De Burnout-reeks weet al jaren de markt van de arcade-racegames te domineren. Verwonderlijk is dit natuurlijk niet, want praktisch elke game in de Burnout-reeks is van een niveau waar je U tegen zegt. Toch is er voor de mensen die wel eens wat anders willen dan geasfalteerde racechaos al een tijdje een zeer behoorlijk alternatief, namelijk de FlatOut-reeks. Nog niet heel lang geleden werden de Xbox 360-eigenaars verblijd met een opgewaardeerde versie van FlatOut 2, FlatOut: Ultimate Carnage genaamd. Nu is er ook voor de PSP-bezitter een alternatief: FlatOut: Head On.

Ik moet denk ik de enige zijn in mijn gamende kennissenkring die zich serieus heeft gewaagd aan FlatOut: Ultimate Carcage voor de Xbox 360. Zonde eigenlijk, want de acht die op deze site aan de game werd toegekend, vond ik een zeer terecht cijfer voor deze uitstekende game. Natuurlijk is Ultimate Carnage een van de grond af opgebouwde port van FlatOut 2, maar de gelikte graphics en toevoegingen maakten er een veel completere game van. Het spel was op technisch niveau dermate indrukwekkend dat het me verbaasde dat ontwikkelaars Six by Nine en Bugbear in staat zijn geweest de game naar de PSP over te zetten. Het resultaat is in feite zelfs een directe port te noemen van Ultimate Carnage.

Met enige kleine aanpassingen zijn de racemodi direct overgenomen uit Ultimate Carnage. Als eerste is er de Carnage-mode, waarin je aan evenementen mee kunt doen die niet direct gerelateerd zijn aan racen. Carnage geeft je de mogelijkheid om verscheidene absurde stunts uit te voeren in een speciaal daarvoor ingericht stadion. Deze stunts worden afgewisseld met andere uitdagingen, zoals Beat the Bomb, Deathmatch Derby en Carnage Race. Sommige stunts zijn interessanter dan anderen, maar de variatie in de aanwezige uitdagingen zorgt voor voldoende variatie om Carnage-mode te willen voltooien. De FlatOut-mode is de carrière mode van Head On. Deze mode bestaat hoofdzakelijk uit racen, maar zo nu en dan kan ook worden deelgenomen aan een stunt of een ritje in één van de Destruction Arena's. De nadruk ligt in deze mode op het verdienen van geld, waarmee upgrades en nieuwe auto's kunnen worden verdiend. Je zou kunnen zeggen dat beide modes net zo goed samengevoegd zouden kunnen worden, maar naar mijn mening zorgt de scheiding ervoor dat de meer serieuze racers niet constant blootgesteld te hoeven worden aan de meer luchtige gamemodes van de Carnage-mode. Ook op andere punten is de port ook wonderwel geslaagd. Uiteraard heeft men bij het ontwikkelen van de game moeten bezuinigen op een aantal aspecten. Zo is het aantal auto's per race terug gebracht van twaalf naar acht en is het aantal objecten dat je aan gruzelementen kunt rijden ook drastisch verminderd. Dit zijn uiteindelijk kleinigheden die niet bijzonder veel aan de game afdoen. Het is echter wel te betreuren dat de beeldverversing soms niet optimaal is. Niet alleen zorgt dit ervoor dat de game niet soepel loopt, ook het gevoel van snelheid wordt hierdoor beperkt. Misschien wel dankzij dit offer ziet het spel er grafisch verder verzorgd uit. Op een wazige texture hier en daar na zijn de parcoursen gevarieerd en rijk aangekleed met tal van vernietigbare objecten en obstakels die juist niet uit de weg gaan. Ook het detail van de auto's is van een hoog niveau.

Deze auto's voelen lekker zwaar aan en zijn met een lange drift makkelijk door een bocht te loodsen. Net als bij de graphics is de game op dit gebied niet geheel foutloos. De physics doen aanvankelijk best natuurlijk aan, maar als je eenmaal in contact komt met andere auto's of objecten begint je eigen auto onvoorspelbaar te bewegen. In Ultimate Carnage was je auto best nog in de hand te houden, maar in Head On resulteert een beuk geregeld in een slip die je recht een muur in stuurt of je auto achterstevoren parkeert. Er kan met de beschuldigende vinger natuurlijk worden gewezen naar de iets minder geavanceerde physics-engine van Head On en de gelimiteerde kracht van de PSP, maar het gevoel blijft dat dit voorkomen had kunnen worden.

Een online mode is jammer genoeg niet aanwezig. Een gemis ten opzichte van het online kunnen gedeelte in Ultimate Carnage. Een lokale multiplayermode is wel aanwezig, maar deze laat je lokaal racen met maar vier mensen tegelijk. In de aanwezige Party-mode kunnen meer spelers meedoen aan de multiplayeractie. In deze mode is het zaak een stunt te voltooien, waarna de PSP moet worden doorgegeven aan de volgende speler. Degene met de meeste punten wint. Eigenlijk zouden alle games met een beloningssysteem dat is gebaseerd op punten een dergelijke multiplayermode moeten hebben. Het zorgt in een gezelschap zonder een tweede PSP toch voor de nodige lol.