Five Card Quest | Gamer.nl

Five Card Quest | Gamer.nl

Ontwikkelaar Rocketcat Games is voor de gemiddelde gamer niet een heel erg gerenommeerde studio, maar onder mobiele fanatiekelingen heeft de studio inmiddels een aardige naam opgebouwd. Het kleine bedrijfje bracht met Punch Quest een van de meest gebruiksvriendelijke free-to-play-spellen op de markt. De game is zelfs zo gebruiksvriendelijk dat niemand de in-app aankopen koopt. Met Wayward Souls wist het bedrijf op bizarre wijze Dark Souls en Secret of Mana te mengen.

De meeste games van Rocketcat zien er hetzelfde uit: een dikke, nostalgische pixellaag, die altijd wordt vergezeld door sfeervolle net-niet-chiptune muziek. Het is een stijl waar de studio met Five Card Quest voor het eerst van wegstapt. Dit is geen game met een retro uiterlijk die alles vraagt van je reflexen. In plaats daarvan is Five Card Quest een combinatie van een kaartspel en roguelike, die je heel langzaam moet spelen.

Team

Aan het begin van ieder potje kies je twee helden. Je hebt de keuze uit een flinke lijst met fantasy-archetypen, zoals een dief, magiër en priester, met allemaal hun eigen voor- en nadelen. Zo is een krijger goed bestand tegen klappen, maar kan een dief wegglippen uit penibele situaties.

Heb je een tweetal geselecteerd, dan mag je op een plattegrond tikken om rond te lopen. Zo beweeg je van kamer naar kamer, waarin je iedere keer andere omstandigheden kunt verwachten. Af en toe stuit je op een ruimte met een extra held die zich bij het team wil aansluiten, soms ontdek je een waterbron die levenspunten teruggeeft. Het overgrote merendeel van de ruimtes is echter gevuld met wat je zou verwachten in een RPG: monsters.

In de rij

Het zijn de gevechten waar Five Card Quest juist zo door afwijkt. De e entie lijkt simpel: aan de linkerzijde staan de vijanden, terwijl jouw team aan de rechterkant staat. Onderin vind je continu vijf kaarten, met op ieder een actie die jouw team kan uitvoeren. Al deze kaarten zijn afgestemd op de personages in het team. Heb je een krijger en een priester? Dan heb je onderin mi chien wel twee kaarten voor de priester staan, met daarnaast drie voor de krijger.

Door op een van de kaarten te tappen, voer je de daaraan gekoppelde actie uit en gaat er een beurt voorbij. Hoewel jouw personages een actie meteen uitvoeren, doen je vijanden daar veel langer over. Staat er een ridder voor je, dan zal deze in drie beurten langzaam zijn zwaard omhoog tillen en een personage slaan. Hij valt hierbij altijd het figuur recht voor hem of één rij daarnaast aan.

Je hebt ook flink wat verdedigende kaarten, wat betekent dat je klappen kunt vermijden. Komt er een ridder op je priester af? Dan schuif je hem met de juiste kaart naar een andere rij, zodat hij de klap ontwijkt. Een must, want alle opgedane schade bewaar je voor latere gevechten. Het is dus belangrijk om zo min mogelijk klappen te krijgen.

Het zorgt ervoor dat ieder gevecht in Five Card Quest in de praktijk ontzettend traag is. In de meeste rollenspellen is een zwaardslag in een halve seconde gemaakt en ben je vooral bezig met het grotere plaatje. Niet in deze mobiele game: iedere beweging van personages wordt langzaam in beeld gebracht en gevechten vinden beurtelings plaats. Dat geeft je in theorie uren de tijd om na te denken over wat een honderdste van een seconde zou kosten in een echt gevecht.

Beperkt arsenaal

Een team met meer personages lijkt in eerste instantie een goed idee. Meer personages betekent immers meer aanvallers. In Five Card Quest is dat niet het geval. Tijdens iedere beurt kan slechts één personage bewegen.

Daarnaast zijn de acties voor het gehele team te vinden in de verzameling met vijf kaarten. Heb je drie avonturiers in je groep? Dan is de kans op een goede kaart voor bijvoorbeeld je magiër kleiner dan als je met twee man er op uit trekt. Het zorgt voor een intere ante dynamiek die je niet in veel RPG's ziet: is een extra teamlid eigenlijk handig, of zit deze vooral in de weg?

Weinig uitleg

Door het immens trage tempo is er ontzettend veel diepgang te vinden in Five Card Quest, maar je moet wel bereid zijn om er zelf naar op zoek te gaan. De game heeft geen uitleg aan het begin, wat betekent dat je vanaf de eerste minuut volledig wordt losgelaten. Hoewel iedere kaart voor zich spreekt en je het snel in de vingers hebt, maakt dit de game wel moeilijk toegankelijk.

Daarnaast had de interface wel op een paar manieren handiger gekund. Tijdens gevechten staan de kaarten onderin het scherm, maar als je er één speelt zie je eigenlijk nooit duidelijk welke je als laatst hebt gekregen. Wij merkten dat we hierdoor iedere beurt alle kaarten stuk voor stuk bekeken, om zeker te zijn dat we niks over het hoofd zagen.

Dat zijn echter allemaal details. De e entie van Five Card Quest staat als een huis: dit is een van de traagste, meest diepgravende RPG's die je op een iPhone of iPad kunt spelen.

Five Card Quest is in de App Store voor iPhone, iPad en iPod touch verkrijgbaar voor €2,99.