Review

Folklore
subtitle
None
Helaas maakt de actie-RPG Folklore teveel fouten om een geslaagd product genoemd te mogen worden. De gameplay met de vele verschillende folks, die zeker potentie heeft, wordt teveel verziekt door allerlei mankementen in de structuur van het spel. De verschillende delen van de game komen niet goed samen, waardoor een onsamenhangende mix ontstaat die bovendien nog enkele andere problemen kent. Echte liefhebbers zullen zich er doorheen worstelen, maar reken je jezelf niet tot die groep, wacht dan op andere eindejaarstoppers om je zuurverdiende centjes aan uit te geven.
- Pluspunten
- Veel verschillende vijanden…. …en dus ook veel verschillende wapens. Sfeervol gecreëerde werelden. Sixaxis-implementatie werkt goed en is leuk
- Minpunten
- Gameplay-onderdelen komen niet goed samen. Gangetjes en laadschermen. Verhaal wordt nogal goedkoop verteld. Weinig RPG-achtige progressie. Kunstmatig gerekte speelduur
intro text
Een genre dat mede
succesvol was voor het gigantische succes van de PlayStation 2 was het genre
der Japanse role-playing games. Spellen die altijd dat unieke tintje hebben en
een trouwe en grote schare fans achter zich hebben. Folklore is zo'n typisch
Japans product waar de liefhebbers van het genre hoge verwachtingen van hebben.
Maar die verwachtingen worden helaas niet waargemaakt.
Folklore is een derdepersoons actie-RPG, waarbij de nadruk
niet zozeer op het levelen en de vele verschillende items ligt, maar veel meer
op het grote aantal vijanden en wapens. Het is dus een echte actie-RPG. Het
verhaal gaat over Ellen, wiens moeder gestorven is. Althans, dat dacht ze, want
plotseling krijgt ze een brief van haar. Tegelijkertijd wordt Keats, schrijver
voor een occult magazine, gebeld om naar een mysterieus dorpje te komen. Daar
ontmoet hij Ellen, op een klif waar op dat moment een vrouw op vreemde wijze
verdwijnt. Vanaf dit startpunt ontrafelt zich een diepgaand plot over een
moordmysterie dat zeventien jaar geleden in dit Ierse dorpje plaatsvond. Ellen
en Keats reizen af naar de Netherworld,
waar ze met de geesten van overleden mensen kunnen praten om het raadsel op te
lossen.
Deze verschillende en totaal uiteenlopende werelden waaruit
de Netherworld bestaat, hebben
allemaal een uniek, zeer creatief karakter en zijn bevolkt met tientallen
verschillende wezens, folks genaamd.
Wanneer je een folk verslaat, kun je
zijn id opzuigen, om dit wezen
vervolgens in te zetten in gevechten. De folks in de game, welke allerlei
verschillende eigenschappen hebben, zijn dus je wapens. Het opzuigen ervan doe
je met de Sixaxis-controller, welke je omhoog moet bewegen of waarmee je een
andere beweging moet uitvoeren om het zieltje binnen te halen. Dit werkt goed
en is tevens leuk.
Gedurende het spel zul je vele verschillende wezens met
verschillende soorten aanvallen vangen. Deze kun je dan naar wens onder de kruisje-,
rondje-, vierkantje- en driehoekje-toets zetten om ze met een druk op de
toegewezen knop een aanval te laten uitvoeren. Bovendien kunnen deze folks een handjevol sterkere aanvallen
krijgen, welke meestal niet al te belangrijk zijn aangezien je folks snel omwisselt voor betere. En
wanneer je wel wil dat een folk beter
wordt, zul je vaak verzanden in het telkens opnieuw een ruimte bezoeken om daar
heel veel folks te doden en
vervolgens te levelen. Een beetje repetitief dus.
