De FlatOut-reeks heeft ons al heel wat vermakelijke uurtjes bezorgd. Er zijn ook maar weinig dingen leuker dan het slopen van wagens en met een onverantwoorde snelheid door een weiland scheuren. Wat dat betreft heeft Bugbear precies door waar het bij arcaderacers om draait. Verstand op nul en racen maar.

Helaas voor Bugbear blijft dat verstand wel actief tijdens het gamen. Een game uitbrengen die precies hetzelfde biedt als zijn voorganger en hopen dat niemand het merkt gaat dus niet door. FlatOut: Ultimate Carnage is in bijna alles een exacte kopie van FlatOut 2. De parkoersen, de auto's en de manier waarop er gespeeld wordt: het roept allemaal een been there-done that-gevoel op. En dat is jammer, want Ultimate Carnage is op sommige punten een meer dan behoorlijke game.

Zo levert FlatOut: Ultimate Carnage genoeg spektakel voor de onbezorgde racer. Even een uurtje vullen met racen en beuken is geen enkel probleem. Met een aanbod van gewone races, wrecking races en derby's (op elkaar inrijden in gesloten arena's) is er genoeg te doen. Naast 'standaard' races kun je tevens kiezen uit een aanbod van hilarische stunts, waarbij je bestuurder het lijdende voorwerp is. En met lijdend bedoelen we ook lijdend. Doel van de stunts is het zover en gericht mogelijk weg schieten van jouw coureur, door de voorruit welteverstaan. Zo moet je in het onderdeel Soccer proberen de bestuurder in de goal te pielen, terwijl je wordt lastig gevallen door een metershoge keeper die van links naar rechts beweegt. Andere varianten zijn Bowling, Basketbal, Curling, Baseball en Darts. Verander de bal, curlingsteen of dartpijl door jouw coureur en je weet hoe het spelletje gespeeld wordt.

Bugbear heeft voor FlatOut: Utlimate Carnage de bestaande engine volledig herschreven. Door de haarscherpe textures en een flinke toename in het aantal polygonen ziet de game er behoorlijk strak uit. FlatOut 2 was al een prettige game om naar te kijken, maar in Ultimate Carnage ziet alles er nog net iets beter uit. Crashes, watereffecten en ontploffingen: het komt allemaal in een rotvaart op je af en zonder verlies van kwaliteit of snelheid. Door de extra polygonen ziet je auto er na een paar rondjes sleuren en beuken uit als een rijdende schroothoop. Alles hangt los of is er gaandeweg al afgevallen. Grafisch hoeft Ultimate Carnage zich dus geen zorgen te maken.

Maar kritisch als we zijn, kijken we niet alleen naar de buitenkant. Als we een nieuwe auto kopen dan willen we ook een nieuwe motor en zeker geen gereviseerde. En dat dubbele gevoel krijgen we tóch wel een beetje na het spelen van de game. We krijgen de keuze uit FlatOut, Carnage, Single Races en Live. In de FlatOut mode krijg je alle banen voorgeschoteld die de game rijk is, inclusief de derby parkoersen. Je rijdt in gewone races, time trials en wrecking derby's mee om de FlatOut mode tot een goed eind te brengen en om alle banen vrij te spelen voor de Single Races. Groot verschil met de eerdere delen is het aantal racers dat meedoet aan een race, twaalf in plaats van acht. Dat zijn minimaal vier crashes méér per race.

De tracks zelf zijn identiek aan FlatOut 2, opgedeeld in zes thema's: Canal, Farm, Race, City, Field en Desert. Daarnaast heb je nog enkele speciale parkoersen, waarbij je moet denken aan een grote ovale baan en een baan in de vorm van een acht. Crashes gegarandeerd. Wat opvalt, zijn de details op en rond de banen zelf. Zoals gezegd, zien ze er goed (gevuld) uit. Overal liggen autowrakken, staat er tuinmeubilair te wachten op een voorbijrazende auto en schreeuwen de paaltjes om omver gereden te worden. Overigens levert het raken van objecten en auto's ook boost op en word je beloond om zoveel mogelijk schade aan te richten.

Ondanks dat de banen uit FlatOut 2 zijn overgenomen, zit er toch een groot verschil in. Ze zijn namelijk een stuk eenvoudiger geworden. Belangrijke wijziging is het ontbreken van de rotsblokken aan de binnenzijden van de bochten. Afsnijden werd in FlatOut 2 genadeloos afgestraft, terwijl je in Ultimate Carnage met gemak wat plaatsen kan winnen door flink over het gras te rijden. En het blijft niet alleen bij de rotsblokken. Bochten lijken veel ruimer te zijn en kunnen met een hogere snelheid worden genomen. Neem nou de allerlaatste bocht in Water Canal 1. Je komt vanaf het rechte stuk vol gas op deze bocht aanrijden. In FlatOut 2 moest je flink in de ankers en dan nog had je de kans om de pilaar te raken of volledig door te schieten. In Ultimate Carnage kan er op het laatste moment geremd worden en stuur je met twee vingers in je neus de bocht in. En zo zijn er nog genoeg voorbeelden te geven van een (schijnbaar) eenvoudigere baan lay-out.

Nieuw is de Carnage mode, maar nieuw is hier een ruim begrip. Op Beat the Bomb na, een onderdeel waarin je binnen een bepaalde tijdslimiet checkpoints moet halen, bestaat Carnage uit het bekende Wrecking Derby, Stunts en Wrecking Race. Begrijp het niet verkeerd, Beat the Bomb geeft een heerlijk opgefokt gevoel en laat je echt op het randje rijden, maar op het exploderen van je auto na is er weinig 'carnage' aan. En het dubbele gevoel overheerst ook bij het wagenpark. In een periode van twee jaar tijd heeft BugBear het voor elkaar gekregen om twee nieuwe auto's en een handvol nieuwe skins toe te voegen. Hoewel de engine volledig herschreven is, lijkt de Zweedse ontwikkelaar zich er toch wat gemakkelijk vanaf te willen brengen. Ook bij het onderdeel Stunts is geen enkele nieuwe variant toegevoegd, terwijl wij er zelf nog wel een paar konden bedenken. Een ijshockey variant bijvoorbeeld. Of misschien wel een soort Duck Hunt-versie, waarbij je vliegende eenden moet raken.

Ten slotte krijg je nog de mogelijkheid om in Live online je agressie te botvieren op andere gamers. In voorgaande delen maakte BugBear gebruik van eigen servers, maar die waren soms wat onstabiel. Om herhaling te voorkomen gebruikt FlatOut: Ultimate Carnage dit keer Live for Windows en tot nu toe lijkt alles prima te werken. En gelukkig maar, want online komt Ultimate Carnage pas echt tot zijn recht. Een menselijke tegenstander van de baan drukken is nog altijd vele malen moeilijker dan een AI-gestuurde tegenstander. En ook vele malen leuker. Online kunnen er precies dezelfde races gekozen worden en zelfs nog eentje extra, namelijk de Head On-race. Anders gezegd: verander na iedere ronde je rijrichting en stort jezelf in een ware dodemansrit. Ook hier zijn botsingen honderd procent gegarandeerd.