3de gebied v/d 4) en de nodige aanpassingen aan bepaalde classes.

    Ze beweren dat ze elke feedback post lezen. Is zien of dit daadwerkelijk het geval is.
    Vooralsnog blijf ik het even spelen tot ik er genoeg van heb of tot Destiny 2 uit is gekomen. Morgen begint de Destiny 2 PC beta voor pre-orders dus zal daar de komende dagen ook mee bezig zijn. :)

    Als er trouwens nog anderen zijn die in de early access zitten, het nog spelen en op zoek zijn naar anderen om het mee te spelen; Voeg me maar toe (Ricz0r, PC). Ben op het moment PL48 dus als je een stuk lager bent is het voor mij enkel waard om missies te doen met bepaalde rewards (tot de "Survive the Storm" modus uitkomt dinsdag).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Nocturnal

    • 27 augustus 2017 11:55
    @ricje +1

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • GRDavies

    • 27 augustus 2017 11:59
    @ricje Ja, ik besef dat het Early Acces is, dus ik 'rant' bewust van dat feit, maar dat laatste wat je zegt is precies hetgene wat mij best wel tegenvalt. Een vriend van mij is een 'no-liver', dus die speelt alleen maar dit en is dus stukken verder qua level en verhaal, maar voor hem is het (xp-wise) totaal niet interessant om met mij verder te spelen, want hij is wel tijd kwijt, maar krijgt geen XP e.d. ervoor. Voor iets wat je coop met vrienden zou moeten spelen, slaan ze hier de plank volledig mis. Op dit moment is dat totaal niet geschaald. Maar we wachten de patch van de 29ste af.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ricje

    • 27 augustus 2017 12:41
    @grdavies "Een vriend van mij is een 'no-liver', dus die speelt alleen maar dit en is dus stukken verder qua level en verhaal, maar voor hem is het (xp-wise) totaal niet interessant om met mij verder te spelen, want hij is wel tijd kwijt, maar krijgt geen XP e.d. ervoor. "
    Ik word zelf ook een "no-lifer" genoemd door veel. Mijn broertje kwam wat later in het spel en heeft niet zo heel veel tijd maar ik speel alsnog samen met hem (wel met voorkeuren voor missie rewards indien van toepassing uiteraard om het mij enigszins toch wat te geven) als hij tijd heeft om te spelen. Ik krijg er dan geen commander XP (voor skill points) voor en een verlaagde beloning aan hero/schematic/survivor XP maar ikzelf vind het wel prima zo.

    Heb ook al een flink aantal vreemden geholpen met hun quests (Bluglo Siphon, Repair The Shelter, hun Storm Shield Defense etcetera).

    Qua co-op slaan ze elders ook de plank aardig mis. Neem de Storm Shield Defense quests als voorbeeld. Als jij en je vrienden allemaal op die quest zitten moet je het dus 4x doen omdat het alleen telt voor de eigenaar van de base :p

    Overigens, hier krijgt het een 7. Ikzelf heb het een 6 op Metacritic gegeven omdat er nog een hoop veranderd/verbeterd (de onafgemaakte zones niet eens meegeteld) moet worden voordat het klaar is voor F2P.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • incarnatus

    • 27 augustus 2017 12:49
    @ricje
    "Als jij en je vrienden allemaal op die quest zitten moet je het dus 4x doen omdat het alleen telt voor de eigenaar van de base :p"

    Opzicht logisch dat je hem dan 4x moet doen.
    Het gaat erom dat je "JOUW" basis upgrade. Niet die van hen voor je quest.

    De verdediging is daarbij ook anders in elke basis.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ricje

    • 27 augustus 2017 12:58
    @incarnatus Klopt inderdaad maar zoals ik aangaf: "Qua co-op slaan ze elders ook de plank aardig mis."
    Als iedereen op dezelfde quest zit om een bepaald iets te gaan doen (15 survivors redden bijvoorbeeld) dan telt die progressie voor iedereen op de map. Voor de 6 SSD quests zou hetzelfde kunnen gelden.
    Voor 7-10 zouden ze het "ieder voor zich" kunnen laten omdat het side-quests zijn dus zouden spelers alsnog een eigen base moeten bouwen om de V-Bucks en skill points te krijgen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Agent4125

    • 27 augustus 2017 17:57
    @ricje Die vriend van je heeft geen lever?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ricje

    • 27 augustus 2017 18:20
    @agent4125 als iets tussen " staat is het een citatie. In dit geval was het een citatie van iets dat GRDavies zei :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • GRDavies

    • 28 augustus 2017 12:35
    @agent4125 Jaja, mijn taal boo boo, grappig detail van die no-lifer van een vriend is dat hij met maar 1 nier is geboren (die functioneert voor 2), maar hij heeft gelukkig - voor hem - wel nog z'n lever ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • GRDavies

    • 28 augustus 2017 12:40
    @ricje Ja, dat is ook wel annoying, maar dat is puur omdat ik die missies eigenlijk geen ruk aan vind. Het bouwen hebben ze relatief gebruiksvriendelijk gedaan en die gameplay in het algemeen hoor je mij totaal niet over klagen, maar ik schep geen plezier in het bouwen van/aan mijn eigen basis en dat je dan zo'n missie meerdere keren moet spelen (als groep zijnde)…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • bokahara

    • 27 augustus 2017 16:19
    *early access* *is not niet af* geeft review van game die niet af is*************

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • BasVroegop

    • 27 augustus 2017 17:36
    @bokahara Hij ligt voor een volle prijs in de winkel, met een fysiek doosje dat niet héél expliciet is over de status van het spel. Er zullen dus geheid mensen benieuwd zijn naar koopadvies, wat een review kan bieden. :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Agent4125

    • 27 augustus 2017 17:59
    @basvroegop Snap jullie redenering. Wel vaag. Gebeurt dat eigenlijk vaker, games in early access die wel al in de winkel liggen? Waarom? Is dan de deadline niet gehaald maar fuck it, we gooien m alvast in de winkel?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • bokahara

    • 27 augustus 2017 18:37
    @agent4125 early access is net zoals het verkoop model 'volledig spel uitgeven' een nieuw verkoop model. op steam is dit al jaren aan de gang. maar omdat het early access is, heeft het vaak updates nodig, dus een fysieke cd/dvd/br is vaak niet nuttig.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Gillian

    • 27 augustus 2017 20:03
    @agent4125 Niet vaak, we hebben hier ook even goed over moeten nadenken. De reden is waarschijnlijk dat Epic zo snel mogelijk de ontwikkelingskosten wil terugverdienen na deze extreem lange ontwikkelingstijd, maar de ontwikkelaars zijn nog lang niet klaar. Vandaar prolly deze zeer aparte verkoopvorm.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Swieb

    • 27 augustus 2017 20:16
    @agent4125

    Ik heb PlayerUnknown's Battlegrounds ook in de winkel zien liggen, maar ze zijn volgens mij wel wat duidelijker over de EA-status van die game.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ricje

    • 29 augustus 2017 22:35
    Patch notes voor 1.5 zijn uit.. Ziet er naar uit dat ze totaal niet geluisterd hebben naar de zeeën van posts. Bepaalde heroes van een class hebben buffs nodig omdat er maar 1-2 goede zijn.. Stampen ze de goede de grond in en laten de zwakkeren voor wat het is.

    Heb mijn score op Metacritic netjes aangepast :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.