Het verhaal wordt verteld door middel van tussenfilmpjes,
welke helaas vaak worden gepresenteerd in de vorm van stripverhalen met
tekstwolkjes, zonder gesproken dialoog erbij. De enige gesproken dialoog komt
voor in de zeer schaars aanwezige 'echte' tussenfilmpjes. Deze oplossing voelt
een beetje goedkoop aan. Een ander zeer vervelend element van Folklore is de
structuur van de game, in meerdere opzichten. Je speelt met zowel Ellen als
Keats, en met beide personen moet je de hele game doorlopen om het uit te
kunnen spelen. Je speelt het spel dus eigenlijk dubbel. Beide personages hebben
een paar verschillende folks tot hun
beschikking en spelen een klein beetje anders, maar het voelt aan als een
flauwe oplossing om de speelduur kunstmatig te verlengen.
Een ander probleem zit hem in de gangetjes en laadschermen
in het spel. De structuur van de game is namelijk niet open, maar zeer
gesloten. Je bent continu bezig om van het ene afgesloten kamertje naar het
andere afgesloten kamertje te lopen, met telkens weer een (kort) laadscherm
ertussen. Zo loop je simpelweg niet soepel door het spel heen. De kracht van de
PlayStation 3, in combinatie met een goede streaming-technologie, zouden
Folklore een veel vloeiendere ervaring kunnen maken, maar nu voelt de game als
een serie aaneengesloten kamertjes, wat zeker niet de bedoeling is geweest van
de makers.
Het vechten zelf werkt ook niet optimaal. De camera, in combinatie
met de onhandige minimap, zorgen er te vaak voor dat je net even de verkeerde
kant op loopt. De combat biedt zeker wel aardig wat vermaak, zeker omdat je erg
veel en zeer creatief gemaakte folks tot je beschikking hebt én bevecht. Maar
je bent uiteindelijk toch van laadschermpje van laadschermpje aan het bewegen
op een tamelijk lineair pad, waarbij je te weinig RPG-achtige progressie voelt.
Je levelt wel, maar je merkt er weinig van. En je folks kunnen wel beter worden, maar in de volgende wereld heb je
alweer een nieuwe folk die sterker
is. Hierdoor werken bepaalde elementen van de gameplay tegen elkaar. Je zou dus
kunnen zeggen dat Folklore minder goed is dan de som van zijn delen.
Folklore is zeker geen game die bij iedereen hetzelfde
gevoel zal oproepen. Gamers die een voorliefde voor een game met een dergelijke
stijl hebben, zullen sneller door de minpunten heen worstelen en de potentie
die de titel heeft aanklampen. De werelden van Folklore hebben namelijk een
unieke sfeer en behoren zonder meer tot de meest fantasierijke gebieden op een
console van deze generatie. De hoeveelheid folks
is behoorlijk indrukwekkend en bij het zien van nieuwe folks zal er menigmaal een glimlach op je gezicht getoverd worden.
Met de art direction zit het dus zeker weten goed en dat is ook het sterkste
punt van de game. Maar daarmee alleen red je het helaas niet.
Reacties op: Folklore
Knappe Karel
En eurogamer een 7 dacht ik.
Is de europese versie anders?
Lucifur
Grizzz
jmdeking
Mesijs
D4rKy28
D4rKy28
misjnoe
H3rmano B.
Lord Vampire
Flamer.nl
xavdeman
NightRaven
Dragunov ZsZ
Nokill
nu maar hopen dat andere titels zoals killzone 2 en MGS4 er niet onder zullen lijden
De Zwarte Aap
Ik heb het spel en moet zeggen dat ik het erg vermakelijk vind, een 7,5 a 8 was dan ook zeker op z'n plaats geweest. Ik vind het een prachtig spel waar de sfeer vanaf druipt. Wat wel irritant is is dat het spel idd vaak moet laden..
Gevechten zijn geweldig en vooral, later in de game, moet je tactisch te werk gaan om de Folks in hun nekvel te grijpen.
Helaas word men tegenwoordig genadeloos afgestraft als je geen 'EA-game' op de markt brengt.
inoj
Of wachten voor Uncharted? Keuzes…
kingjohn
BLASTEDMichael7
spree